Gå til innhold

Når man ringer å skal bestille time. Presentere seg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg pleier alltid å starte med hallo og hva jeg ringer for, siden jeg regner med at de ikke ville fått med seg navnet mitt uansett om jeg begynte samtalen med det. Når legesekretæren trenger mer info, tar det meg et par sekunder ekstra å lire av meg navn og fødselsnummer.



Anonymous poster hash: 23df8...1fe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Presenterer meg aldri; jeg innleder samtalen med å si hva jeg ringer for. I de få tilfellene jeg har innledet med å si hva jeg heter får de det ikke med seg så jeg må uansett gjenta det. Og ja, jeg driter i at de fleste mener det er uhøflig.



Anonymous poster hash: 5b74f...f0a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi friserdamen ikke behøver å vite hva jeg heter til fornavn, men det gjør legesekretæren.

Anonymous poster hash: 08f09...962

Men hverken legesekretæren eller frisøren husker navnet mitt hvis jeg presenterer meg helt innledningsvis i samtalen, så da oppgir jeg heller navnet senere i samtalen.

eks: god dag, jeg lurte på om dere har en ledig legetime neste uke?

sekretær: ikke neste uke, men hva med mandag om halvannen uke kl. 08.00?

Jeg: ja, det passer fint. Navnet er Navn Navnesen.

Er det frekt?

Anonymous poster hash: b2fcd...907

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hverken legesekretæren eller frisøren husker navnet mitt hvis jeg presenterer meg helt innledningsvis i samtalen, så da oppgir jeg heller navnet senere i samtalen.

eks: god dag, jeg lurte på om dere har en ledig legetime neste uke?

sekretær: ikke neste uke, men hva med mandag om halvannen uke kl. 08.00?

Jeg: ja, det passer fint. Navnet er Navn Navnesen.

Er det frekt?

Anonymous poster hash: b2fcd...907

Ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hallo, det er Evans Evenstad som ringer. Jeg lurer på om dere har en ledig time fredag?"

Presenterer meg alltid når jeg ringer. Enten om det er til venner eller frisører. Til venner bruker jeg kun fornavn, til feks frisøren bruker jeg både fornavn og etternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg presenterer meg, syns det er naturlig :)

Anonymous poster hash: 40fcc...a1e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.

Da er jeg frekk, og det føler jeg meg komfortabel med å være. :danse:

Anonymous poster hash: 5b74f...f0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ikke å presentere meg når jeg ringer til bedrifter, med mindre jeg ringer fra jobb.

Altså om jeg ringer som privatperson til en annen privatperson på en annonse i avisen så sier jeg noe sånt:

"Hei, dette er Bolla Bollestad som ringer, jeg såg en annonse i avisen angående en bolle som du har til salgs"

Ringer jeg til frisør/skole/tannlege så sier jeg bare:

"Ja hei du, jeg skulle gjerne hatt en time hos dr. Bullebolle" eller "Hei hei, jeg lurte om om dere har en time ledig til en bolleklipp". Jeg vet av egen erfaring at de som sitter i andre enden sjeldent får med seg navnet første gang man presenterer seg likevel. Og ofte må man oppgi fødselsdato før de får gjort noe på systemet uansett.

Ringer jeg fra jobb så sier jeg "Hei, dette er Bolla Bollestad fra Bolleriet som ringer"



Anonymous poster hash: d6f85...bd7
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg presenterer meg alltid med både fornavn og etternavn. Til og med en gang jeg ringte en større bedrift og kom til sentralbordet. Svaret jeg fikk var "Det er ingen ved det navnet som jobber her." :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ikke å presentere meg når jeg ringer til bedrifter, med mindre jeg ringer fra jobb.

Altså om jeg ringer som privatperson til en annen privatperson på en annonse i avisen så sier jeg noe sånt:

"Hei, dette er Bolla Bollestad som ringer, jeg såg en annonse i avisen angående en bolle som du har til salgs"

Ringer jeg til frisør/skole/tannlege så sier jeg bare:

"Ja hei du, jeg skulle gjerne hatt en time hos dr. Bullebolle" eller "Hei hei, jeg lurte om om dere har en time ledig til en bolleklipp". Jeg vet av egen erfaring at de som sitter i andre enden sjeldent får med seg navnet første gang man presenterer seg likevel. Og ofte må man oppgi fødselsdato før de får gjort noe på systemet uansett.

Ringer jeg fra jobb så sier jeg "Hei, dette er Bolla Bollestad fra Bolleriet som ringer"

Anonymous poster hash: d6f85...bd7

BOLLE!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har sluttet å presentere meg når jeg ringer forskjellige tjenester fordi det uansett sjeldent blir oppfattet. Ringer jeg legen, forteller jeg først hva jeg ringer for, og oppgir fødselsnummer/navn når det blir nødvendig. Jeg ser på det som effektivisering, og syns ikke det er noe uhøflig i å gjøre det på denne måten. Legesentrene opplever ofte stor pågang på telefonlinjene, og da ser jeg virkelig ikke poenget med å "dille" for mye.

Når en skal bestille ting over telefon, så er tonefall og "hvordan man høres ut" mye viktigere for å bli oppfattet som hyggelig/høflig, mener jeg. I tillegg er det viktig å takke og gi uttrykk for at man setter pris på den tjenesten vedkommende gjør for deg f.eks. ved booking av frisørtime. Jeg overøser gjerne med positivitet om jeg får god/gjennomsnittlig service, mens jeg blir mer kortfattet (dog fortsatt høflig) om servicen er dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg presenterer meg alltid. Med mindre jeg ringer slekt/venner som har meg lagret da.

Som frisør opplever jeg også at de aller fleste presenterer seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg presenterer meg alltid med navn uansett hvem jeg ringer (med mindre det er mamma eller kjæresten, liksom). Synes det er et minimum av telefonsamtale-høflighet :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Margit Spat

Jeg presenterer meg fornavn og etternavn enten jeg ringer legen, frisøren eller Peppes pizza. Det er da vel et minstemål av høflighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg presenterer meg naturligvis med både fornavn og etternavn. Unntaket er dersom jeg ringer noen som godt vet hvem jeg er og som jeg har et godt og litt kompisaktig forhold til, da nøyer jeg meg med fornavnet.



Anonymous poster hash: adc50...0cd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Presenterer meg alltid med fullt navn, uansett. (Bortsett fra slekt og nære venner da)

Hvis jeg ringer på vegne av jobben, så sier jeg; "Goddag, mitt navn er "...", og jeg ringer på vegne av "Institusjon ditt og datt".

Endret av hjertesukka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...