Gå til innhold

Noen hundefolk her?


Fyrstikk

Anbefalte innlegg

Hei! :-)

Jeg har tenkt å skaffe meg hund de neste årene, men jeg klarer virkelig ikke å bestemme meg. Jeg vil helst ha ALLE. Jeg har sett på hunder som puddel og mynde, noen som har erfaring med disse? Jeg vil ha hund som selskap og for å ha med på tur(også joggetur) og ellers overalt(bil, båt, fjellet, byen).

Noen tips til første hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! :-)

Jeg har tenkt å skaffe meg hund de neste årene, men jeg klarer virkelig ikke å bestemme meg. Jeg vil helst ha ALLE. Jeg har sett på hunder som puddel og mynde, noen som har erfaring med disse? Jeg vil ha hund som selskap og for å ha med på tur(også joggetur) og ellers overalt(bil, båt, fjellet, byen).

Noen tips til første hund?

Jeg har erfaring med greyhound, men tenker du mer italiensk mynde eller? Uansett, mynder generelt er jo veeldig følsomme hunder som knytter seg sterkt til eieren, og merker hvilket humør du er i ganske fort. Av erfaring vil jeg absolutt anbefale en mynde! Du får et helt annet hundehold som er ubeskrivelig :)

Viktig å sosialisere med én gang, hvis du har ønske om at hunden skal kunne være komfertabel både i bil, nye steder, mot mennesker osv. Mynder kan også bli veldig lett nervøse dersom de ikke er vant til ting (men dette gjelder jo forsåvidt alle raser! hehe).

Også må du ha dekken og varme klær til dem når det er kjølig ute :) Lykke til med valg av hund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler hundevelgeren på canis.no, se her

Viktig at du velger en hund som ikke har større aktivitetsbehov enn hva du har. Dumt for hunden som som har behov for 3 timers tur hver dag, og du går 20 minutters tur.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mynder er fantastiske, men de er sprintere og egner seg heller dårlig til jogging vil jeg si. Alle kan jo vennes til det meste, men jeg synes ikke man skal tvinge en mynde i trav altså :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uAnonymBruker

Jeg har erfaring med greyhound, men tenker du mer italiensk mynde eller? Uansett, mynder generelt er jo veeldig følsomme hunder som knytter seg sterkt til eieren, og merker hvilket humør du er i ganske fort. Av erfaring vil jeg absolutt anbefale en mynde! Du får et helt annet hundehold som er ubeskrivelig :)

Viktig å sosialisere med én gang, hvis du har ønske om at hunden skal kunne være komfertabel både i bil, nye steder, mot mennesker osv. Mynder kan også bli veldig lett nervøse dersom de ikke er vant til ting (men dette gjelder jo forsåvidt alle raser! hehe).

Også må du ha dekken og varme klær til dem når det er kjølig ute :) Lykke til med valg av hund :)

signerer :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar! :-) Jeg har tenkt mye på whippet, og hørt mye bra om den. Jeg reiser også en del i helgene til mitt barndomshjem, så en hund som er enkel å ta med seg hit og dit er et pluss. :-) Har tenkt mye på mindre raser også(dvergpincher, toy terrier osv), noen tips til små raser?

Endret av Fyrstikk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uAnonymBruker

Mynder er fantastiske, men de er sprintere og egner seg heller dårlig til jogging vil jeg si. Alle kan jo vennes til det meste, men jeg synes ikke man skal tvinge en mynde i trav altså :-)

Det har min ingen problemer med i det hele tatt bare jeg lar henne løpe fra seg regelmessig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Mynder er fantastiske, men de er sprintere og egner seg heller dårlig til jogging vil jeg si. Alle kan jo vennes til det meste, men jeg synes ikke man skal tvinge en mynde i trav altså :-)

Uten at jeg er noen ekspert på mynder, det er da mange av dem som har helt fantastiske bevegelser i trav :klo: skulle dette være negativt eller skadelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har irsk ulvehund, så er gjerne med på å anbefale mynde. Trenger ikke dekken, da, heldigvis;-) Trenger ikke voldsomt med mosjon, av typen tur hver dag, men må få løpe fritt. Vi bor heldigvis ikke så langt unna en hundepark og et par andre steder som egner seg, hele året selvom det er båndtvang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mynder er fantastiske, men de er sprintere og egner seg heller dårlig til jogging vil jeg si. Alle kan jo vennes til det meste, men jeg synes ikke man skal tvinge en mynde i trav altså :-)

