Gå til innhold

Hva er arrangert ekteskap egentlig?


sonush

Anbefalte innlegg

Gjest Evans

Arrangert ekteskap trenger ikke å være problematisk, men det kan være det. I noen tilfeller kan barna være glade for at foreldrene finner frem potensielle partere, og de kan si nei om de ikke ønsker denne partneren som foreldrene foreslår. De slipper å forholde seg til dette med å finne en livspartner på egenhånd og syns det er helt greit at foreldrene tar en såpass stor del i livet deres.

I andre tilfeller er det press, selv om det kanskje ikke er direkte uttalt. En forventing og et press som kan gå utover barnets egne ønsker og/eller behov.

Fordi man ikke vet sikkert i hvert enkelt tilfelle syns jeg arrangert ekteskap er vanskelig. Jeg tror ikke det vil være mulig med et forbud; vi kan ikke forby at foreldrene hjelper barna sine med å finne en livspartner (det ville i såfall blitt svært vanskelig å trekke grensen for når man gjør noe ulovlig), og det er veldig vanskelig å vite når faktisk ikke er helt frivillig fra barnas side, men noe de godtar grunnet press eller en sterk forventning - uten at det er tvang.

Jeg tror det beste er om man skaper en trygghet for de som føler at det ikke er greit til å si i fra – både til foreldrene sine og til samfunnet ellers. Hvordan man rent praktisk gjør det har jeg ingen gode forlag på, men kunnskapskampanjer i skolen, stort nettverk bestående av folk utenfor familien osv. kan vel kanskje hjelpe på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ferie

For det første, de som gifter seg av kjærlighet med etniske nordmenn eller indere, bryr seg døyten om familien eller utdannelsen til sin utkårede. Det jeg skrev om var "kriterier" for "utvelgelse" blant arrangerte ekteskap. Kriteriene varierer fra familie til familie.

Du skriver om rasisme, du skjønner vel at utdanning og rusproblematikk har ingenting med rasisme å gjøre. I arrangert ekteskap prøver man ikke å finne blant "problemungdom", noe norske foreldre heller ikke liker, men vet å ikke blande seg inn.

I alle tilfeller pleier ting "å gå seg til" etter en stund, når foreldrene ser hvor lykkelig deres barn er, selv om de ikke velsignet, og var skuffet over valget. Disse foreldre elsker barna sine ikke noe mindre enn andre.

Jeg skrev om mennesker som har problemer i sin familie, noe som er vanelig, ikke at de er problembarn. Men det klarer du merkelig nok ikke å skille mellom. For det er stor forskjell.

Jeg skrev det som ett tankekors, at en del med innvandrer bakgrunn har en kultur der familien er med på å velge partner, der en del kriterier, utenom at det er kjærlighet, er familiens og personens status sosialt og økomisk osv ligger til rette. Hadde det vært norske foreldre som hadde utalt slik om sitt barns partner, og den personen var en innvandrer, om at det var utfordringer i familien, som gjorde at de ikke ville at sitt barn skulle være partner ved vedkommende, så hadde det vært rasistisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ferie

Begynner et sted: mangel på norskunnskaper blant inderne forekommer nesten ikke. De aller fleste med lite norskunnskaper er enten besteforeldre generasjon eller nyankomne til Norge. Der de gifter seg av kjærlighet, bryr de seg døyten om familien til sin utkårede. Jeg nevnte familien kun som kriteriet under arrangert ekteskap.

Indere er faktisk mer åpne enn du skulle tro. Flere I min egen familie er gift med kristne indere eller kristne etniske nordmenn /kanadiere og feirer både indiske og norske/kanadiske høytider. Det er faktisk viktig at begges behov blir ivaretatt.

Jeg tok ikke et kasus som eksempel, der jeg beskriver det som er normalt. Jeg tok et kasus som setter fokus på hvordan arrangerte ekteskap kan være et problemområde.

Men du gikk rett i forsvar og skrev bare positivt om indere, du var ikker interesert i å diskutere de situasjonene som kan bli utfordrene. Lik skam og ære kulturen bak ett arrangert ekteskap. Å bevare familiens status.

Det er de som er i en situasjon der denne problemstillingen blir en utfordring, som fortjener et fokus, fordi det er ett tabu.

Når Hadja Tajic tar opp en sånn problemstilling og prøver å normalisere utfordringene, ved å svare enkelt og lite utfyllende, om det som kan være ett problem. Så reagerer jeg på hennes evne som politiker. For en viktig del av politikernes oppgave er å hjelpe de som faller mellom to stoler i samfunnet.

Endret av Ferie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er ironisk at vi i vesten som skal være så frie og selvstendige, og som reagerer kraftig på tvang av noe slag, skal vise denne friheten med å tvinge andre til å gjøre de valg vi mener er riktige.

