Gå til innhold

Terroren på Utøya....


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Selv så tenker jeg på gjerningsmannen som klarte å vri seg unna erstatningsansvaret med å frasi seg sin arvsdel. Et moralsk mennesket ville ha takket nei til disse blodspengene som denne ekstraarven ble søsteren til del, men hun deler vel politisk syn med sin bror da?

Anonymous poster hash: 174d1...553

Søsteren hans har ingenting med hans handlinger å gjøre - hun er rettmessig enearving når han frasier seg hans del.

Det er utidig å dømme hans familie for hans handlinger.

Anonymous poster hash: 4bfa6...9ac

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker at det er viktig at 22.juli ikke blir glemt, og at det er helt naturlig at det dukker opp relaterte saker i media fra tid til annen, men jeg syns også at det er viktig at det ikke blir oppmerksomhet for oppmerksomhetens skyld.

Endret av Hecubaa
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som mister sine barn vil noensinne glemme det - uansett om de døde på Utøya eller mistet livet i en trafikkulykke el. Sorgen vil alltid være der. Viktig å ikke glemme alle de andre pårørende som finnes rundt i dette landet.



Anonymous poster hash: 4bfa6...9ac
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det en ganske ekstraordinær dag. Var selv i oslo sentrum da bomben sprengte, og la meg si deg at det var svært skremmende. 22. juli vil for alltid være i minnet, det må ikke glemmes.



Anonymous poster hash: b654b...47e
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Selv så tenker jeg på gjerningsmannen som klarte å vri seg unna erstatningsansvaret med å frasi seg sin arvsdel. Et moralsk mennesket ville ha takket nei til disse blodspengene som denne ekstraarven ble søsteren til del, men hun deler vel politisk syn med sin bror da? Anonymous poster hash: 174d1...553

Hvorfor skal søsteren hans ansvarliggjøres for hans handlinger? Mener du virkelig for alvor at dersom en i din nære slekt gjør seg skyld i kriminalitet eller terrorhandlinger så skal du holdes ansvarlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er noe vel "Amerikansk" Hvor lenge har usa og amerikanske politikere melket 9/11.

Nå er heldigvis ikke norske politikere like ille, men ja, en ting er å ikke glemme, en annen ting er å gjøre det til en "helligdag"

Uff, nei, 22. juli bør ikke bli en helligdag. Helligdager er til for å feire ting, ikke sørge. Jeg er egentlig ganske fornøyd (feil ord, men...) med hvordan vi nordmenn har taklet det. Jeg synes ikke vi har fått etterdønningene av terroren stappa ned i halsen og de fleste var enig i at dommen var rettferdig. Det synes jeg også. Det er bare en ting plager meg. Breivik fikk Norges strengeste straff, men hvordan kan noen straff noensinne gjøre det han gjorde godt igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Artistina

Syns det er noe vel "Amerikansk" Hvor lenge har usa og amerikanske politikere melket 9/11.

Nå er heldigvis ikke norske politikere like ille, men ja, en ting er å ikke glemme, en annen ting er å gjøre det til en "helligdag"

Melket?

Et horribelt utsagn etter at 3.000 uskyldige mennesker er revet bort på en dag.

Dersom Norge hadde blitt utsatt for det samme så håper og tror jeg virkelig at det hadde blitt kraftige reaksjoner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Artistina

Uff, nei, 22. juli bør ikke bli en helligdag. Helligdager er til for å feire ting, ikke sørge. Jeg er egentlig ganske fornøyd (feil ord, men...) med hvordan vi nordmenn har taklet det. Jeg synes ikke vi har fått etterdønningene av terroren stappa ned i halsen og de fleste var enig i at dommen var rettferdig. Det synes jeg også. Det er bare en ting plager meg. Breivik fikk Norges strengeste straff, men hvordan kan noen straff noensinne gjøre det han gjorde godt igjen?

Straff har vel aldri vært ment å "gjøre godt igjen", det er i hovedsak ment for å beskytte samfunnet mot at forbryteren gjentar sine handlinger.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble personlig berørt av det som skjedde den 22 juli,og jeg må si at selvom det er vondt å bli ekstra minnet på det i disse dager så synes jeg det er bra at det markeres. Og i år så tar jo AUF tilbake Utøya.I fjor holde de sommerleieren et annet sted,og spør du meg er den en stor seier som fortjener fokus.

De har ikke sommerleiren sin på Utøya ikke år heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Off, stakkars deg! Ikke lett å være troll i dag..

Anonymous poster hash: 9e7a5...3a5

Jeg er ikke et troll. Det er min ærlige mening!

Anonymous poster hash: 89228...e89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Off, stakkars deg! Ikke lett å være troll i dag..Anonymous poster hash: 9e7a5...3a5

Troll?

Anonymous poster hash: b27b0...a87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunfreak

Melket?

Et horribelt utsagn etter at 3.000 uskyldige mennesker er revet bort på en dag.

Dersom Norge hadde blitt utsatt for det samme så håper og tror jeg virkelig at det hadde blitt kraftige reaksjoner.

I folketall var 22 juli mye mye værre enn 9/11

Og ja det melkes. 15 000 mennesker blir drept med skytevåpen hvert år i usa,

30 000 på veiene, og halvparten av de pga. folk kjører i fylla.

9/11 ga amerikanske politkere unskyldning til å fjerne masse rettigheter til den amerikanske befolkinga gjennom Patriot Act og andre slike ting.