Jeg tok med mynden min på flere joggeturer. Like elegante bevegelser i trav som i full spurt. Så lenge man lar de få løpe helt løs ofte, så er de fornøyde de :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa ikke at det er umulig for en mynde å trave, men jeg synes det er litt dårlig gjort å be en mynde som er laget for kort spurt å gjøre dette regelmessig. Da er det kanskje hensiktsmessig å se på andre raser som dette er mer naturlig for enn myndene. Hele kroppen til en mynde som Wippet er jo laget for stor fart over kortere strekninger, og ikke trav i lengre distanser. Sånn er det bare. Og ja - jeg har mynder selv også :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Tibetansk spaniel?

Edit: som forslag til mindre raser.

Endret av Badabing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Shetland sheepdog, i mine øyne den perfekte hund har 4 fra 6 mnd til 9 pr :rodmer:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg å ikke ta noen rasevelgere for å bestemme deg, du blir bare mer forvirret.

Tenk på hva du ønsker i gemytt først, så kan du begynne å se på størrelser og utseende. Ser at tibetansk spaniel er foreslått som første hund, vær obs på det er en veldig egenrådig rase som kan være vanskelig å trene uten den rette forsterkeren.

Lykke til hva enn du velger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest alven

Jeg vil anbefale Amerikansk Cocker spaniel. En del pelsstell er det jo, men hvis du ikke skal på utstilling så klipp den kort, vi har en og det er en utrolig hund, er med på alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har selv en Leonberger,men fra hva du skriver,passer ikke den rasen.

Men en puddel,event. dvergpuddel kunne passe.De trenger trim,kan følge på løpeturer,skogsturer ,dessuten er de såpass små at de passer inn i bybildet (tog,trikk osv) og er lette å ta med seg.

Passer av og til en toypuddel og de er lekne,nyskjerrige og med på det meste.Veldig smarte hunder,kan brukes til agillity også.

Tenk på hva du vil bruke hunden til,pelsstell og størrelse.

Ikke fall for valpebilder,men sjekk hvordan foreldrene ser ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elihol

Jeg vurderer også å skaffe meg en hund, tenker litt på japansk spisshund.

Liten/middels stor hund, som kan bli med på lange turer når jeg vil det, men må ikke være på tur tre timer hver dag. Hva som er typisk for rasen vet jeg ikke, men alle jeg har møtt har vært veldig kontaktsøkende, og med mye energi.

Også har de herlig, myk pels, uten at det er masse arbeid med pelsen. Røyter litt, da. Pelsen er også selvrensende (!), har sett det selv. Var på tur med to hvite hundr, den ene var spisshund, den andre var bichon frise. De løp i gjørme, badet osv. Når turen var ferdig, var spisshunden like ren og pen, mens bichon friseen trengte en real vask. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil virkelig anbefale Cavalier King Charles Spaniel. Snillere, mer hengivne hunder skal du lete lenge etter! Vi har hatt vår siden januar, og hun er elsket av alle i familien.

Hunderasen er ganske liten, og vår krever grei mosjon, ikke kilometerlange turer. Cavalierer er generelt glad i alt og alle, og vår har aldri reagert negativt på unger. Vår hund er like glad i å leke og gå turer som å sove trygt og godt på fanget. Hun er også veldig glad i å lære triks.

Nå skal det sies at denne hunderasen har en del sykdommer, så jeg anbefaler deg å sjekke stamtavle, foreldre og besteforeldre til valpen (evt enda lengre bak). Men jeg synes ikke du skal bli skremt bort av sykdommene, bare les om dem og skaff deg informasjon. Cavalierer er en herlig hunderase :)

Cavalieren er vår første hund, og vi kunne ikke vært mer fornøyd.

Lykke til med valget av hund! :)

Edit: Holdt på å glemme at de har verdens fineste, store øyne og myk pels. Hehe :)

Endret av -baremeg-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

du glemte at de er en av de sykeste rasene der ute. Styr unna

Anonym poster: 6ba21694421b23047f71092f41be72b4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...