Gå til innhold

Svenskene vil belønne IS krigere, med penger, jobb og bolig.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mange har vel for lengst oppdaget av svenskene er ubegripelige naive på alle felt når det gjelder innvandring og Islam, men denne tar kaka.

Svenskene vil gi jobb, penger og bolig til IS-krigerne

Det tragiske er at vi er nabo med Sverige, dette er også farlig for Norge.



Anonymous poster hash: 98e76...8bf
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi får håpe at Arbeiderpartiet (Støre) ikke finner på at vi skal gjøre det samme i Norge. :laugh:

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er blitt gjort tydelig flere ganger at å sette hardt opp mot hardt ikke fungerer, om is krigerene heller blir straffet eller mister sitt statsborgerskap vil de nok ha mindre å miste ved å krige mindre. Når svenskene tilbyr et liv i sus og dus i skandinavia istedenfor å krige med sand i underbuksa er dette en mer humanitær løsning.

Det å føre krig er mye, mye dyrere enn å bygge skoler og hjem, så langsiktig er jo dette en god investering om det unngår en større krig.

Men ringvirkningene for å dra med mange ekstremister inn i sverige som allerede virker litt skakkjørt kan jo bli store. time will tell, kanskje midtøsten mot vestenkrigen vil starte i sverige?



Anonymous poster hash: 978eb...ede
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du synes det er greit å belønne kriminelle, ville ikke det heller lokke flere til å gjøre dette?

Og hva tror du en ung arbeidsledig etnisk svenske vil tenke om dette?

Om de mister statsborgerskap og blir utvist vil jo det selvsagt være effektivt for da bor han jo ikke lenger i Sverige.



Anonymous poster hash: 98e76...8bf
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er blitt gjort tydelig flere ganger at å sette hardt opp mot hardt ikke fungerer, om is krigerene heller blir straffet eller mister sitt statsborgerskap vil de nok ha mindre å miste ved å krige mindre. Når svenskene tilbyr et liv i sus og dus i skandinavia istedenfor å krige med sand i underbuksa er dette en mer humanitær løsning.

Det å føre krig er mye, mye dyrere enn å bygge skoler og hjem, så langsiktig er jo dette en god investering om det unngår en større krig.

Men ringvirkningene for å dra med mange ekstremister inn i sverige som allerede virker litt skakkjørt kan jo bli store. time will tell, kanskje midtøsten mot vestenkrigen vil starte i sverige?

Anonymous poster hash: 978eb...ede

Hvordan vet vi at disse ikke har begått grusomme krigsforbrytelser?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er blitt gjort tydelig flere ganger at å sette hardt opp mot hardt ikke fungerer, om is krigerene heller blir straffet eller mister sitt statsborgerskap vil de nok ha mindre å miste ved å krige mindre. Når svenskene tilbyr et liv i sus og dus i skandinavia istedenfor å krige med sand i underbuksa er dette en mer humanitær løsning.

Det å føre krig er mye, mye dyrere enn å bygge skoler og hjem, så langsiktig er jo dette en god investering om det unngår en større krig.

Men ringvirkningene for å dra med mange ekstremister inn i sverige som allerede virker litt skakkjørt kan jo bli store. time will tell, kanskje midtøsten mot vestenkrigen vil starte i sverige?

Anonymous poster hash: 978eb...ede

Det å føre krig er mye dyrere enn å bygge skoler og hjem, hvilken relevans har det utsagnet? Det er ikke snakk om at Sverige skal føre krig her, men heller nekte returnerende IS-krigere de privilegiene det er å bo i Sverige. Om disse menneskene melder seg ut av det svenske samfunnet og forblir ute så frigir det isåfall skoleplasser og hjem som heller kan gå til mennesker som ikke fundamentalt ønsker å rive ned svenske verdier.

Tony Abbott (Australias statsminister) sa det veldig enkelt og tydelig, "A crime is a crime is a crime,

If you go abroad to break Australian law, if you go abroad to kill innocent people in the name of misguided fundamental extremism, if you go abroad to be an Islamist killer, well we are hardly going to welcome you back into this country".

