Gå til innhold

Fugl/ville dyr river opp søppelsekker - hvordan stoppe det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå vet jeg ikke om det er det samme over hele landet, men her jeg bor leveres plastsøppel i egne søppelsekker, som settes ved søpla når det er tømmedag.

 

Søpla blir hentet ca. 10 om morgenen, og plastsekkene blir satt der ved 7-tida samme morgen når hustanden drar ut for dagen.

 

Problemet er at 9 av 10 ganger når vi kommer hjem fra jobb o.l. ligger halvparten av plastsøpla strødd utover hele området i en 10 meters radius. Å gå ut av bilen å plukke søppel hver gang er veldig, veldig kjedelig...

 

Nå bor vi på landet, så det er ville dyr som er problemet. Fugler og rev, og sikkert andre mindre dyr.  Vi har et lite skur som vi har søppelkassene inni. Men det er bare 3 vegger og et tak, så det har ingen port eller lignende som stenger det inn. Å legge søppelsekkene oppå søppelkassene hjelper lite, da fuglene bare river hull på sekken og drar det utover. (Det samme gjelder de gangene vi har en ekstra sekk med vanlig restavfall å kaste. Setter det sammen med resten av søpla slik vi skal gjøre, men dyrene er der tvert å drar det utover.)

 

Er det noen som har noen tips til hva vi kan gjøre? Finnes det noe vi kan ha på sekkene som dyr ikke liker, så de ikke plukker borti det? Eller finnes det noen passende beholdere vi kan bruke tro? Det er som oftest 2-3 søppelsekker (standard størrelse) med plastikk vi kaster hver gang, så det må isåfall være en litt stor beholder...  :vetikke:



Anonymous poster hash: 5ef3e...4c1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Svigerfar hadde samme problemet med kråker, han skjøt en kråke mens det var mange andre kråker der. Etter det har det utrolig nok aldri skjedd igjen!

Anonymous poster hash: 88f22...576

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Nå vet jeg ikke om det er det samme over hele landet, men her jeg bor leveres plastsøppel i egne søppelsekker, som settes ved søpla når det er tømmedag.

 

Søpla blir hentet ca. 10 om morgenen, og plastsekkene blir satt der ved 7-tida samme morgen når hustanden drar ut for dagen.

 

Problemet er at 9 av 10 ganger når vi kommer hjem fra jobb o.l. ligger halvparten av plastsøpla strødd utover hele området i en 10 meters radius. Å gå ut av bilen å plukke søppel hver gang er veldig, veldig kjedelig...

 

Nå bor vi på landet, så det er ville dyr som er problemet. Fugler og rev, og sikkert andre mindre dyr.  Vi har et lite skur som vi har søppelkassene inni. Men det er bare 3 vegger og et tak, så det har ingen port eller lignende som stenger det inn. Å legge søppelsekkene oppå søppelkassene hjelper lite, da fuglene bare river hull på sekken og drar det utover. (Det samme gjelder de gangene vi har en ekstra sekk med vanlig restavfall å kaste. Setter det sammen med resten av søpla slik vi skal gjøre, men dyrene er der tvert å drar det utover.)

 

Er det noen som har noen tips til hva vi kan gjøre? Finnes det noe vi kan ha på sekkene som dyr ikke liker, så de ikke plukker borti det? Eller finnes det noen passende beholdere vi kan bruke tro? Det er som oftest 2-3 søppelsekker (standard størrelse) med plastikk vi kaster hver gang, så det må isåfall være en litt stor beholder...  :vetikke:

Anonymous poster hash: 5ef3e...4c1

 

Kan dere ikke få tak i en eller flere store tønner/fat i metall med lokk fra meieri? (de har slike som de får levert bær i til produksjon av youghurt, og jeg vet av en som hentet mange slike (gratis)  på meieriet her for å ha til å å oppbevare ting i)

Anonymous poster hash: ae8ed...182

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller evt få en stor søppelboks med lokk fra Renholdsverket (men det koster litt pr år å ha disse)


 



Anonymous poster hash: ae8ed...182
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller et tomt oljefat, kan du sikkert også få tak i gratis


 



Anonymous poster hash: ae8ed...182
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få taki en søpplekasse, så kan dere markere den på en måte at de som kommer å henter forstår at det er der plastsøppla deres er. 

 

Et annet tips er å smøre diselolje over sekken, men det blir veldig klissete :P

 

Eller: Lag et fugleskremsel og sett det opp der hvor dere legger posene :) 

Endret av Evans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trådstarter her.

 

Tusen takk for mange svar og forskjellige tips!

 

Jeg har faktisk tenkt tanken på å sette opp et fugleskremsel men iogmed at søpla står rett ved en relativt godt trafikkert vei tror jeg kanskje det kan bli en liten distraksjon for trafikken, og det er kanskje ikke helt lurt.  :rolleyes:

 

Å skyte noen av fuglene hadde sikkert fungert, men ikke har vi gevær eller noen som kan å skyte gevær, og som sagt er det rett ved en trafikkert veg, så det er kanskje lettere sagt enn gjort å få ordnet akkurat det.

 

Jeg skal ta opp de andre ideene med de andre i husstanden og finne ut om noe passer for oss. Om noen har andre ideer må dere gjerne slenge på de også.



Anonymous poster hash: 5ef3e...4c1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Trådstarter her.

 

Tusen takk for mange svar og forskjellige tips!

 

Jeg har faktisk tenkt tanken på å sette opp et fugleskremsel men iogmed at søpla står rett ved en relativt godt trafikkert vei tror jeg kanskje det kan bli en liten distraksjon for trafikken, og det er kanskje ikke helt lurt.  :rolleyes:

 

Å skyte noen av fuglene hadde sikkert fungert, men ikke har vi gevær eller noen som kan å skyte gevær, og som sagt er det rett ved en trafikkert veg, så det er kanskje lettere sagt enn gjort å få ordnet akkurat det.

 

Jeg skal ta opp de andre ideene med de andre i husstanden og finne ut om noe passer for oss. Om noen har andre ideer må dere gjerne slenge på de også.

Anonymous poster hash: 5ef3e...4c1

 

Evt bruk en potetbinge i tre (eller lag en), med lokk, og sett sekkene inni bingen, slik at fuglene ikke kommer til. Legg en tung stein el.l. på lokket, eller lag en slåe/ lukkemekanisme slik at fuglene ikke får opp lokket.

I steden for potetbinge i tre, kanskje det går an å lage et slags bur av ståltrågjerde/ hønsenetting el.l., til å ha søplesekkene inni.

Men, en tønne eller en søppeldunk med lokk, blir nok det beste

Anonymous poster hash: ae8ed...182

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...