Gå til innhold

Er du en kjøtteter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Artikkelen forklarer ikke hva det hvite er for noe?

Jo, han sier han har funnet en varböld. Som etter et raskt google-søk viste seg å være en verkebyll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men fett fra kjøtt er jo veldig usunt. Vegetabilsk fett er ihvertfall sunt i forhold

Nei, fett fra kjøtt er mettet, og det er ikke farlig... Det var noe de trodde før, men som veldig mange ikke har oppdatert seg på, viser det seg at det utelukkende er transfett som er direkte skadelig.

Vanlig plantefett, som man for eksempel får fra korn og oliven, kan også være skadelig om man for eksempel spiser for lite fisk, fordi planter inneholder for mye omega 6, som er giftig om man ikke får nok omega 3, som man finner mest av i animalske produkter som fisk, eller økologisk kjøtt og egg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Særdeles få mennesker er kjøttetere. Vi er omnivore, ikke carnivore. De aller fleste blir syke på et kosthold på 100% kjøtt.

Anonymous poster hash: ecfd1...3bf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, fett fra kjøtt er mettet, og det er ikke farlig... Det var noe de trodde før, men som veldig mange ikke har oppdatert seg på, viser det seg at det utelukkende er transfett som er direkte skadelig.

Vanlig plantefett, som man for eksempel får fra korn og oliven, kan også være skadelig om man for eksempel spiser for lite fisk, fordi planter inneholder for mye omega 6, som er giftig om man ikke får nok omega 3, som man finner mest av i animalske produkter som fisk, eller økologisk kjøtt og egg.

"Mettet fett er hovedsaklig animalsk fett, og det bør du spise lite av da det forhøyer det dårlige kolesterolet. Umettet fett (enumettet og flerumettet) finnes hovedsaklig i vegetabilsk olje og fisk, og det er sunt og nødvendig. Generelt bør du gå etter enumettet fett - det er det sunneste. En veldig skadelig type mettet fett, transfett, bør du imidlertid unngå helt."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Mettet fett er hovedsaklig animalsk fett, og det bør du spise lite av da det forhøyer det dårlige kolesterolet. Umettet fett (enumettet og flerumettet) finnes hovedsaklig i vegetabilsk olje og fisk, og det er sunt og nødvendig. Generelt bør du gå etter enumettet fett - det er det sunneste. En veldig skadelig type mettet fett, transfett, bør du imidlertid unngå helt."

Ja, det der er da basert på gammel, utdatert informasjon, som igjen var basert på helt uprøvde teorier...

På 1900tallet hadde forskere lært at å spise mettet fett syntes å øke nivåene av kolesterol i blodet.

Dette var et viktig funn på den tiden, fordi de visste også at det å ha høyt kolesterol var knyttet til en økt risiko for hjertesykdom, og dette førte til følgende antagelse ble gjort:

Hvis mettet fett øker kolesterol ( A forårsaker B) og kolesterol forårsaker hjertesykdom (B forårsaker C) , så må dette bety at mettet fett fører til hjertesykdom ( A forårsaker C).

Dette blei aldri testet på mennesker, men de gjorde noen forsøk hvor kaniner (som omtrent bare tåler å spise gress) blei syke da de ble matet med kjøtt.

I 1977 gikk de ut og fremstilte denne uprøvde hypotesen som fakta, selv om den aldri hadde blitt bevist på noen som helst måte.

I dag har vi store mengder studier som viser at dette er fullstendig feil, men selv om man viser disse til folk, velger de heller å fortsette å tro det samme som de alltid har trodd, av en eller annen merkelig grunn.

Du kan lese mer om det her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Strandet

Hamburger er veldig godt, men det må nesten være gatekjøkken mat og ikke noe jeg forsøker lage selv.

Jeg er ikke fremmed for å lage mat, men det er ofte et problem på spesielt hjemmelaget pizza og hamburgere, at jeg ender med å legge på for mange ting, sånn at det blir ofte litt rart å spise egentlig tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hamburger er veldig godt, men det må nesten være gatekjøkken mat og ikke noe jeg forsøker lage selv.

Jeg er ikke fremmed for å lage mat, men det er ofte et problem på spesielt hjemmelaget pizza og hamburgere, at jeg ender med å legge på for mange ting, sånn at det blir ofte litt rart å spise egentlig tror jeg.

Det skjønner jeg ikke helt? Denne f.eks er helt kurant:

http://www.matprat.no/oppskrifter/kos/burger-med-bacon-og-blamuggost/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...