Gå til innhold

Hva er arrangert ekteskap egentlig?


sonush

Anbefalte innlegg

Gjest Ferie

Man kan ha ekte kjærlighet i arrangerte ekteskap også. Poenget er at hvis man er for frihet, så bør man også være for frihet til de som velger å gifte seg på annet grunnlag enn hva man selv er komfortabel med.

Så klart man kan lære å like den man har giftet seg med eller at det var faktisk ekte kjærlighet eller kjærlighet til å begynne med.

Men i kulturer med arrangerte ekteskap så får man en rekke ukulturer.

Skam og ære begrepet. Jenten må være jomfru, gå i riktige klær, kan ikke være alene i mer en ett kvarter, være tildekket og bruke hijab.

Noe som igjen gjør at det ikke er arenaer for å leve en bit av seg selv med det andre kjønn. Samtidig har men lov til å ha sex med kvinner som ikke er ærbare. Altså er det til tider noe ett nedverdigende syn på for eksempel norske kvinner som frie.

Det gjør igjen, at kyniske menn går til prostituerte for å ha sex og sex trakasserer kvinner i gaten, i land der familien arrangerer ekteskapet.

Eksempel:

- http://www.bbc.com/news/blogs-trending-27817119

- http://m.nydailynews.com/news/world/video-shows-sexual-harassment-common-women-egypt-article-1.1926603

- http://www.theguardian.com/world/2013/jul/05/egypt-women-rape-sexual-assault-tahrir-square

- http://www.dailymail.co.uk/news/article-2352202/Anti-Morsi-protests-Tourists-warned-travelling-Egypt-seven-people-killed.html

Det er også de såkalte kjøkken ulykkene der mannen eller mannens familie heller syre over kona hvis de er misfornøyd.

- http://en.m.wikipedia.org/wiki/Bride_burning

- http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/asia/india/4930195/Thousands-of-Indian-women-killed-by-fire-every-year-in-domestic-abuse.html

- Bilder: http://www.dailymail.co.uk/femail/article-2903226/The-beauty-salon-acid-attack-survivors-rebuild-lives-instead-treated-like-modern-day-lepers.html

I filmen Memoirs Of A Geisha sier hovedkunden til en populær geisha,at de lever i arrangerte ekteskap, så de må bruke geishaer for å oppleve lidenskap.

Jeg er ikke for en lovendring. Jeg er for å ha en en holdning, med fokus på at individets egen rett til frihet, faktisk er best. Så lenge ett arrangert ekteksap er i bruk, så kan det akselerere.

Mye kan skje med mellom fire vegger for at en kvinne, skal finne en mann som familien synes er riktig for henne. Mye kan skje på gaten for kvinner, som ikke er ærbare.

Endret av Ferie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du er flink til å fortelle historier om hva du tror, men du glemmer alltid å poengtere at dette er dine høyst private spekulasjoner om arrangerte ekteskap og tvangsekteskap.

Jeg tviler sterkt på at de er basert på noe annet enn dine egne funderinger om temaet.

At folk holder fast på en tradisjon i et fremmed land med en annen kultur er et tegn på at de holder sin egen kultur levende, og at de ikke er assimilert. At de samtidig tilpasser denne tradisjonen til den lokale, er et tegn på at de integreres. I denne sammenhengen kommer det til uttrykk gjennom at de unge i større grad enn før kan velge å si nei, og også gjør det.

Det er ikke ting jeg sitter og finner på heller akkurat. Abid Raja sier følgende blant annet:

– Veldig bra fra @HadiaTajik – full støtte fra oss alle i @Venstre – Dog; arrangerte ekteskap er ikke uproblematisk!

På spørsmål fra VG om han kan utdype dette, svarer han følgende i en tekstmelding:

– Slik jeg kjenner Hadia vet jeg hun er imot all type tvang – også den usynlige og psykiske tvangen som kan ligge i enkelte arrangerte ekteskap. Jeg er trygg på at Hadia kjenner det press det også er i arrangerte ekteskap som kan fremstå som fullt ut frivillige. Jeg har ingen grunn til å påkalle at hun skal klargjøre.

