Gå til innhold

Hvorfor er det så mye ondskap i verden?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg blir så dårlig.

 

Drap, vold og uhyre forferdelige hendelser og gjerninger. Hvorfor gjør folk slike ting? 

 

Fra enkeltpersoner som står alene, til folk som rotter seg sammen på deep web. Hvordan kan de være mennesker som ellers fungerer i samfunnet, som vi ikke ser? 

 

Verden er så fæl av og til, sliter med å holde oppe troen på menneskeheten ass.



Anonymous poster hash: ce311...98f
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest lipgloss

jeg er også en av dem som blir kvalm og trist av og se høre og lese om alt det stygge som skjer,hender ofte jeg begynner å gråte når jeg ser på tv nyheter osv.

Jeg kan ikke forstå hvorfor mennesker kan være så fæle og stygge og gjør så mye vondt med andre mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir så dårlig av å tenke på slikt at jeg har blitt såpass egoist at jeg lukker øynene for det

Jeg håper jeg kommer meg gjennom mitt liv uten særlig nærkontakt med grusomme ting, så får verden bare bli som den blir når jeg er død

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er deprimerende.

 

Hver dag skriver de om drap, voldtekt, alt mulig.

 

Jeg var på YouTube idag og så noen videoer, før man plutselig havnet på "den siden" av internett, altså med masse gamle skrekkhistorier. Mange av disse historiene er så grusomme, jeg bare forstår ikke hvordan folk kan bli sånn. Hvordan kan de være sånn?

 

Det er bare så langt fra meg selv, jeg som mange andre bryr meg om andres vel. Det at noen vil utøve vold, makt og fæle greier utover andre, barn og kvinner, gamle og unge, altså det er bare så skrudd, at jeg blir skikkelig dårlig.

 

Lipgloss og Hello Kitte, godt å vite at det ikke bare er meg som har det sånn. Dere hjelper meg med å gjenvinne litt av troen på menneskeheten iallfall! :) 



Anonymous poster hash: ce311...98f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at jorda er forurenset av makt og frykt og lidelse og ondskap. Det ligger et stort mørkt teppe som er det mentale klimaet på planeten, slik at den er veldig tett av ondskap og kriger og elendighet. Det tar nok lang tid å få snudd det. Menneskeheten må ha "falt" på et eller annet tidspunkt.



Anonymous poster hash: cb58b...073
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir så dårlig.

Uff :(

 

Drap, vold og uhyre forferdelige hendelser og gjerninger. Hvorfor gjør folk slike ting?

Fordi de ikke vet hva kjærlighet er for noe. Et barn som vokser opp i et hjem uten kjærlighet lærer seg aldri å elske, bare å... tråkke på andre, være slem, ond, uten kjærlighet.

 

Fra enkeltpersoner som står alene, til folk som rotter seg sammen på deep web. Hvordan kan de være mennesker som ellers fungerer i samfunnet, som vi ikke ser?

Det er jo vanskelig å se hva som bor i et menneskes hjerte, ja, du har helt rett i det...

 

Verden er så fæl av og til, sliter med å holde oppe troen på menneskeheten ass.

Anonymous poster hash: ce311...98f

Uff :(

Anbefaler deg å se denne halvtimes dokumentaren om du virkelig ønsker å forstå hvordan noen kan bli kald, kjærlighetsløs, "ond"...

Anonymous poster hash: 2fe46...023

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Halvveis

Studier av sjimpanser (som er genetisk nesten 100% like som oss) viser at de ofte er livsfarlige og dreper sine egne. Vi er i bunn og grunn slike aper, men mer disiplinerte og ikke hakk mer onde nå enn tidligere når vi levde i huller.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg blir så dårlig.

 

Drap, vold og uhyre forferdelige hendelser og gjerninger. Hvorfor gjør folk slike ting? 

 

Fra enkeltpersoner som står alene, til folk som rotter seg sammen på deep web. Hvordan kan de være mennesker som ellers fungerer i samfunnet, som vi ikke ser? 

 

Verden er så fæl av og til, sliter med å holde oppe troen på menneskeheten ass.