Frihet innebærer også frihet til å velge noe annet enn hva vi ville gjort.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er ironisk at vi i vesten som skal være så frie og selvstendige, og som reagerer kraftig på tvang av noe slag, skal vise denne friheten med å tvinge andre til å gjøre de valg vi mener er riktige.

Frihet innebærer også frihet til å velge noe annet enn hva vi ville gjort.

Frithet til tvang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene til min venninne mottok forespørsler fra andre foreldre, sønnene deres var ditt og datt, studerte xxx, likte å gjøre dette på fritident etc,. De spurte rett og slett om disse guttene var passende for datteren deres, og de som falt i smak de "gv de videre" til min venninne så hun kunne bestemme om det var en hun likte etc. Viss det var det så møttes de, foreldrene møttes, alle ble kjent og slikt. Så valget er hennes og ikke noe tvang.



Anonymous poster hash: 18888...0ad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ferie

Jeg synes det er ironisk at vi i vesten som skal være så frie og selvstendige, og som reagerer kraftig på tvang av noe slag, skal vise denne friheten med å tvinge andre til å gjøre de valg vi mener er riktige.

Frihet innebærer også frihet til å velge noe annet enn hva vi ville gjort.

Jeg er ikke opptatt av tvang. Jeg er opptatt av de som kommer i en vanskelig situasjon fordi de lever i en kultur uten vestlige frihets verdier. Jeg ser enkelt mennesket.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frithet til tvang?

Nei. Frihet til å velge arrangert ekteskap hvis det er hva man ønsker.

Tvangsekteskap er noe annet, og skal selvsagt ikke godtas.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Frihet til å velge arrangert ekteskap hvis det er hva man ønsker.

Tvangsekteskap er noe annet, og skal selvsagt ikke godtas.

Det er ganske glidende overgang mellom arrangert ekteskap og tvangsekteskap, alt ettersom om det er et stort press, og hvilke pressmidler som blir brukt.

At noen velger å holde på en tradisjon i et land med en helt annen kultur forteller noe om et press som er fulgt i tradisjoner. Jeg sier ikke at absolutt alle arrangerte ekteskap har innslag av en form for tvang eller psykisk press, men det er mye av det, og derfor mener jeg det bedre å ta avstand fra en tradisjon som dette enn å late som at tvangsekteskap og arrangerte ekteskap ikke har noen sammenheng, noe det har.

For å si det på en annen måte. Et arrangert ekteskap slik vi kaller det er en slags vestlig modell av de tradisjonelle ekteskapene i disse områdene, som i stor grad er basert på tvang, og da er det naivt å tro noe annet enn at mange tvangsekteskap går under forkledning som arrangerte ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jalapeno

Det største problemet med arrangerte ekteskap er at det er svært mange tvangsekteskap som kamufleres bak arrangerte ekteskap. Dette alene bør være nok til å forby dette svineriet.

For mange er dette helt greit, men for mange er det en tragedie av dimensjoner. Det er vel liten tvil om hvem man skal ta hensyn til?

Endret av Jalapeno
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Frihet til å velge arrangert ekteskap hvis det er hva man ønsker.

Tvangsekteskap er noe annet, og skal selvsagt ikke godtas.

Selvfølgelig bør man ikke ha friheten til å velge noe som skader en selv. Folk bør beskyttes av skadelige valg. Såpass siviliserte er vi her i Vesten.

Anonymous poster hash: d667f...695

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig bør man ikke ha friheten til å velge noe som skader en selv. Folk bør beskyttes av skadelige valg. Såpass siviliserte er vi her i Vesten.

Anonymous poster hash: d667f...695

Betyr det at man bør ha forbud mot f.eks alkohol og snop? Det er jo mange i Norge som er overvektige pga feil kosthold, skal man beskyttes mot det også? Det er jo skadelig?

Det du snakker om har ingenting med frihet å gjøre. Det mange i denne tråden snakker om er frihet til å gjøre de valg man selv er komfortabel med. Det er wanna be-frihet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jalapeno

Betyr det at man bør ha forbud mot f.eks alkohol og snop? Det er jo mange i Norge som er overvektige pga feil kosthold, skal man beskyttes mot det også? Det er jo skadelig?

Det du snakker om har ingenting med frihet å gjøre. Det mange i denne tråden snakker om er frihet til å gjøre de valg man selv er komfortabel med. Det er wanna be-frihet.

Hva med kjøp av sex da? De fleste norske prostituerte gjør det av egen fri vilje, men sexkjøpsloven er til for å beskytte de som ikke gjør det frivillig. På samme måte burde arrangerte ekteskap forbys fordi mange tvangsekteskap kamufleres bak arrangerte ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ferie

Betyr det at man bør ha forbud mot f.eks alkohol og snop? Det er jo mange i Norge som er overvektige pga feil kosthold, skal man beskyttes mot det også? Det er jo skadelig?

