Gå til innhold

Er iq på 129 bra?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

De aller fleste IQ-tester på nett er utrolig upresise. Mensa sin test på papir er forholdsvis presis, det samme er en hel del tester psykologer kan henvise deg til. De på nettet viser stort sett en utrolig mye høyere IQ enn det reelle.

Husker forresten at Dagbladet skulle "ta" London-ordfører Boris Johnson for litt siden, og viste til at han svarte feil på noen spørsmål som hadde null og niks med IQ å gjøre i det hele tatt. Folk flest har ikke peiling på hva IQ er, og det er egentlig ikke så rart.



Anonymous poster hash: 7aacf...b83
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde du faktisk hatt 129 i IQ så hadde du antageligvis vist at 129 er vel over 90 persentil.

Hvorfor det? Må man være skolert i basic statistikk for å ha høy iq?

Blir litt på samme nivå som "Vet du ikke at hovedstaden i Tsjekkia er Praha? Du ekke så intelligent ass".

Hele poenget med iq er jo at konseptet skal vise et potensial, og være helt adskilt generelt kunnskapsnivå.

Noe som blant annet gjør at man kan identifsere svært intelligente barn fra sosio-økonomiske miljøer som resulterer i at de til tross for sin stor mentale kapasitet har lavt kunnskapsnivå og er understimulert.

Sånne flåsete uttalelser som du og mange andre i tråden kommer med viser jo at dere selv ikke skjønner bæret av begrepet. Nålen i den andres, bjelken i sitt eget, hos de blinde er den enøyde konge, også videre.

Endret av Genesis
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det? Må man være skolert i basic statistikk for å ha høy iq?

Blir litt på samme nivå som "Vet du ikke at hovedstaden i Tsjekkia er Praha? Du ekke så intelligent ass".

Hele poenget med iq er jo at konseptet skal vise et potensial, og være helt adskilt generelt kunnskapsnivå.

Noe som blant annet gjør at man kan identifsere svært intelligente barn fra sosio-økonomiske miljøer som resulterer i at de til tross for sin stor mentale kapasitet har lavt kunnskapsnivå og er understimulert.

Sånne flåsete uttalelser som du og mange andre i tråden kommer med viser jo at dere selv ikke skjønner bæret av begrepet. Nålen i den andres, bjelken i sitt eget, hos de blinde er den enøyde konge, også videre.

Det stemmer at IQ viser kognitive evner, og bare sier noe om muligheten for fremtidig læring.

Men dersom du skårer 129 i en valid IQ- test på nettet som gir en god indikasjon på reell IQ (de fleste gir falsk høy skåre), så burde du ha evnen til å finne ut av dette på egen hånd og ikke spørre her inne.. Og du burde være såpass nysgjerrig og kunnskapstørst at du hadde gjort det for lenge siden, for det er nemlig ofte et korrelerende personlighetstrekk når man snakker om IQ.

Og det stemmer at ekte IQ- tester ikke egentlig inneholder matematiske oppgaver, men derimot oppgaver knyttet til tall.

Man kan heller ikke trene seg opp til mer enn en svak økning i resultatet ved å ta en test flere ganger.

Har selv skårt mellom 118 og 129 på noen få ulike valide tester.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt flaut, men jeg har testet det flere ganger og iq min er på rundt 95



Anonymous poster hash: 78787...d46
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt flaut, men jeg har testet det flere ganger og iq min er på rundt 95

Anonymous poster hash: 78787...d46

68% av befolkningen ligger mellom 85 og 115. 7 av 10... :)

Og til TS, dersom du tok testen feks hos en Psykolog så er 129 en svært god score. :)

Anonymous poster hash: 0f259...a9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Annonse

 

Nett-tester gir meg som oftest 140-160 i IQ. Jeg har tatt en test i et kontrollert miljø, med skikkelig tidsbegrensning, en som kontrollerte at man ikke så til andre osv og fikk 111, altså helt normalt. Nett-testene ville jeg tatt med en stoooor klype salt, jeg er ingen Einstein.

Anonymous poster hash: ada05...e11

 

 

Det samme sa Einstein om seg selv.

Anonymous poster hash: 2ca66...1d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tippa svaret på halve Mensatesten og fikk likevel 103 poeng.  Det sier litt om standarden for denne testen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Åh, så man er dum bare fordi man ikke har lest seg opp på hva som er bra og ikke når det kommer til iq :P

 

Altså.. selv om man har en iq på 129 da noe som tydeligvis er bra, så betyr ikke det at man er allvitende. Jeg har bare ikke hengt meg opp i dette med iq jeg, så er derfor visste jeg ikke hva som var bra og ikke. 

 

-ts

Anonymous poster hash: 06a87...cba

 

 

Bulshitt. Du har garantert fått med deg at IQ på 129 er bra. Ellers hadde du ikke laget en post her men heller funnet ut av svaret ved et enkelt google søk. Merkelig at de eneste slike postene som dukker opp på forumet inneholder iq verdier tilsvarende de øvre 5+ prosentene.

"Er 129 IQ bra?" Er 132 IQ høyt?" osv osv. Gud så lei jeg er av slike forsøk på patetisk selvbekreftelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Nett-tester gir meg som oftest 140-160 i IQ. Jeg har tatt en test i et kontrollert miljø, med skikkelig tidsbegrensning, en som kontrollerte at man ikke så til andre osv og fikk 111, altså helt normalt. Nett-testene ville jeg tatt med en stoooor klype salt, jeg er ingen Einstein.

Anonymous poster hash: ada05...e11

 

 

 

 

Det samme sa Einstein om seg selv.

Anonymous poster hash: 2ca66...1d4

 

 

 

Men det var på grunn av en identitetskrise

 

Anonymous poster hash: 007b1...014

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Men det var på grunn av en identitetskrise

 

Anonymous poster hash: 007b1...014

 

 

Link?

Anonymous poster hash: 2ca66...1d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En IQ på 129 er bra. Det visste du vel? :fnise:

 

Jeg vil ikke vite min, tenk om jeg er domm.



Anonymous poster hash: 1baf7...71d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert

De aller fleste IQ-tester på nett er utrolig upresise. Mensa sin test på papir er forholdsvis presis, det samme er en hel del tester psykologer kan henvise deg til. De på nettet viser stort sett en utrolig mye høyere IQ enn det reelle.

 

Husker forresten at Dagbladet skulle "ta" London-ordfører Boris Johnson for litt siden, og viste til at han svarte feil på noen spørsmål som hadde null og niks med IQ å gjøre i det hele tatt. Folk flest har ikke peiling på hva IQ er, og det er egentlig ikke så rart.

Anonymous poster hash: 7aacf...b83

:-D Vi gidder ikke bry oss,vi har intet å bevise:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

129 er veldig bra. For å bli medlame av MENSA tror jeg det er 135. Du kan jo prøve deg på den MENSA - onlinetesten som ligger ute. Den skal være ganske korrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir bare dummere og dummere visst! For 5-6 år siden scoret jeg 126, for 3 år siden 122 og i dag 115.. Hva kan dette komme av? Drikker jeg bort hjernecellene mine?  :fnise:



Anonymous poster hash: a481d...41e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...