Gå til innhold

Tatt for nasking, kan jeg bli sykepleier?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Får noen måneder aiden var jeg så dum at jeg nasket på en butikk. Jeg vet ikke hva som gikk av meg, hadde aldri gjort det før og er noe jeg angrer og skammer meg veldig over. Jeg fikk en påtalelse hos politiet, ingen bot eller noe stod bare at hvis jeg begår noe slikt igjen iløpet av to år så kan æ straffes med fengsel og bot. Det jeg lurer på da er om dette er regostrert på politiattesten min og om dette vil hinde meg i å komme inn på sykepleier skole og seinere jobb? Vet forresten at dette vil stå på den utdømmende attesten men vet ikke om de ser på den vanlige?

Anonymous poster hash: 33ab2...762

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

Dersom du ikke har fått noen straff i form av bot, forelegg eller annet, vil forholdet ikke være registrert i strafferegisteret. Hvis du har fått en slik reaksjon, vil det være registrert i strafferegisteret i resten av din levetid.

Hvilke straffbare forhold som skal være med i en politiattest, varierer imidlertid ut fra hva den skal brukes til. Det er tre typer politiattester. Hvilken type du får, avhenger av hvilket formål politiattesten skal brukes til.

Helsepersonell som skal yte helsehjelp til barn eller personer med utviklingshemming, har plikt til å fremlegge politiattest ved tilbud om stilling. Det følger av Helsepersonelloven § 20a at det her er snakk om en begrenset politiattest, som er en type attest hvor det bare er spesielle straffbare forhold som skal være med. Politiattesten skal vise om vedkommende er siktet, tiltalt, ilagt forelegg eller er dømt for brudd på straffelovens bestemmelser om seksualforbrytelser.

Jeg har jobbet som sykepleier i noen år, på forskjellige steder, og vandelsattest ble krevd innlevert kun da jeg skulle jobbe med psykisk utviklingshemmede noen måneder.

Forøvrig. Du burde tenke på hva som fikk deg til å naske. Hvor gammel er du?

Nasking er ikke et delikat særtrekk for en som skal yte omsorg og oppnå tillit hos andre.

Lykke til.

Anonymous poster hash: 76ace...c4d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Alle kan gjøre feil i livet. Det handler bare om å ikke gjøre dem flere ganger.

Jeg tror ikke du trenger å bekymre deg. Du kan fint bli sykepleier og få jobb. Og skulle du bli spurt om dette hos en arbeidsgiver så må du bare være helt ærlig og si det som det er - begynner du å unnskylde og bortforklare så virker det negativt.... selv så tror jeg ikke at dette kommer på politiattesten din, altså det forblir kun registrert hos politiet.

Jeg er ikke sikker på at dette kommer på politiattesten din som du levere videre til studiested og senere arbeidsgiver. Jeg tror nemlig ikke at politiet skriver alt, men kun det som er relevant for formålet, dvs om du er egnet til studie eller jobb.

Denne besvarer ditt spørsmål: http://www.ung.no/oss/lovbrudd/86431.html

Du kan jo ta kontakt med politiet dersom du lurer på noe. Da slipper du å ha denne bekymringen hengende over deg. Og så går du videre :)

Lykke til med studie. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kommer ikke på den politiattesten du en gang skal ha. Jeg har kun levert politiattest på skolen, ikke når jeg skulle begynne å jobbe. (jobber på sykehjem).



Anonymous poster hash: 80ec1...375
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får noen måneder aiden var jeg så dum at jeg nasket på en butikk. Jeg vet ikke hva som gikk av meg, hadde aldri gjort det før og er noe jeg angrer og skammer meg veldig over. Jeg fikk en påtalelse hos politiet, ingen bot eller noe stod bare at hvis jeg begår noe slikt igjen iløpet av to år så kan æ straffes med fengsel og bot. Det jeg lurer på da er om dette er regostrert på politiattesten min og om dette vil hinde meg i å komme inn på sykepleier skole og seinere jobb? Vet forresten at dette vil stå på den utdømmende attesten men vet ikke om de ser på den vanlige?

Anonymous poster hash: 33ab2...762

Nasking straffes med et enkelt forelegg, og kommer bare med på en utvidet politiattest. Det vil derfor ikke ha store praktiske konsekvenser ved jobbsøk etc, med mindre man søker på en jobb hvor det er relevant. Har selv fått politiattest for arbeid i skole/barnehage, og der kom ikke forelegget mitt for nasking frem.

Du trenger derfor ikke uroe deg unødig. Du har som meg gjort noe dumt, og angrer på det, men konsekvensene er heldigvis ikke for store.

Anonymous poster hash: 49337...423

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sykepleier og måtte levere vanlig (begrenset?) politiattest ved studiestart. Da jeg skulle ha praksis ved en barneavdeling måtte jeg imidlertid fremlegge utvidet politiattest.

Så dette er ikke noe som i teorien skal hindre deg i å utdanne deg til sykepleier, men som AB nr 1 sier: tenk godt gjennom hva som fikk deg til å naske og hvordan du skal unngå å gjenta dette.



Anonymous poster hash: 5d528...c07
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...