Han peker likevel på at det er få som sier i fra om psykisk press ved inngåelse av ekteskap. Derfor er det store mørketall her, mener Raja.

– Psykisk press i arrangerte ekteskap forekommer i de fleste kollektivistiske kulturer. Dessverre. Det er press, krav og forventning at man gifter seg, og det er press på hvem det skal velges blant. Svært mange ungdommer godtar ekteskap av hensyn til familien. Andre tror de ikke har noe annet valg enn å følge familien. Heldigvis er mye i positiv endring, men svært mye gjenstår.

Det fint at du nevner dette med assimilering, som regel brukes i negativ kontekt. Personlig har jeg ikke noe imot assimilering på enkelte områder, spesielt når det handler om individuelle friheter hos mennesker. Jeg synes det er helt greit at man ser på arrangerte ekteskap med negative øyne, fordi det er ganske glidende overganger mellom det og tvangsekteskap. Du har tidligere uttalt her at du mener det ikke finnes noen gråsoner, men det er jeg helt uenig i.

Jeg er simpelten for at jenter i dette landet skal kunne velge fritt selv hvem de vil gifte seg med, for det definerer tross alt hele livet deres. Kultureren rundt arrangerte ekteskap bygger ikke rundt dette. Dersom det er null tvang eller press, så er det helt greit, men vi kan ikke lukke øyna og late som at tvangsekteskap ikke skjer i miljøer i Norge, selv om ektefellene kanskje ikke er hentet fra utlandet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jalapeno

Hvordan kan dere påstå at alle arrangerte ekteskap er av kjærlighet og uten tvang? Det nekter jeg å tro på. Som sagt, jeg tror det er store mørketall der det er svært mange av disse arrangerte ekteskapene som i praksis er tvangsekteskap.

Og hvis det er slik at de faktisk gifter seg av kjærlighet, hva er da poenget med arrangert ekteskap, når de likevel ville ha giftet seg (De elsker jo hverandre må vite)......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sunhands

Hvordan kan dere påstå at alle arrangerte ekteskap er av kjærlighet og uten tvang? Det nekter jeg å tro på. Som sagt, jeg tror det er store mørketall der det er svært mange av disse arrangerte ekteskapene som i praksis er tvangsekteskap.

Og hvis det er slik at de faktisk gifter seg av kjærlighet, hva er da poenget med arrangert ekteskap, når de likevel ville ha giftet seg (De elsker jo hverandre må vite)......

Det er vel ingen som har sagt at alle arrangerte ekteskap er uten tvang. Man sier at de også kan være uten tvang!

Slik som med min indiske venninne. Foreldrene har jevnlig latt henne møte passende kandidater, og hun har datet npen av disse. Hun har hatt kjærester utenom også, men hun synes det hadde vært enklere om foreldrene fant en til henne. Det er faktisk noe hun ønsker. Litt som å bli satt opp til blind date av venner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan dere påstå at alle arrangerte ekteskap er av kjærlighet og uten tvang? Det nekter jeg å tro på. Som sagt, jeg tror det er store mørketall der det er svært mange av disse arrangerte ekteskapene som i praksis er tvangsekteskap.

Og hvis det er slik at de faktisk gifter seg av kjærlighet, hva er da poenget med arrangert ekteskap, når de likevel ville ha giftet seg (De elsker jo hverandre må vite)......

Det er bra at du nekter å tro på det, for det er faktisk ingen andre som mener at alle arrangerte ekteskap skjer uten tvang. Velkommen i klubben. Og det er helt sikkert mørketall. Rett igjen.

Poenget med arrangerte ekteskap er at man finner en passende kandidat uten å måtte involvere seg personlig for mange ganger.

Det tør være en kjent sak at folk som er av omtrent samme alder, med omtrent samme sosiale bakgrunn, utdannelse, inntekt og politisk standpunkt, ofte også passer best sammen i et samliv.