Det du snakker om har ingenting med frihet å gjøre. Det mange i denne tråden snakker om er frihet til å gjøre de valg man selv er komfortabel med. Det er wanna be-frihet.

Snop og alkohol er noe helt forskjellig fra

arrangert ekteskap. Som å sammenligne ett komplekst organ, hvor vi kjenner en del følelser, altså hjertet, med en banan eller ett eple. Noe vi spiser fordi det er godt og gir næring. Sært.

Og sammenligne frihet til å velge (altså eget ansvar) hvem man vil gifte seg med, med ett valg som man er komfortabelt, noe som betyr wannabe-frihet. Sært.

Tror ikke du forstår så mye.

Endret av Ferie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlegget mitt var ment mot argumentet om at man må beskytte folk mot det som er skadelig. Det kaller jeg wannabe-frihet.

Det er heller ikke gitt at arrangerte ekteskap er skadelig, faktisk er det mange av dem som lærer å elske hverandre og kan ha et vel så langvarig og lykkelig forhold som de som gifter seg av forelskelse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ferie

Man kan ha ekte kjærlighet i arrangerte ekteskap også. Poenget er at hvis man er for frihet, så bør man også være for frihet til de som velger å gifte seg på annet grunnlag enn hva man selv er komfortabel med.

Nei til Romeo og Julie altså. Ekte kjærlighet.

Endret av Ferie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei til Romeo og Julie altså. Ekte kjærlighet.

Man kan ha ekte kjærlighet i arrangerte ekteskap også. Poenget er at hvis man er for frihet, så bør man også være for frihet til de som velger å gifte seg på annet grunnlag enn hva man selv er komfortabel med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med kjøp av sex da? De fleste norske prostituerte gjør det av egen fri vilje, men sexkjøpsloven er til for å beskytte de som ikke gjør det frivillig. På samme måte burde arrangerte ekteskap forbys fordi mange tvangsekteskap kamufleres bak arrangerte ekteskap.

Nei, sexkjøpsloven er ikke der for å beskytte noen. Den er der for å markere et standpunkt. Sexkjøpsloven er et glimrende eksempel på loven som etisk kommunikasjon fra myndighetene til folket. Beklageligvis fører den bare til at alt blir mye verre for de prostituerte, samtidig som den ikke får bukt med prostitusjonen. Men i det minste har "man" fått markert at "man" er mot prostitusjon. Og det er jo alltids noe.

Symbolpolitikk av ypperste klasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske glidende overgang mellom arrangert ekteskap og tvangsekteskap, alt ettersom om det er et stort press, og hvilke pressmidler som blir brukt.

At noen velger å holde på en tradisjon i et land med en helt annen kultur forteller noe om et press som er fulgt i tradisjoner. Jeg sier ikke at absolutt alle arrangerte ekteskap har innslag av en form for tvang eller psykisk press, men det er mye av det, og derfor mener jeg det bedre å ta avstand fra en tradisjon som dette enn å late som at tvangsekteskap og arrangerte ekteskap ikke har noen sammenheng, noe det har.

For å si det på en annen måte. Et arrangert ekteskap slik vi kaller det er en slags vestlig modell av de tradisjonelle ekteskapene i disse områdene, som i stor grad er basert på tvang, og da er det naivt å tro noe annet enn at mange tvangsekteskap går under forkledning som arrangerte ekteskap.

Du er flink til å fortelle historier om hva du tror, men du glemmer alltid å poengtere at dette er dine høyst private spekulasjoner om arrangerte ekteskap og tvangsekteskap.

Jeg tviler sterkt på at de er basert på noe annet enn dine egne funderinger om temaet.

At folk holder fast på en tradisjon i et fremmed land med en annen kultur er et tegn på at de holder sin egen kultur levende, og at de ikke er assimilert. At de samtidig tilpasser denne tradisjonen til den lokale, er et tegn på at de integreres. I denne sammenhengen kommer det til uttrykk gjennom at de unge i større grad enn før kan velge å si nei, og også gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er ironisk at vi i vesten som skal være så frie og selvstendige, og som reagerer kraftig på tvang av noe slag, skal vise denne friheten med å tvinge andre til å gjøre de valg vi mener er riktige.

Frihet innebærer også frihet til å velge noe annet enn hva vi ville gjort.

Det er jo ganske typisk for alle som mener seg å vite hva som er best per def, at de også tar det for gitt at den som velger noe annet, umulig kan gjøre det av fri vilje. Følgelig trenger man en lov for å hjelpe disse til å gjøre det et hvert rasjonelt menneske ville gjort dersom det ikke av forskjellige grunner var tvunget til å gjøre gale valg.

Det går igjen i alle debatter om moralsk lovgivning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...