Anonymous poster hash: ce311...98f

 

 

 

Det er fordi de som styrer verden - politikerne - planlegger å drepe 90% av menneskene på jorden og redusere verdens befolkning til under 500 millioner. De planlegger å gjøre dette gjennom krig, sult, sykdommer osv. Også norske politikere er med på dette. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verden er et litt bedrøvelig sted. Men det hender at ting blir litt bedre:
https://www.facebook.com/verdensbestenyheter

Sida ovenfor tar for seg sånt. Ting som blir bedre. Det er ofte ikke så dumt.

Ondskap er et sterkt ord og et ekstremt ord. Ordet maler handlingene/tankene du sikter til som helt, og fullstendig moralst forkastelige og utilgivelige. Du vil aldri kunne forstå ondskap, for så lenge du tenker på noe som ondskap har du nettopp satt det utenfor det forklarlige. Resultatet av handlinger kan være ting vi oppfatter som "ondt", men de forårsakes ikke av ondskap. De forårsakes av prossesser og tanker som er menneskelige og som kan forstås.

Har du vært sint noen gang? Har du ødelagt en eiendel eller sagt noe stygt du ikke egentlig mener til noen i øyeblikkets vrede? Når belastningene mennesker står ovenfor blir større enn mestringsevnene våre når vi bristepunkter, de være seg for voldelige handlinger, psykotiske gjennombrudd, panikkangst, mer tradisjonelle emosjonelle sammenbrudd, tilbaketrekning fra verden eller annet. Rasjonelle, fysiske ting som økonomiske problemer, arbeidsbelastning over tid, søvnmangel osv kan føre oss dit. Like viktig er kanskje følelsene, når sorg, tap, frykt, sinne, sjalusi osv får vokse over tid, og sluker alt det positive i livene våre.

Som et hardt eksempel:
Det er lett å stemple Anders Behring Breivik som et sykt menneske som oppholdt seg i marginale miljøer på nett der vrangforestillinger om samfunnsstrukturer rev ned grunnleggende menneskelighet og gjorde ham i stand til å utføre monstrøse handlinger.

Det er ikke helt feil, men forståelsen mangler da det viktige poenget at han er og var et menneske som oss, oppvokst som oss, i vårt felles samfunn. Følelsene av mindreverdighet, frykt, sinne, kanskje kjærlighet til og med, for det som skulle beskyttes, som lå til grunn. Følelser vi føler både titt og stadig, vi "normale", velfungerende mennesker også.

Jeg er ikke helt sikker på om det jeg skriver gir noen mening lenger, men poenget mitt, om jeg hadde et, er vel dette: Det finnes mye vondt og ondt i verden, men ondskap som årsak finnes ikke. Naturkatastrofer er ikke onde, mennesker er ikke ond. Mennesker er menneskelige, men noen ganger er det nok for at absurd ødeleggende ting kan skje.

Jeg burde kanskje ha skrevet noe om ondskapen banalitet, gruppekulturer, bystander-effect og konformitetseffekt som i the Stanford Prison Experiment, men jeg tror det er greiere å google. Ondskap er sammensatt og komplisert, men vi kan ikke forstå det hvis vi forklarer det som ondskap, som utenforstående krefter, mørke, urkraft fra Djevler, demoner og Xenu. Vi må forstå det i sammenheng med det menneskelige: Hva utløser onde handlinger? Kan vi unngå dem helt?

Endret av Utenegenart
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Balian de Ibelin

Det finnes ikke ondskap, men det finnes dumhet, galskap, frykt, egoisme og hard konkurranse om ressurser.

 

Jeg må si meg uenig i dette. Selvfølgelig finnes det ondskap. 

 

 

Jeg blir så dårlig.

 

Drap, vold og uhyre forferdelige hendelser og gjerninger. Hvorfor gjør folk slike ting? 

 

Fra enkeltpersoner som står alene, til folk som rotter seg sammen på deep web. Hvordan kan de være mennesker som ellers fungerer i samfunnet, som vi ikke ser? 

 

Verden er så fæl av og til, sliter med å holde oppe troen på menneskeheten ass.

