Gå til innhold

Krav om politiattest ved assistert befruktning


Harlekin

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest constance90

Synes det høres bra ut. Hvorfor skal barneovergripere få statelig hjelp til å få barn?

Det er jo bunn og grunn en vesignelse at de ikke klarer det på egenhånd.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at man ikke kan fange opp absolutt alle er vel ingen grunn til å unnlate å fange opp de man faktisk kan fange opp?

Staten stiller seg i en litt vanskelig situasjon hvis de er de som har gitt barn til noen som ikke burde fått barn, man kan som du påpeker ikke ta ansvar for hva folk gjør på egenhånd.

En kvinne gifter seg med en mann som er tidligere dømt for barnemishandling, men har aldri har fortalt henne om det. De kan ikke få barn og går til legen i håp om at han kan hjelpe. Dersom staten har papirer på at denne mannen ikke er egnet til å ha ansvar for barn, men samtidig er medvirkende til at han skal bli far har de tatt del i noe de ikke ønsker å ta del i.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er krenkende. Jeg er (akkurat nå må jeg si dessverre) pasient hos Klinikk Hausken og ønsker ikke å treffe på legen derfra som har uttalt seg fra Bioteknologirådet.

Jeg hadde ingen problemer med at jeg ble avkrevd politiattest for flere jobber jeg har hatt med barn. Jeg har selv etterspurt politiattest da jeg ble ansatt et sted hvor jeg synes politiattest burde være et definitivt krav, men hvor det faktisk ikke var det.

Nå har jeg polycystiske eggstokker og jeg og mannen har ikke klart å oppnå graviditet på egenhånd. Dette er overhodet ikke noen relevant inngangsport for å måtte undersøke om vi er pedofile barnemishandlere. Pedofile er da ikke oftere infertile enn andre folk vel? Derimot vil jobber med barn tiltrekke seg pedofile i tillegg til vanlige, barnekjære folk, så der er det grunnlag for å sjekke.

Vi vil bare bli foreldre sammen, og jeg har et medisinsk problem som gjør befruktning vanskelig. Det er ikke sikkert at ivf vil hjelpe oss heller, det har vært mislykket så langt, og jeg synes det er forferdelig tungt. Å bli stigmatisert på denne måten fikk meg nå til å begynne å gråte.

Hvis vi trenger politiattest, så burde ingen foreldre få med seg baby hjem fra klinikken uten å ha levert politiattest. Vi er ikke noe annerledes enn andre.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempebra. Ingen grunn til at pedofile skal få barn på statens regning. Har man ingenting å skjule, så burde det ikke være noe problem å levere en attest.

Anonymous poster hash: 5a4a6...ae1

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at alle burde levere en politiattest når graviditeten er halvveis, både far og mor.

De som har vært/er igjennom assistert befruktning er par som så inderlig ønsker seg barn, de er villig til å ofre det meste for å få det til. Jeg vil påstå at de aller fleste er resurssterke mennesker, de ble ikke bare tilfeldig gravide, det er virkelig gjennomtenkt.

Jeg har ingenting i mot å levere en politiattest, men det føles jo som litt stigmatisering.



Anonymous poster hash: 714a8...af1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjempebra. Ingen grunn til at pedofile skal få barn på statens regning. Har man ingenting å skjule, så burde det ikke være noe problem å levere en attest.

Anonymous poster hash: 5a4a6...ae1

Synes du det er ok å bli behandlet som en potensielt domfelt pedofil overgriper eller barnemishandler, til det motsatte er bevist?

Hva er grunnen til å mistenke meg for å være dette, bare fordi mine eggstokker ikke virker? Mannen min er også far til et barn fra tidligere, burde han bli nektet samvær siden han nå er en del av et infertilt par og dermed iflg Bioteknologirådet plutselig må defineres som en som er potensielt farlig for et barn som ikke er unnfanget enda?

For vår del betaler vi for privat behandling, og belaster ikke Staten. Jeg ville bare gjerne ha brukt pengene på en klinikk hvor alle medarbeidere har en nøytral grunnholdning til oss som pasienter/kunder.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er barnas beste de er opptatt av så burde det være et krav om politiattest til alle som får barn, uansett måte. Men da hadde det vel blitt baluba.

Anonymous poster hash: 6bf93...6bc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er barnas beste de er opptatt av så burde det være et krav om politiattest til alle som får barn, uansett måte. Men da hadde det vel blitt baluba.

Anonymous poster hash: 6bf93...6bc

Alle norske barn som utsettes for mishandling og overgrep fra sine foreldre, har blitt skrevet ut av gynekologenes fødeavdelinger som nyfødte for å dra hjem med sine foreldre, i komplett forsvarsløs tilstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du det er ok å bli behandlet som en potensielt domfelt pedofil overgriper eller barnemishandler, til det motsatte er bevist?

Hva er grunnen til å mistenke meg for å være dette, bare fordi mine eggstokker ikke virker? Mannen min er også far til et barn fra tidligere, burde han bli nektet samvær siden han nå er en del av et infertilt par og dermed iflg Bioteknologirådet plutselig må defineres som en som er potensielt farlig for et barn som ikke er unnfanget enda?