Ble også brukt som en undskylding av Bush til å invadere Iraq selv om iraq ikke hadde noe med 9/11 å gjøre. Så har du overvåkings sakene hvor usa spionerer på sine egne borgere og andres borgere.

Det melkes som faen av Amerikanske politkere.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I folketall var 22 juli mye mye værre enn 9/11

Og ja det melkes. 15 000 mennesker blir drept med skytevåpen hvert år i usa,

30 000 på veiene, og halvparten av de pga. folk kjører i fylla.

9/11 ga amerikanske politkere unskyldning til å fjerne masse rettigheter til den amerikanske befolkinga gjennom Patriot Act og andre slike ting.

Ble også brukt som en undskylding av Bush til å invadere Iraq selv om iraq ikke hadde noe med 9/11 å gjøre. Så har du overvåkings sakene hvor usa spionerer på sine egne borgere og andres borgere.

Det melkes som faen av Amerikanske politkere.

Sant nok, alt det der. Den eneste tingen USA gjorde i etterkant av 11. sept som kunne rettferdiggjøres etter min mening, var at de faktisk skjøt hodet av bin Laden i hans eget hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blomst83

De har ikke sommerleiren sin på Utøya ikke år heller.

Nei det har du rett i.De skal ikke ha det der før til neste år.Ser jeg utrykte meg litt klønete.Det jeg mente var at de har nå hatt en markering der og bestemt seg for å ikke rive ned flere av de byggene som det var først var snakk om.

Og takk for at du korrigerte meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunfreak

Sant nok, alt det der. Den eneste tingen USA gjorde i etterkant av 11. sept som kunne rettferdiggjøres etter min mening, var at de faktisk skjøt hodet av bin Laden i hans eget hjem.

Jepp det er det eneste, selv invasjonen av A-stan er ganske iffy..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp det er det eneste, selv invasjonen av A-stan er ganske iffy..

Helt klart, og den har ikke ført med seg så mye godt. Nå som NATO trekker seg ut, så kommer det til å stå igjen et vaklevorent regime som ikke har kontroll over det de omtaler som sitt territorium, og jeg blir ikke forbauset om Taliban overtar igjen ganske snart.

Akkurat dette resultatet kunne man jo ikke forutse på forhånd, men grunnen til at man gikk inn til å begynne med, var at man ville sparke rumpe på Al Quaida, deres hjelpere, og fremfor alt få ram på bin Laden selv. Reformering av Afghanistan var ikke på programmet.

Jeg håper vi har lært. Vi kan ikke reformere nasjoner med militære midler. De må nesten gjøre det selv.

Kanskje det ville fungert om vi hadde brukt mer penger på å bygge veier, skoler, sykehus og vanningsanlegg, og om vi hadde gitt landbruket et løft. Bare bomber, det duger ikke.

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gunfreak

Helt klart, og den har ikke ført med seg så mye godt. Nå som NATO trekker seg ut, så kommer det til å stå igjen et vaklevorent regime som ikke har kontroll over det de omtaler som sitt territorium, og jeg blir ikke forbauset om Taliban overtar igjen ganske snart.

Akkurat dette resultatet kunne man jo ikke forutse på forhånd, men grunnen til at man gikk inn til å begynne med, var at man ville sparke rumpe på Al Quaida, deres hjelpere, og fremfor alt få ram på bin Laden selv. Reformering av Afghanistan var ikke på programmet.

Jeg håper vi har lært. Vi kan ikke reformere nasjoner med militære midler. De må nesten gjøre det selv.

Kanskje det ville fungert om vi hadde brukt mer penger på å bygge veier, skoler, sykehus og vanningsanlegg, og om vi hadde gitt landbruket et løft. Bare bomber, det duger ikke.

Vet ikke hvor mye å bygge infrastukur, den nye ikke taliban styret var jo like ille som taliban, hjelper ikke å bygge skoler når store deler av afganistan ikke vil la jenter gå der, de har nå innført eller snakker om å innføre dødstraff for utroskap osv.

Ikke bare det, men mens den nye regjeringa er like ille på det religiøse som taliban, tok ihertfall taliban og kjempet mot herion produksjon, som nå er tilbake på det fulle uten taliban.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor mye å bygge infrastukur, den nye ikke taliban styret var jo like ille som taliban, hjelper ikke å bygge skoler når store deler av afganistan ikke vil la jenter gå der, de har nå innført eller snakker om å innføre dødstraff for utroskap osv.

Ikke bare det, men mens den nye regjeringa er like ille på det religiøse som taliban, tok ihertfall taliban og kjempet mot herion produksjon, som nå er tilbake på det fulle uten taliban.

Det er sant. Karzai skuffet stort med sine sharia-lover. Jeg antar at det var mye om å gjøre for ham å fremstå som en mann som ikke bøyde kne for vestlige verdier. Men når det blir resultatet så begynner man jo å lure på hva faen det var man kastet ut Taliban for i utgangspunktet, og om det ikke hadde vært like greit å gjøre alt sammen med droner, Hellfire og konstant overvåkning fra lufta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen formening om dette, annet enn at du lager en tråd om at du syns det er for mye om det i media, noe som ikke gir veldig mye mening.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble også brukt som en undskylding av Bush til å invadere Iraq selv om iraq ikke hadde noe med 9/11 å gjøre.

*IraK

Anonymous poster hash: 174d1...553

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...