Gå til innhold

Milla Q


Harald

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

... som dessuten har noe Oslo-folk aldri helt har fått grep på, nemlig humor.

Folkeskikk, Harald, var det det du hadde så mye av?

Åja, det er sant, politisk korrekt å slenge dritt om Oslo folk men ikke omvendt, sånn var det, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vi komme oss tilbake til temaet nå?

Milla

Caliente's små utspill, som tar sikte på at Milla kanskje kan lære noe av, tilegne seg kunnskap om, og kanskje i større grad respektere, ulike sosiologiske strukturer i Norge, er vel på ingen måte irrelevant i forhold til temaet?

Millas intolerante "elite-tenking", får aldri noen framtredende plass i den på mange måter utmerkede norske folkesjela, representert både i bygd og by.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klips.... nå bor jeg i Akershus, og jobber i Oslo, så jeg er på mange måter sterkt influert av "hovedstadskulturen".

Hvis jeg skulle vært mer presis, så burde jeg kanskje skrevet: "... som dessuten har noe Oslo-folk aldri helt har fått grep på, nemlig humor OG SJØLIRONI."

Jeg har registrert gjennom et ganske mange antall år, noe jeg også har fått bekreftet fra mange andre "observerende" mennesker, at innfødte Oslo-folk HAR mye vanskeligere for "å ta" humor i hverdagen, og selvironiske uttalelser. De opptrer da ofte med et noe flakkende blikk og uforstående uttrykk, helt til man FORKLARER, da kommer det en befriende latter.... men for all del, det er på ingen måte slik at dette gjelder ALLE Oslo-borgere, fenomenet er bare litt oftere synlig blant dem enn folk utover bygdene og småstedene.

Alminnelig folkeskikk, Klips, mener jeg å ha en klar definisjon på hva er, og har derfor ingen problemer med å se når det motsatte av folkeskikk eksponeres.... og min uttalelse om Oslo-folk's noe anstrengte forhold til f eks sjølironi og hverdagshumor, faller derfor ikke inn under begrepet dårlig folkeskikk.

Dårlig folkeskikk kan også ha noe med hva slags "stil" man velger når man vil framføre noe kritisk om sosiologiske grupper man ikke liker.... og Millas stil her inne mangler altfor ofte folkeskikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du sier er at din oppfatning av Oslo-folk er slik og slik. Selv om vennene dine er enige, er ikke dette noe mer av en "sannhet" enn Oslo-folks oppfatning av ikke-Oslofolk.

Her er det dine subjektive meninger om hvem som har humor, hva folkelig betyr osv. som står mot andres subjektive meninger.

Jeg vil ikke gå inn i noen debatt om hvordan Milla ordlegger seg, vil bare påpeke at du påberoper deg å vite hva "folk flest" legger i ordet folkelig osv. Og det tror jeg ikke du gjør bare fordi at de du kjenner er enige med deg. Du angriper andres måte å argumentere på, men "jeg og mange med meg..." klisjeet er jo et kjent skrekkeksempel på dårlig argumentasjon.

Påstår ikke at jeg er noen kløpper i alt selv, men når du angriper andres argumentasjon er du sikkert interessert i å få din egen best mulig, ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Minnie Emmerdale
Millas stil her inne mangler altfor ofte folkeskikk.

Da mener du det- men det er ikke en opplest og vedtatt sannhet du forkynner. Det er som oftest menn som henger seg opp i dette med folkeskikk og oppførsel- og det er kun fordi de føler seg truet av jenter som sier det de mener uten å pakke inn ordene i bomull.

Jeg gir folk svarene jeg synes de fortjener, stort sett er jeg både høflig og informativ men jeg liker ikke idioti.

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klips... min karakterisering av et, etter min mening, framtredende trekk hos mange Oslo-folk, er selvfølgelig høyst subjektiv, uansett hvor mange det er av "oss" som har observert fenomenet. Selvfølgelig har jeg ingen "dokumentasjon" på at det virkelig ER slik... :lol:

Derimot trenger jeg ingen dokumentasjon, for å påstå at MIN definisjon på folkelig, er veldig nær sannheten.

Milla... jeg beundrer, og liker og omgås, STERKE kvinner, både i hverdagen og privat. Det er inspirerende! Har faktisk ganske bevisst i noen sammenhenger stimulert kvinner til å bli sterkere, tydeligere.

De fleste mennesker klarer å framstå, og oppfattes, som sterke uten at det går på bekostning av det jeg oppfatter som alminnelig folkeskikk. Den dagen man mister evnen til å oppføre seg "som folk", så er hverken en kvinne eller en mann, sterk lenger, i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns egentlig bare synd på Milla jeg. Må være utrolig trist å ikke skjønne at det finnes en stor verden der ute som bare venter på å bli oppdaget. Noe Milla, med sitt snevre syn på det meste, går glipp av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s

Men Milla, du er da fra bøgda selv, er du ikke (et stykke sør for Ryen krysset, hvis jeg har forstått rett)?

Jeg er enig med deg i dine synspunkter ang. språk og stil i nevnte NRK program, DDE, joggebukser, m.m.

MEN: å rakke ned på/være nedlatende og føle seg langt over folk som har andre preferanser enn en selv; er ikke det litt bondsk og litt nisselue-aktig? Urbanitet og verdensvanthet går vel ut på å respektere andres sosiologi/norm selv om man muligens ikke ser hva som om mulig kan være bra med eks. DDE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale

Jeg er fra Chicago- Kongsberg er der hvor familien min bor men det er ikke noen bygd. Jeg beskrev dette tidligere i tråden og gjentar meg ikke bare fordi noen ønsker å kverulere eller mobbe.

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s

Hey, mente ikke å kverulere eller mobbe, er vel bare litt lei av at folk som bor i Oslo (nei ikke alle!!) så ofte gir uttrykk for at de er så sofistikerte og at de har så mye bedre smak og peiling enn de som bor nord for Sinsen X. Jeg bor nord for SinsenX og får behov for å forsvare meg/oss!! Og en veldig stor andel av urbane oslo innbyggere er jo faktisk fra små steder, det er kanskje derfor de må vifte med sin urbanitet? Men dette blir en diskusjon på mer prinsipiellt grunnlag.

Det jeg ønsket å si deg, Milla, er at jeg (og andre?) blir en smule støtt når du karakteriserer oss på lite flaterende måte på grunnlag av at vi tilfeldigvis ikke bor i Oslo by. Noe jeg godt kunne diskutere med deg og andre (uten å bli personlig. beklager). Jeg liker heller ikke joggebukser, inavl eller DDE (i den grad det er sammenheng mellom nevnte ingredienser).

Men: absolutt ikke mening å mobbe. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...