Anonymous poster hash: cff9a...996

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sånn går det når sosionomer får for stor makt. Det skal forståes og dulles med, og de helt sikre på at dersom bare islamistene får delta i vårt flotte fellesskap vil de bli snille som lam.



Anonymous poster hash: 8351a...8f9
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullstendig ute å kjøre. Arbeidsledigheten blant unge i Sverige er over 20 %, også skal man belønne IS-krigere jobb? Det er et hån mot alle de som er villige til å jobbe, men ikke får jobb. Jeg skjønner godt at de drar til Norge.

Det er så latterlig at jeg sliter med å sette ord på det.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får håpe at Arbeiderpartiet (Støre) ikke finner på at vi skal gjøre det samme i Norge. :laugh:

Hysj, nå leste de innlegget ditt og snart kommer forslaget! Jeg anbefaler at du sletter det!

Sverige er allerede kjørt i grøfta.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du synes det er greit å belønne kriminelle, ville ikke det heller lokke flere til å gjøre dette?

Og hva tror du en ung arbeidsledig etnisk svenske vil tenke om dette?

Om de mister statsborgerskap og blir utvist vil jo det selvsagt være effektivt for da bor han jo ikke lenger i Sverige.

Anonymous poster hash: 98e76...8bf

Jeg syns man skal overlate spørsmålet om tiltale og straff til politi og domsstoler. Så lenge de det er snakk om, ikke sitter i fengsel, så har de visse rettigheter etter loven.

Hvis man skal snakke rehabilitering og forebygging så er både jobb, bolig og psykolog gode tiltak. Det er verdt å merke seg at mens kritikken raser, så kommer det en uttalelse fra Sveriges Forsvarshøgskole, ved terrorismeekspert Magnus Ranstorp, som sier at kritikerne ikke aner hva de snakker om, og støtter tiltakene når IS-krigerne evt vender hjem.

Drømmen om å frata disse folkene sitt statsborgerskap og stenge grensene for dem, forblir nok bare en drøm, for etter folkeretten kan man ikke gjøre en person statsløs.

Vedkommende statsløse IS-kriger ville uansett fortsatt snakke svensk, ha godt kjennskap til det svenske samfunnet, og vil kunne bevege seg relativt ubemerket. Spørsmålet er bare om man vil ham tilbake over grensen under falsk identitet som garantert terrorist, eller om man vil ha ham som en person som kanskje er under rehabilitering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns man skal overlate spørsmålet om tiltale og straff til politi og domsstoler. Så lenge de det er snakk om, ikke sitter i fengsel, så har de visse rettigheter etter loven.

Hvis man skal snakke rehabilitering og forebygging så er både jobb, bolig og psykolog gode tiltak. Det er verdt å merke seg at mens kritikken raser, så kommer det en uttalelse fra Sveriges Forsvarshøgskole, ved terrorismeekspert Magnus Ranstorp, som sier at kritikerne ikke aner hva de snakker om, og støtter tiltakene når IS-krigerne evt vender hjem.

Drømmen om å frata disse folkene sitt statsborgerskap og stenge grensene for dem, forblir nok bare en drøm, for etter folkeretten kan man ikke gjøre en person statsløs.

Vedkommende statsløse IS-kriger ville uansett fortsatt snakke svensk, ha godt kjennskap til det svenske samfunnet, og vil kunne bevege seg relativt ubemerket. Spørsmålet er bare om man vil ham tilbake over grensen under falsk identitet som garantert terrorist, eller om man vil ha ham som en person som kanskje er under rehabilitering.

Jadda, atter et herlig relativistisk PK-svar.

Helt etter boken!!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmen om å frata disse folkene sitt statsborgerskap og stenge grensene for dem, forblir nok bare en drøm, for etter folkeretten kan man ikke gjøre en person statsløs.