Anonymous poster hash: ce311...98f

 

 

Ondskap er tilstede fordi mennesker er onde. Ondskap er en del av mennesketsnatur

Endret av Balian de Ibelin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marsvinet

Er rovdyr onde fordi de dreper andre dyr for å overleve? Hva med dyr som angriper på grunn av redsel eller territorium? Hva med dyr som dreper kun for treningens skyld?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Balian de Ibelin

Er rovdyr onde fordi de dreper andre dyr for å overleve? Hva med dyr som angriper på grunn av redsel eller territorium? Hva med dyr som dreper kun for treningens skyld?

 

Dyr dreper av instinkt mennesker velger å drepe.

 

to forskjellige ting

 

 

Og uansett så er det idiotisk å tilegne menneskelgie egenskaper til dyr.

Endret av Balian de Ibelin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marsvinet

Dyr dreper av instinkt mennesker velger å drepe.

to forskjellige ting

Og uansett så er det idiotisk å tilegne menneskelgie egenskaper til dyr.

Uenig. Vi er også styrt av instingter - særlig de som mangler kunnskap og logisk sans. Mennesker deler mange behov med dyr, og kan reagere på en irrasjonell måte når behovene våre blir truet. Det gir ingen mening å kalle folk "ond". Ingen ser på seg selv som ond. Er vi onde? Mange vil vel si at vi som stemmer på ledere som bomber andre land, og ikke følger div. Religiøse leveregler er onde. Har de rett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Balian de Ibelin

Uenig. Vi er også styrt av instingter - særlig de som mangler kunnskap og logisk sans. Mennesker deler mange behov med dyr, og kan reagere på en irrasjonell måte når behovene våre blir truet. Det gir ingen mening å kalle folk "ond". Ingen ser på seg selv som ond. Er vi onde? Mange vil vel si at vi som stemmer på ledere som bomber andre land, og ikke følger div. Religiøse leveregler er onde. Har de rett?

 

Vel du har all rett til å være uenig.

 

Og jeg har all rett i å være uenig med deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest lipgloss

verden hadde vært et mye bedre sted visst alle kunne vært greie og snille med hverandre,hvorfor noen mennesker kan være onde og fæle med andre er utenfor min fattevne,det gjør vondt langt inni meg når jeg hører eller ser andre gjøre noen vondt,blir helt på gråten og mister helt troen på menneskeheten av og til.

Det å glede andre må jo være den beste følelsen man kan få,så hvorfor noen er stygge og fæle sjønner jeg ikke men bare ser at det skjer overalt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Balian de Ibelin

verden hadde vært et mye bedre sted visst alle kunne vært greie og snille med hverandre,hvorfor noen mennesker kan være onde og fæle med andre er utenfor min fattevne,det gjør vondt langt inni meg når jeg hører eller ser andre gjøre noen vondt,blir helt på gråten og mister helt troen på menneskeheten av og til.

Det å glede andre må jo være den beste følelsen man kan få,så hvorfor noen er stygge og fæle sjønner jeg ikke men bare ser at det skjer overalt

 

Vel verden i dag er faktisk i det store og helle mye bedre en hva den var bare for 50 årsiden. Så ting blir faktisk bedre.. Selvsagt er det ikke noe trøst for folk som opplever grussome ting at verden faktisk er bedre en hva den var før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lipgloss

Vel verden i dag er faktisk i det store og helle mye bedre en hva den var bare for 50 årsiden. Så ting blir faktisk bedre.. Selvsagt er det ikke noe trøst for folk som opplever grussome ting at verden faktisk er bedre en hva den var før.

Da er jeg glade jeg ikke levde for 50 år siden,hadde jeg ikke takklet tror jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

Antageligvis fordi det er så mye lettere og enklere å være slem, ond, grusom, forferdelig, avskyelig, dum, ignorant, hatsk, grisk, egoistisk osv. 

 

Å være god betyr i mange kontekster å måtte sette noen andre foran seg selv. Å selv måtte gi avkall på noe - i Vesten hovedsaklig materielle goder -, ikke bare for sine egne, men også for fremmede. Og det faller mange (særdeles) tungt for hjertet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...