Så om man kan finne et lite utvalg av kandidater som passer ens forestillinger om hva en passende livspartner bør være, så er sjansene for at om man liker en av dem, så vil samlivet bli bedre enn om man lar tilfeldighetene råde.

Og når man tenker litt over det, så er ikke dette så veldig forskjellig fra hva datingbyråer gjør for sine klienter. De velger også ut potensielle kandidater etter en mal basert på alder, utdanning, utseende, interesser, etc.

Endret av Mann 42
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra at du nekter å tro på det, for det er faktisk ingen andre som mener at alle arrangerte ekteskap skjer uten tvang. Velkommen i klubben. Og det er helt sikkert mørketall. Rett igjen.

Poenget med arrangerte ekteskap er at man finner en passende kandidat uten å måtte involvere seg personlig for mange ganger.

Det tør være en kjent sak at folk som er av omtrent samme alder, med omtrent samme sosiale bakgrunn, utdannelse, inntekt og politisk standpunkt, ofte også passer best sammen i et samliv.

Så om man kan finne et lite utvalg av kandidater som passer ens forestillinger om hva en passende livspartner bør være, så er sjansene for at om man liker en av dem, så vil samlivet bli bedre enn om man lar tilfeldighetene råde.

Og når man tenker litt over det, så er ikke dette så veldig forskjellig fra hva datingbyråer gjør for sine klienter. De velger også ut potensielle kandidater etter en mal basert på alder, utdanning, utseende, interesser, etc.

Det høres bra ut i teorien, men presset kan også være tilstede. For eksempel at det er krav at en jente fra si Pakistan skal gifte seg med en med pakistansk bakgrunn, og ikke er for eksempel nordmann eller inder, og at vedkommende er sunni-muslim og ikke f.eks. Shia, hindu eller ateist. Og hva skjer dersom jenta sier nei til alle kandidatene? Vi vet vel alle hvordan ære kan være viktig for muslimer? Om det er familier som kjenner hverandre og ønsker tettere bånd, og da jenta ikke ønsker å gifte seg med vedkommende, kan det gå på båndene løs. Hvor mange ganger kan hun eller han faktisk si nei?

Hvor mange her har blitt satt opp på blind date av venner eller bekjente og at det faktisk har fungert? Som regel gjør det ikke det, selv om våre venner ofte kjenner oss best, så er det sjeldent det fungerer spesielt godt.

Om man blir tvunget til å satse på et forhold, så kan det kanskje fungere etter hvert, fordi man vet at man ikke har muligheten til å gjøre noe med det, og gjør det beste ut av det, men det er synd at det er slik, og folk sitter her og er så naive at man bagatelliserer problemstillingen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det høres bra ut i teorien, men presset kan også være tilstede. For eksempel at det er krav at en jente fra si Pakistan skal gifte seg med en med pakistansk bakgrunn, og ikke er for eksempel nordmann eller inder, og at vedkommende er sunni-muslim og ikke f.eks. Shia, hindu eller ateist. Og hva skjer dersom jenta sier nei til alle kandidatene? Vi vet vel alle hvordan ære kan være viktig for muslimer? Om det er familier som kjenner hverandre og ønsker tettere bånd, og da jenta ikke ønsker å gifte seg med vedkommende, kan det gå på båndene løs. Hvor mange ganger kan hun eller han faktisk si nei?

Hvor mange her har blitt satt opp på blind date av venner eller bekjente og at det faktisk har fungert? Som regel gjør det ikke det, selv om våre venner ofte kjenner oss best, så er det sjeldent det fungerer spesielt godt.

Om man blir tvunget til å satse på et forhold, så kan det kanskje fungere etter hvert, fordi man vet at man ikke har muligheten til å gjøre noe med det, og gjør det beste ut av det, men det er synd at det er slik, og folk sitter her og er så naive at man bagatelliserer problemstillingen.