Man kan trekke tilbake statsborgerskap om de har hatt et annet tidligere.

https://www.thebureauinvestigates.com/2015/01/23/exclusive-terror-suspect-mahdi-hashi-loses-appeal-for-return-of-his-british-citizenship/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner hvorfor det blir kontroversielt , og jeg skjøner hvordan motstanderene tenker, men faktum er at dette er så lite naivt som det blir.

Dette handler rent om fornuftig forberedelse for en kommune på ett kommende problem, og ett fokus på områder der de faktisk kan gjøre en forskjell.

Snakker vi om naiv, snakker vi om Norge, der staten har overlagt det fulle ansvaret for tilbakevendte fremmedkrigere til kommunen og forventer at de skal kunne ta vare på risikobildet og konsekvensene.

Det vesentlige arbeidet er staten sitt ansvar, jeg vet ikke hvordan dette gjøres i Sverige, men i Norge, har vi slapt mistet ballen totalt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så du synes det er greit å belønne kriminelle, ville ikke det heller lokke flere til å gjøre dette?

Og hva tror du en ung arbeidsledig etnisk svenske vil tenke om dette?

Om de mister statsborgerskap og blir utvist vil jo det selvsagt være effektivt for da bor han jo ikke lenger i Sverige.

Anonymous poster hash: 98e76...8bf

Hvis du leser artikkelen, ser du at dette er ivaretatt. De som ER vurdert som kriminelle, er ikke de som denne saken omhandler. Dette handler om de mange andre.

Hoveddelen av fremmedkrigerene som kommer tilbake, er desillisjonerte og desertører. Man kan selvfølgelig straffeforfølge dem, men på mange måter har de fått den ultimate straff. Og siden flesteparten av disse er andregenerasjons invandrere, vil hovedandelen av disse kun ha skandinavisk statsborgerskap. Faktisk er den absolutt største trusselen med dem PTSD.

Så gitt at de ikke er kriminelle, og får behandling, ender det kommunale ansvaret opp med hvordan gjøre dem så selvhjulpen som mulig; det er samme mekanisme vi bruker mot kriminelle som skal tilbake til samfunnet; kosten med å sy putene under armene er betraktelig mindre enn konsekvensen av å la dem dra seg opp selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fortsatt et brudd på folkeretten, selv om britene har gjort en lovendring som tillater det innenfor deres rettssystem. Jeg er slett ikke så sikker på at det er noen god ide. Eller om det ville holde dersom saken ble prøvd for en overnasjonal domsstol. Som menneskerettsdomstolen. Dette er et brudd på folkeretten fordi det bryter mot menneskerettighetene.

Og jeg tror ikke det er noen god ide å kaste over bord vesentlige deler av menneskrettserklæringen for å få ram på en liten håndfull potensielle terrorister.

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns man skal overlate spørsmålet om tiltale og straff til politi og domsstoler. Så lenge de det er snakk om, ikke sitter i fengsel, så har de visse rettigheter etter loven.

Hvis man skal snakke rehabilitering og forebygging så er både jobb, bolig og psykolog gode tiltak. Det er verdt å merke seg at mens kritikken raser, så kommer det en uttalelse fra Sveriges Forsvarshøgskole, ved terrorismeekspert Magnus Ranstorp, som sier at kritikerne ikke aner hva de snakker om, og støtter tiltakene når IS-krigerne evt vender hjem.

Drømmen om å frata disse folkene sitt statsborgerskap og stenge grensene for dem, forblir nok bare en drøm, for etter folkeretten kan man ikke gjøre en person statsløs.

Vedkommende statsløse IS-kriger ville uansett fortsatt snakke svensk, ha godt kjennskap til det svenske samfunnet, og vil kunne bevege seg relativt ubemerket. Spørsmålet er bare om man vil ham tilbake over grensen under falsk identitet som garantert terrorist, eller om man vil ha ham som en person som kanskje er under rehabilitering.

Så hva skal da hindre at flere blir radikalisert? Da har de ingenting å tape på å reise, da de vet at de får fordeler av det når de kommer hjem.

