Gå til innhold

Prednison/prednisolon


Gjest Gjest_gjesten_*

Anbefalte innlegg

Gjest anitha

Ja det var veel lettvint. Eller så har han kanskje ikke nok erfaring fra det å gå gravid på denne medisinen. Hvor høy dose står du på?

Trodde vel kanskje også at det var vanlig å ha en spesialist når en har en autoimmun sykdom. Men det kan ku jo også ta opp med han.

Nei, vi blir ikke eldre med årene og det er ikke alle som blir gravide i en fei heller. Så har du og dette med søsken. Det er jo også en ting å tenke på....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Var til en overlege på avdelingen en gang, men han var arrogant og lite hyggelig, så da var jeg egentlig fornøyd til å komme til en vanlig lege (fortsatt på sykehuset, så har nok mer peiling enn fastlegen! ).

Nå går jeg på 15mg. Startet på 20 ifjor, og gikk gradvis ned til fem, men innimellom må jeg øke etter hvordan blodprøvene er. Tar prøver ca hver tredje - femte uke etter hvor stabilt ting har vært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anitha

Det hørte jo veldig oppløftnde ut. Jeg har også fått erfaring med noen av de. Herlige typer. Var faktisk en lege som sa til meg at mange ga blanke i paientene sine når de hadde fåt seg en utdannelse som det. Da hadde de god lønn og gjorde minst mulig.

Men vi må for all del ikke greie alle unna en kam. For de fleste er nok der for å gjøre en god jobb. Men det er nok i disse yrkene som i alle andre bransjer, noen slubberter og bedrevitere som aldri skulle vært der de er.

Men det som er så bra er at det går fint ann å skifte lege.

Så du har gått så lenge på såpass høy dose. Du er mer enn god. Hvilke verdier er det de justerer prednisolondosen etter? Lurer også litt på hvilken diagnose du har. Er det ikke andre medikamenter som også kan brukes evnt utprøves?

Synes det er forgalt at du som er så pass ung skal bruke så høye doser over så lang tid. Det er en tøff medisin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke verdier er det de justerer prednisolondosen etter? Lurer også litt på hvilken diagnose du har. Er det ikke andre medikamenter som også kan brukes evnt utprøves?

Har ikke lyst til å legge ut alt her... Har du bruker så jeg kan sende deg PM?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Gjest_gjestine_*
Jeg har vært symptomfri fra en autoimmun sykdom jeg har i noen år,men for noen uker siden fikk jeg symtomer som kan linkes til sykdommen min.Legen min satt meg på prednisolon (i tillegg til andre medikamenter). Disse skal hemme immunforsvaret og hjelpe de andre medikamentene til å virke bedre.Jeg synes han gjorde altfor lite tester,og føler meg ikke sikker på at disse symptomene faktisk har sammenheng med sykdommen min. Siden jeg begynte på dette medikamentet har jeg følt meg sliten og slapp.Jeg lurer nå på om det er en bivirkning,eller om det er noe jeg burde sjekke ut nærmere. Er i utgangspunktet ikke noe særlig begeistret for å dra til legen.Jeg vil heller ikke framstå som om noen sykdomsfanatiker :roll: Derfor lurer jeg på noen andre har erfaring med dette,eller kjenner noen som har gått/går på samme medikamentet??? Anyone?

Gått på Prednisolon siden i sommer, skulle trappe ned fra 40 mg. Men betennelsen blusser opp når jeg kommer under 20, så må gå opp på 40 igjen.. Og jeg eter meg i hjelp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest AnonymBruker

Hei,

Jeg har også en autoimmun sykdom og går nå på 12,5 mg prednisolon i tillegg til en annen medisin. Jeg er gravid i 20.uke, graviditeten var "planlagt" sammen med legen (reumatolog). Jeg blir fulgt nøye opp av både reumatolog og med hyppige ultralyder, og alt ser kjempefint ut så langt. For meg er det viktigere at jeg var frisk under svangerskapet med medisin enn at jeg ble sykere, men gikk uten medisin. Bekymrer meg ikke så veldig for at jeg går på medisin, så lenge legene ikke bekymrer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt morsomt at tråden her kom opp igjen nå. Sitter her med en frisk og rask baby på fire uker. Sto på prednisolon hele svangerskapet, og ble fulgt opp av sykehuset hele veien. Alt har gått veldig greit. Var lite dokumentasjon om min sykdom og svangerskap, så tror legene var litt spente:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg går på 40 mg daglig som jeg fikk utskrevet av revmautolog, skulle ha en hestekur for senebetennelse. Har ikke merket noe bedring enda. Men har merket økt matlyst. Gikk først 40 mg x 10 dager, opphold på 14 dager, nå skal jeg ha 40 mg x 14 dager og er på min 7 dag.

Høres ut som jeg har veldig høy dose i forhold til dere andre her! Liker ikke å ta tabelettene for å si det slik, men vil så gjerne bli kvitt betennelsen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo litt forskjell på om du får det for noe akutt, eller sånn som meg som har tatt tablettene i flere år og skal fortsette med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg går på doser over 20 mg, opplever jeg økt matlyst og økt energi. Kommer jeg opp i 40 mg klarer jeg nesten ikke stå stille. :hoppe: Idag går jeg på mellom 5 og 10 mg.

Er gravid, og min spesialistlege mente at det ikke var noe problem å fortsette og stå på medisiner under svangerskapet. Det har sikkert noe med at hvis jeg slutter, blir sykdommen min verre. Og det vil påvirke barnet i magen i større grad enn medisinene.

MEN jeg har blitt ekstra fulgt opp i svangerskapet med tidlig UL, og vekstkontroller da Prednisolon visstnok kan hemme vekst. Det øker også sjansen for leppe- og ganespalte. (i følge min lege på KK)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leppe- og ganespalte var det ingen som nevnte for meg, men jeg hadde også hyppige vekstkontroller under svangerskapet, men babyen lå akkurat på gjennomsnittet hele veien :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leppe- og ganespalte var det ingen som nevnte for meg, men jeg hadde også hyppige vekstkontroller under svangerskapet, men babyen lå akkurat på gjennomsnittet hele veien :)

Jeg blir sprø av at det ikke går an å gi nogenlunde lik informasjon altså... Føler av og til informasjonen jeg får har med å gjøre hvilken medisinsk artikkel legen leste i lunsjen før jeg kom inn. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Månefjes? Hva mener dere med der? Jeg har lagt merke til at ansiktet har forandret seg litt, blitt litt rundere, men jeg anok det kom av økt matlyst og mindre mosjon.

Hvis det da kommer av prednisolon, vil det forsvinne igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...