Ja, dere, man kan saktens spekulere. Vi vet jo alle hvor <sett inn det som passer> muslimer kan være. :sarkasme::lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dere, man kan saktens spekulere. Vi vet jo alle hvor <sett inn det som passer> muslimer kan være. :sarkasme::lol:

Det har ikke noe med at det er muslimer eller ei. Jeg er imot tvangsekteskap uansett jeg, om det er indere, pakistanere eller nordmenn det er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Arrangerte ekteskap" er nytale for tvangsekteskap. Man sier det for å ikke støte muslimer.



Anonymous poster hash: fac52...9df
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Arrangerte ekteskap" er nytale for tvangsekteskap. Man sier det for å ikke støte muslimer.

Anonymous poster hash: fac52...9df

Det er vel heller stikk motsatt. Å sette likhetstegn mellom arrangerte ekteskap og tvangsekteskap er politisk retorikk som brukes nettopp for å støte muslimer (hovedsaklig) og er en del av den populisitiske retorikken til FrP og Human Rights Service.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel heller stikk motsatt. Å sette likhetstegn mellom arrangerte ekteskap og tvangsekteskap er politisk retorikk som brukes nettopp for å støte muslimer (hovedsaklig) og er en del av den populisitiske retorikken til FrP og Human Rights Service.

Det er jo allerede likhetstegn der. Tvangsekteskap er jo allerede arrangerte ekteskap, og tvangsekteskap er i og for seg standarden der hvor dette er vanlig.

Forskjellene ligger jo i at det er en endring som gjør at man skal kunne kalle det "arrangert", og denne endringen er ikke alltid like tydelig.

Blir litt det samme som å kalle en ettpartistat for et demokrati.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo allerede likhetstegn der. Tvangsekteskap er jo allerede arrangerte ekteskap, og tvangsekteskap er i og for seg standarden der hvor dette er vanlig.

Forskjellene ligger jo i at det er en endring som gjør at man skal kunne kalle det "arrangert", og denne endringen er ikke alltid like tydelig.

Blir litt det samme som å kalle en ettpartistat for et demokrati.

Du begynner i feil ende. Muligens med overlegg for å skjule din sviktende logikk bak retoriske knep.

For det første: Alle tvangsekteskap er arrangerte ekteskap, men ikke alle arrangerte ekteskap er tvangsekteskap. De to termene kan ikke brukes om enannen. Tvangsekteskap er en underkategori.

For det andre, flere undersøkelser av hvordan dette fungerer i praksis viser at det er ganske vanlig, og blir mer og mer vanlig, at det ikke er noe press på valg av partner.

Og i de tilfellene der det ER press, så er det i mange tilfeller ikke i form av tvang, men i form av at foreldrene blander seg. Den samme sorten mas som mange av oss opplever fra våre foreldre i svært mange andre sammenhenger.

Og så er det de tilfellene der det er regelrett tvang og der det blir klart enten direkte eller indirekte at dersom man ikke gjør som man blir tilsagt, så vil det ha alvorlige konsekvenser. Alt fra sosial utstøting til fysisk vold. Og som vi også har sett i enkelte saker, det kan ende med drap.

Noen ganger fremsettes det trusler, andre ganger så vet man bare hvor man står, fordi man kjenner sin familie.

Men det er en grov urett å si at alle familier som er tradisjonelle nok til at de inngår arrangerte ekteskap, er forstokkede nok til å true sine barn med vold eller utstøting dersom de ikke etterkommer foreldrenes ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er litt problematisk å vite hva som er arrangert ekteskap og hva som er tvangsekteskap.

Ser som vietnameserne i norge, der er det ikke vanlig med arrangert eller tvangsekteskap, men det ligger mye psykisk press bak - kun en vietnamesisk ektefelle er godtatt. Må ikke være bare vietnamesisk heller, må være fra en god familie.

Foreldrene er da behjelpelig med å foreslå aktuelle kandidater ellers får du være singel, gifter du deg med en norsk mister du hele familien.

Veldig trist at folk i norge må leve med trusler, vold og psykisk press når de gjelder partner. Vi som kan velge partner selv er utrolig heldige.