Må huske at de som er IS-krigere ofte har slitt litt utenfor samfunnet i radikaliseringsprossesen, og da virker jo da en tur til Syria som en veldig god idé når konsekvensen er liten, dersom man kommer seg hjem igjen.

Å reise må ha konsekvenser. Etter min mening burde de sitte i fengsel og forvaring i overskuelig framtid, inntil de ikke er noe som helst trussel igjen, og skal de ut burde de få begrensete friheter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jadda, atter et herlig relativistisk PK-svar.

Helt etter boken!!

PK å ønske å ha kontroll over radikale fremfor å ha dem under radaren? Takk, men jeg foretrekker heller at man vet hvem radikale og voldelige folk er og ha dem i fengsel eller på rehabilitering fremfor at de opptrer som tikkende bomber i samfunnet ellers.

Anonymous poster hash: 6dd2f...45e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hva skal da hindre at flere blir radikalisert? Da har de ingenting å tape på å reise, da de vet at de får fordeler av det når de kommer hjem.

Må huske at de som er IS-krigere ofte har slitt litt utenfor samfunnet i radikaliseringsprossesen, og da virker jo da en tur til Syria som en veldig god idé når konsekvensen er liten, dersom man kommer seg hjem igjen.

Å reise må ha konsekvenser. Etter min mening burde de sitte i fengsel og forvaring i overskuelig framtid, inntil de ikke er noe som helst trussel igjen, og skal de ut burde de få begrensete friheter.

Du mener at du tror at det er et straffenivå etter at man evt kommer hjem, eller at man ikke har utsikter til å få jobb eller bolig i Sverige som kommer til å hindre ungdommer i å bli radikalisert?

Jeg tror ikke de tenker på det i det hele tatt når de er i den fasen.

Det kan også tenkes at mange av dem som vender hjem, er sjeleglade over at de kan gjøre det med livet og (muligens) vettet noenlunde i behold. Krigssonen i Irak og Syria kan ha vært litt i overkant for mange av dem.

Skal man sette folk i fengsel, så må man gjøre det etter en rettsak, der det blir fremsatt en anklage og ført bevis. Jeg syns alt for mange er alt for villige til å kaste vesentlige deler av rettsstaten over bord dersom det betyr at de kan få fengsla et knippe islamister uten å skjele for mye til den generelle rettssikkerheten. Det finner jeg sterkt beklagelig.

Kan man ikke sette dem i fengsel, så må man forholde seg til at de befinner seg innen landets grenser. Og det betyr at man må forsøke å redusere den potensielle truselen de utgjør. Som Druid nevnte tidligere så er antakeligvis PTSD og et potensiale for vold den største faren. Ikke nødvendigvis terrorisme, men ukontrollert atferd. Da er terapi og iallfall sjansen til et noenlunde meningsfylt liv et fornuftig tiltak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PK å ønske å ha kontroll over radikale fremfor å ha dem under radaren? Takk, men jeg foretrekker heller at man vet hvem radikale og voldelige folk er og ha dem i fengsel eller på rehabilitering fremfor at de opptrer som tikkende bomber i samfunnet ellers.

Anonymous poster hash: 6dd2f...45e

Joda, men nå var det vel ikke fengsel, men hybel og jobb disse gode medborgerne skulle ha?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fortsatt et brudd på folkeretten, selv om britene har gjort en lovendring som tillater det innenfor deres rettssystem. Jeg er slett ikke så sikker på at det er noen god ide. Eller om det ville holde dersom saken ble prøvd for en overnasjonal domsstol. Som menneskerettsdomstolen. Dette er et brudd på folkeretten fordi det bryter mot menneskerettighetene.

Og jeg tror ikke det er noen god ide å kaste over bord vesentlige deler av menneskrettserklæringen for å få ram på en liten håndfull potensielle terrorister.

"Potensielle" - hvordan får du dette eventyret ditt til å henge sammen??

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...