Gå til innhold

Betalingsanmerkning :(


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fikk et brev nå om at jeg har fått en anmerkning.

Det gjelder et inkassokrav på gammel gjeld. For å skrive det kort, jeg var ung og dum og samlet opp noe gjeld. Jeg klarte å beherske dette en periode inntill firmaet jeg jobbet hos ble lagt ned (konkurs) og jeg fikk problemer.

Jeg kontaktet inkassoselskapet for en betalingsplan. Dette fungerte en periode, men ikke lenge ettersom minimumssummen de skulle ha var mer enn jeg kunne beherske. Jeg vil ta opp mer lån i bolig og dekke dette ettersom jeg kan og dette ligger til behandling, hvilket jeg informerte inkassoselskap om.

Bare så det er sagt - jeg har kuttet alle utgifter og er stadig på jakt etter en jobb. Jeg får inn noen penger som jeg har til gode senere i år og dette kan legges rett mot gjelden (antakelig rundt juni).

Jeg er likevel ganske ute av meg. Jeg ante ikke at inkassoselskapet sendte dette videre og at det ble en anmerkning. Anmerkningen er på 36,000,- - dette er selvsagt noe jeg kan klare å betale det neste halvåret (mellom jobb, og tilgodegitte penger). Men anmerkningen er likevel der nå. Lei meg!

Er det noe jeg kan endre? Hvor lenge blir den stående? Kan andre finne ut av det? Dvs. privatpersoner el.l., eller er denne informasjonen kun tilgjengelig for meg og evt. bank/institusjoner dersom jeg trenger lån el.l.? Synes det er flaut.



Anonymous poster hash: 5d356...52e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blondie65

Anmerkninger er kun tilgjengelig for de som har lovlig tilgang på den. Dvs at hvem som helst kan søke den opp, men du får varsel om det. Så hvis tanten din velger å søke deg opp vil du få beskjed om det. Hun må da forklare deg hvorfor. Det er ikke slik at dette er opp i dagen for alle, man må ta et aktivt valg for å søke.

F.eks kan jeg gå inn på et firma og se kredittratingen og jeg kan se på privatpersoner. Men på privatpersonene vil jeg ikke få opp noe før jeg aktivt sier ja til at jeg forstår at varsel vil bli sendt. Jeg antar at de fleste vegrer seg for denne snokingen - jeg har aldri opplevd selv at personer som ikke hadde lovlig grunn har gjort det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anmerkninger er kun tilgjengelig for de som har lovlig tilgang på den. Dvs at hvem som helst kan søke den opp, men du får varsel om det. Så hvis tanten din velger å søke deg opp vil du få beskjed om det. Hun må da forklare deg hvorfor. Det er ikke slik at dette er opp i dagen for alle, man må ta et aktivt valg for å søke.

F.eks kan jeg gå inn på et firma og se kredittratingen og jeg kan se på privatpersoner. Men på privatpersonene vil jeg ikke få opp noe før jeg aktivt sier ja til at jeg forstår at varsel vil bli sendt. Jeg antar at de fleste vegrer seg for denne snokingen - jeg har aldri opplevd selv at personer som ikke hadde lovlig grunn har gjort det.

Takk for svar.

Visste ikke at dette var mulig! Trodde det bare var folk som det angikk personlig som hadde tilgang. Er litt redd for dette ja. Vil jeg i så fall få varsel på epost?

Ang. bli kvitt anmerkninger - vet du noe om dette? Må jeg simpelthen kun vente til tidsperioden har gått ut?

Anonymous poster hash: 5d356...52e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du blir kvitt anmerkningen når du har betalt hele beløpet :) Da er den teknisk sett borte samme dag, men i praksis tar det noen dager før den faktisk er fjernet.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du blir kvitt anmerkningen når du har betalt hele beløpet :) Da er den teknisk sett borte samme dag, men i praksis tar det noen dager før den faktisk er fjernet.

Lette litt på nett og det var dette jeg også fant. Da er det ikke like ille, ettersom jeg kan betale dette det neste halvåret i alle fall.

Men det jeg også har funnet er:

"Når et kredittopplysningsbyrå mottar melding om betalingsanmerking fra et inkassobyrå er de pålagt å varsle deg om at de har mottatt anmerkingen. Du har så 14 dagers frist på deg til å protestere på anmerkingen."

Det har jeg ikke mottatt. Skal jeg si ifra om dette?