Anonymous poster hash: 66c71...836

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns det er litt problematisk å vite hva som er arrangert ekteskap og hva som er tvangsekteskap.

Ser som vietnameserne i norge, der er det ikke vanlig med arrangert eller tvangsekteskap, men det ligger mye psykisk press bak - kun en vietnamesisk ektefelle er godtatt. Må ikke være bare vietnamesisk heller, må være fra en god familie.

Foreldrene er da behjelpelig med å foreslå aktuelle kandidater ellers får du være singel, gifter du deg med en norsk mister du hele familien.

Veldig trist at folk i norge må leve med trusler, vold og psykisk press når de gjelder partner. Vi som kan velge partner selv er utrolig heldige.

Anonymous poster hash: 66c71...836

Vietnamesere i Norge er blant de som hyppigst har norske kjærester, samboere og ektefeller, så vidt jeg har kunnet lese meg til om ekteskapsskikker i innvandrermiljøer. Sånn sett er de kanskje den asiatiske gruppen som har nærmet seg våre skikker mest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du begynner i feil ende. Muligens med overlegg for å skjule din sviktende logikk bak retoriske knep.

For det første: Alle tvangsekteskap er arrangerte ekteskap, men ikke alle arrangerte ekteskap er tvangsekteskap. De to termene kan ikke brukes om enannen. Tvangsekteskap er en underkategori.

For det andre, flere undersøkelser av hvordan dette fungerer i praksis viser at det er ganske vanlig, og blir mer og mer vanlig, at det ikke er noe press på valg av partner.

Og i de tilfellene der det ER press, så er det i mange tilfeller ikke i form av tvang, men i form av at foreldrene blander seg. Den samme sorten mas som mange av oss opplever fra våre foreldre i svært mange andre sammenhenger.

Og så er det de tilfellene der det er regelrett tvang og der det blir klart enten direkte eller indirekte at dersom man ikke gjør som man blir tilsagt, så vil det ha alvorlige konsekvenser. Alt fra sosial utstøting til fysisk vold. Og som vi også har sett i enkelte saker, det kan ende med drap.

Noen ganger fremsettes det trusler, andre ganger så vet man bare hvor man står, fordi man kjenner sin familie.

Men det er en grov urett å si at alle familier som er tradisjonelle nok til at de inngår arrangerte ekteskap, er forstokkede nok til å true sine barn med vold eller utstøting dersom de ikke etterkommer foreldrenes ønsker.

Du kan gjerne kalle tvangsekteskap en underkategori, men steder hvor denne kulturen står sterkt handler dette stort sett om reelle tvangsekteskap der man ikke har noe valg. Det er det som er kulturen. Arrangerte ekteskap uten tvang blir som en særskilt subkultur for innvandrere i vesten som har endret på den orginiale kulturen, enten på grunn av press fra lovverket, eller grunnet holdningsendringer til dette med ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan gjerne kalle tvangsekteskap en underkategori, men steder hvor denne kulturen står sterkt handler dette stort sett om reelle tvangsekteskap der man ikke har noe valg. Det er det som er kulturen. Arrangerte ekteskap uten tvang blir som en særskilt subkultur for innvandrere i vesten som har endret på den orginiale kulturen, enten på grunn av press fra lovverket, eller grunnet holdningsendringer til dette med ekteskap.

Det er mye mulig at det fungerer radikalt forskjellig andre steder i verden, men vi diskuterer altså norske forhold. Du kan jo gjerne kalle det en subkultur om du vil, men så vidt jeg husker, så mener altså omtrent halvparten av dem som har giftet seg innenfor denne rammen at det skjedde på deres egne premisser, mens de som mente at de ikke hadde noe de skulle sagt i det hele tatt, var en ganske liten gruppe. Og mellom disse finnes det et kontinuum med varierende grad av innblanding fra foreldrenes side.