Anonymous poster hash: 5d356...52e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Takk for svar. Visste ikke at dette var mulig! Trodde det bare var folk som det angikk personlig som hadde tilgang. Er litt redd for dette ja. Vil jeg i så fall få varsel på epost? Ang. bli kvitt anmerkninger - vet du noe om dette? Må jeg simpelthen kun vente til tidsperioden har gått ut? Anonymous poster hash: 5d356...52e

Hvis kredittopplysningsfirmaet ditt har registrert e-posten din får du e-post fra de som tilbyr det. Men det er vanlig å få dette i form av et brev.

Da står det sånn:

Kredittopplysningsfirmaet as

Lang tekst bla bla - så står det:

Nysgjerrigper har forespurt dine kredittopplysninger. Her er det vi oppga:

Inntekten din

Gjelden din

Vervene dine.

Kredittrating og eventuelle betalingsanmerkninger.

...

Dette er det samme brevet du får når du selv søker kreditt i en bank eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis kredittopplysningsfirmaet ditt har registrert e-posten din får du e-post fra de som tilbyr det. Men det er vanlig å få dette i form av et brev.

Da står det sånn:

Kredittopplysningsfirmaet as

Lang tekst bla bla - så står det:

Nysgjerrigper har forespurt dine kredittopplysninger. Her er det vi oppga:

Inntekten din

Gjelden din

Vervene dine.

Kredittrating og eventuelle betalingsanmerkninger.

...

Dette er det samme brevet du får når du selv søker kreditt i en bank eller lignende.

Jeg har ikke bedt om kreditt (de siste 3 årene) så vet ikke hvordan resultatet ser ut.

Inkluderer gjeld boliglån, studielån, kredittkort, inkasso, alt? Eller bare betalingsanmerkning?

Anonymous poster hash: 5d356...52e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg har ikke bedt om kreditt (de siste 3 årene) så vet ikke hvordan resultatet ser ut. Inkluderer gjeld boliglån, studielån, kredittkort, inkasso, alt? Eller bare betalingsanmerkning? Anonymous poster hash: 5d356...52e

All gjeld ha, alle typer du nevner. Du skal da få et såkalt "gjenpartsbrev" der det står hvilke opplysninger som er gitt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All gjeld ha, alle typer du nevner. Du skal da få et såkalt "gjenpartsbrev" der det står hvilke opplysninger som er gitt ut.

Yikes. Vel man kvitter seg ikke med norske lover lett...enda en motivasjon for å komme seg helt ut (har bodd utenlands en periode men ikke helt avkuttet Norge enda).

Kan jeg lete frem random gjeld for folk som ikke har anmerkninger også?

Anonymous poster hash: 5d356...52e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Yikes. Vel man kvitter seg ikke med norske lover lett...enda en motivasjon for å komme seg helt ut (har bodd utenlands en periode men ikke helt avkuttet Norge enda). Kan jeg lete frem random gjeld for folk som ikke har anmerkninger også? Anonymous poster hash: 5d356...52e

Hva er det du mener?

Jeg gjentar det jeg har sagt: dersom du har gyldig grunn til å sjekke noens kredittverdighet kan de få frem de opplysningene som er offentlige. Men du får varsel om at de har sjekket din kredittverdighet.

Jeg ser at jeg sa at brevet lister opp gjeld. Det er feil - det lister kun opp det samme som står i skattelistene - dvs nettoinntekt og formue. I tilegg kredittverdighet. I det øyeblikket en eller annen søker på din kredittverdighet må de samtykke til at du får varsel. Det er derfor ikke slik at du ikke vet det om noen sjekker kredittverdigheten din. Som regel må du vel også være kunde av et sånt opplusningsfirma for å søke opp privatpersoner. Firma er offentlige opplysninger helt til man kommer til styremedlemmenes økonomi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All gjeld ha, alle typer du nevner. Du skal da få et såkalt "gjenpartsbrev" der det står hvilke opplysninger som er gitt ut.

Finner du bare på ting???

Vi har ikke gjeldsregister i Norge og man vil derfor ikke få opp en oversikt over gjeld ved kredittsjekk.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge har ikke privat gjeldsregister nei. Vi jobber med saken.

Sverige har det, og det er kun tilgjengelig for den personen det gjelder så klart.

Ingen andre enn du i hele verden har lov til å vite noe fra noen instanser på hva du skylder. Loven om taushetsplikt er sinnsykt streng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En betalingsanmerkning forsvinner når du har betalt ned kravet. Det vil være vanskelig å få lån hos vanlige banker mens du har anmerkning, men det er enkelte som spesialiserer seg på dette, som Bluestep og Bank2, om du har sikkerhet.

Det er ikke gjeldsregister i Norge, men har man anmerkning kommer dette opp på kredittsjekken, også hva det gjelder. Inkasso og annen gjeld, framkommer derimot ikke på kredittsjekk, slik som det gjør i Sverige. Det er ikke gjort noen bestemmelser enda at dette skal komme i Norge.

Dette er selvfølgelig tilgjengelig for andre enn personen det gjelder, men det er ikke slik at hvem som helst kan søke dette, For det første må man ha tilgang til å foreta kredittsjekk (via jobb), men man har ikke lov til å foreta dette uten grunn. Får du et gjenpartsbrev uten at du kan forstå årsaken til at det skal ha blitt foretatt (at du har søkt lån/kreditt, kjøpt noe på avbetaling, mobilabonnement osv), kontakter du firmaet som har foretatt sjekken umiddelbart. Har man tilgang til ditt personnummer kan en annen i utgangspunktet sende en forespørsel til kredittvurderingsselskap, men brevet sendes kun til din folkeregistrerte adresse, de utgir ikke noe per e-post eller telefon.

Det er heller ikke uvanlig at feks bankansatte ikke skal behandle henvendelser/søknader fra bekjente.

Mistenker du at noen du kjenner, som har tilgang til å ta en kredittsjekk, kan ha interesse og vilje til å gjøre dette av deg, kan du sperre deg for kredittsjekk hos de ulike kredittvurderingsfirmaene, for eks Bisnode og Experian. Det er viktig at du husker å fjerne sperren igjen hvis du skal søke noe.

Det er kjedelig å få en betalingsanmerkning, men I Norge der anmerkningen forsvinner når kravet er oppgjort, er det ikke verdens undergang :).



Anonymous poster hash: 45bbf...88f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen kan gå inn på deg noe sted for å se på gjeld din , det går ikke . Firmaer kan ta en kredit skjekk på deg dersom du skal kjøpe noe , men ingen privat personer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen kan gå inn på deg noe sted for å se på gjeld din , det går ikke . Firmaer kan ta en kredit skjekk på deg dersom du skal kjøpe noe , men ingen privat personer

Det er også fullt mulig for.privatpersoner å foreta en kredittvurdering. Men samme regler gjelder der som for firmaer, man skal ha en gyldig grunn og det blir selvfølgelig sendt en kopi til personen som blir sjekket.

Anonymous poster hash: a9c4a...a11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Blubbs

OBS OBS! Kravet skal i utgangspunktet forsvinne umiddelbart etter at kravet er oppgjort, men i praksis er det mye slurv på dette feltet. Oppfordrer deg til å ta kontakt med de som holder fordringer mot deg, for å få bekreftet at betalingsanmerkningen er fjernet når kravet er betalt.

Vi opplever stadig betalingsanmerkninger på kunder, hvor kravet er oppgjort, og står i null, men anmerkningen står enda. Selv om det i teorien ikke betyr allverdens, så vil det for en personlig vurdering kunne slå ut negativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OBS OBS! Kravet skal i utgangspunktet forsvinne umiddelbart etter at kravet er oppgjort, men i praksis er det mye slurv på dette feltet. Oppfordrer deg til å ta kontakt med de som holder fordringer mot deg, for å få bekreftet at betalingsanmerkningen er fjernet når kravet er betalt.

Vi opplever stadig betalingsanmerkninger på kunder, hvor kravet er oppgjort, og står i null, men anmerkningen står enda. Selv om det i teorien ikke betyr allverdens, så vil det for en personlig vurdering kunne slå ut negativ.

Takk for tipset.

Jeg har egentlig ingen grunn til å tro at noen vil anstrenge seg for å finne ut min kredittverdighet, i hvert fall ikke hvis de vet jeg blir informert, jeg bare lurte ift. om det lå "lett tilgjengelig".

Jeg eier allerede egen bolig og har boliglån og skal ikke ha noe annet type lån/kredittkort, så da har vel egentlig ikke anmerkning min så mye å si (så lenge den står der)?

Anonymous poster hash: 5d356...52e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at jeg sa at brevet lister opp gjeld. Det er feil - det lister kun opp det samme som står i skattelistene - dvs nettoinntekt og formue. I tilegg kredittverdighet.

Stemmer ikke. Sitter med gjenpart foran meg, og de har ikke med annen gjeld enn den som har ført til kredittanmerkninger, og de har en beregnet gjeldsgrad, basert på denne, noe som til sammen utgjør ratingen.

Og det er heller ikke slik at tanta di kan ringe Lindorff og kredittskjekke deg uten grunn. Da må hun evt kjøpe en kredittsjekk av et firma som driver med dette, og oppgi en saklig grunn til at hun skal ha denne infoen. Og selv firmaer som har et kredittsjekkabbonnement hosfeks Lindorff skal ha en saklig grunn for hvert eneste søk de foretar i denne tjenesten.

Anonymous poster hash: 2634c...82f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...