Og det er en klar holdningsendring: Unge innvandrere er oftest ganske klare på at deres barn skal velge selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er mye mulig at det fungerer radikalt forskjellig andre steder i verden, men vi diskuterer altså norske forhold. Du kan jo gjerne kalle det en subkultur om du vil, men så vidt jeg husker, så mener altså omtrent halvparten av dem som har giftet seg innenfor denne rammen at det skjedde på deres egne premisser, mens de som mente at de ikke hadde noe de skulle sagt i det hele tatt, var en ganske liten gruppe. Og mellom disse finnes det et kontinuum med varierende grad av innblanding fra foreldrenes side.

Og det er en klar holdningsendring: Unge innvandrere er oftest ganske klare på at deres barn skal velge selv.

Vi diskuterer norske forhold, men kultureren rundt disse ekteskapene fra norsk side har dødd ut for lenge side, så da må man faktisk ta utgangspunkt i hva det er, og hvor det kommer fra. Det er rimelig naivt å anta de som velger å beholde denne kultureren fra hjemlandet, plutselig skulle endre den til en svært fornorsket versjon, som er det du beskriver det er. Presset er selvfølgelig der hos de fleste. De vet hva de kan, og hva de ikke kan gjøre.

Dere på venstresiden er flinke til å ufarliggjøre disse ekteskapene, og at jenter som blir tvangsgiftet tror det er arrangert (og helt greit) fordi for eksempel får velge mellom mer enn én person, og at dette skjer i Norge. Men samtidig vet de at det er helt uhørt og for eksempel gifte seg med en inder (om man er pakistaner) eller nordmann for den saks skyld, og at man blir presset til å måtte velge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vietnamesere i Norge er blant de som hyppigst har norske kjærester, samboere og ektefeller, så vidt jeg har kunnet lese meg til om ekteskapsskikker i innvandrermiljøer. Sånn sett er de kanskje den asiatiske gruppen som har nærmet seg våre skikker mest.

Ja heldigvis er det er en del av dem som tørr å stå opp for seg. Noen familier godtar det, men er nok hakket fler som ikke godtar det og da står dem alene. Er mange menn som henter koner i vietnam enda - og det er vel for å slippe å leve som singel.

Det er ikke tvang/arrangert men det psykiske presset som ligger bak, om å miste hele familien, får meg nesten til å se på det som tvang.

"Enten velger du det rette ellers mister du oss"

Anonymous poster hash: 66c71...836

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi diskuterer norske forhold, men kultureren rundt disse ekteskapene fra norsk side har dødd ut for lenge side, så da må man faktisk ta utgangspunkt i hva det er, og hvor det kommer fra. Det er rimelig naivt å anta de som velger å beholde denne kultureren fra hjemlandet, plutselig skulle endre den til en svært fornorsket versjon, som er det du beskriver det er. Presset er selvfølgelig der hos de fleste. De vet hva de kan, og hva de ikke kan gjøre.

Dere på venstresiden er flinke til å ufarliggjøre disse ekteskapene, og at jenter som blir tvangsgiftet tror det er arrangert (og helt greit) fordi for eksempel får velge mellom mer enn én person, og at dette skjer i Norge. Men samtidig vet de at det er helt uhørt og for eksempel gifte seg med en inder (om man er pakistaner) eller nordmann for den saks skyld, og at man blir presset til å måtte velge.

Jeg syns vi skal ta utgangspunkt i hvordan det fungerer for de innvandrerne som bor i Norge, og ikke skjele for mye til hvordan det fungerer på den andre siden av kloden.

Det er ikke noe plutselig med et halvt århundre og to generasjoner, etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns vi skal ta utgangspunkt i hvordan det fungerer for de innvandrerne som bor i Norge, og ikke skjele for mye til hvordan det fungerer på den andre siden av kloden.

Det er ikke noe plutselig med et halvt århundre og to generasjoner, etter min mening.

At du velger å ignorere hva kulturen egentlig innebærer får stå på din regning. Det er alle mulige grunner til å ta denne debatten på alvor, og unngå å prøve bagetellisere den.

Det er ikke alltid jeg enig med Abid Raja, det han sier om dette, er noe man burde ta til ettertanke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...