For vår del betaler vi for privat behandling, og belaster ikke Staten. Jeg ville bare gjerne ha brukt pengene på en klinikk hvor alle medarbeidere har en nøytral grunnholdning til oss som pasienter/kunder.

Å hente inn en politiattest i dette tilfelle vil bli å betrakte som en rutine. Akkurat som i mange yrker nå. De gjør det ikke fordi at de tror at DU er enten overgriper eller en potensiell bankraner.

Jeg kan ikke få barn selv på naturlig måte, så dette er noe som evt vil ramme meg også dersom jeg skal stifte familie. Men jeg anser meg ikke som mistenkt overhode for det. Kun som en ekstra sikkerhet. Om det å kreve inn attest gjør at noen barn slipper å vokse opp i et misbrukhelvete, så må de gjerne få min.

Anonymous poster hash: 5a4a6...ae1

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi trenger politiattest, så burde ingen foreldre få med seg baby hjem fra klinikken uten å ha levert politiattest. Vi er ikke noe annerledes enn andre.

De som adopterer må fremvise både politiattest og attest fra barnevern på at de er egnet som foreldre, hvorfor skal det være noe annerledes for deg som også må ha hjelp til å få barn? Har du ingenting å skjule er det bare en formalitet, har du noe å skjule så er det bra at det blir oppdaget. Det er da ikke mer mistenkeliggjøring enn at personell i barnehager, barnevern, sykehus og legevakter må vise politiattest for å få jobb. Det er en enkel sikkerhetsforordning, de som er dømt for overgrep eller mishandling av barn bør heller ikke få hjelp av staten til å skaffe seg noen. Uansett hvilke tiltak man iverksetter vil noen føle seg truffet på negativt vis.

Personlig syns jeg ikke hverken du eller andre burde få støtte av det offentlige til å få barn når dere ikke kan få det naturlig (dere burde betalt rubbel og bit selv), men når staten nå spytter inn penger så er det helt rett at de kan sette noen føringer. Du får reise til utlandet om du føler deg å tråkket på da. Barnløshet er for øvrig naturens seleksjon, tenk litt på det du.

Anonymous poster hash: 002a4...d78

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å hente inn en politiattest i dette tilfelle vil bli å betrakte som en rutine. Akkurat som i mange yrker nå. De gjør det ikke fordi at de tror at DU er enten overgriper eller en potensiell bankraner.

Jeg kan ikke få barn selv på naturlig måte, så dette er noe som evt vil ramme meg også dersom jeg skal stifte familie. Men jeg anser meg ikke som mistenkt overhode for det. Kun som en ekstra sikkerhet. Om det å kreve inn attest gjør at noen barn slipper å vokse opp i et misbrukhelvete, så må de gjerne få min.

Anonymous poster hash: 5a4a6...ae1

Andre som vil bli foreldre blir ansett som sannsynlig å være normale, oppegående mennesker til det finnes snev av grunn til å tro at det er noe galt med dem.

Kan du finne noen saklig grunn til å tro annerledes om infertile? Hvis du kan finne noe vitenskapelig dokumentasjon for at barn som fødes ved ivf er mer utsatt for overgrep eller vold enn andre barn, så er det klart jeg vil vise attest.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som adopterer må fremvise både politiattest og attest fra barnevern på at de er egnet som foreldre, hvorfor skal det være noe annerledes for deg som også må ha hjelp til å få barn? Har du ingenting å skjule er det bare en formalitet, har du noe å skjule så er det bra at det blir oppdaget. Det er da ikke mer mistenkeliggjøring enn at personell i barnehager, barnevern, sykehus og legevakter må vise politiattest for å få jobb. Det er en enkel sikkerhetsforordning, de som er dømt for overgrep eller mishandling av barn bør heller ikke få hjelp av staten til å skaffe seg noen. Uansett hvilke tiltak man iverksetter vil noen føle seg truffet på negativt vis.

Personlig syns jeg ikke hverken du eller andre burde få støtte av det offentlige til å få barn når dere ikke kan få det naturlig (dere burde betalt rubbel og bit selv), men når staten nå spytter inn penger så er det helt rett at de kan sette noen føringer. Du får reise til utlandet om du føler deg å tråkket på da. Barnløshet er for øvrig naturens seleksjon, tenk litt på det du.

Anonymous poster hash: 002a4...d78

Jeg er enig i mye av det du sier, men ærlig talt, det siste der kunne du spart deg.

Anonymous poster hash: fa5b6...96f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Andre som vil bli foreldre blir ansett som sannsynlig å være normale, oppegående mennesker til det finnes snev av grunn til å tro at det er noe galt med dem.

Kan du finne noen saklig grunn til å tro annerledes om infertile? Hvis du kan finne noe vitenskapelig dokumentasjon for at barn som fødes ved ivf er mer utsatt for overgrep eller vold enn andre barn, så er det klart jeg vil vise attest.

Poenget er jo ikke at de med reproduksjonsutfordringer har større statistisk sjanse enn andre for å være overgripere, poenget er at her har man en mulighet for å legge inn en skikkethetsvurdering, på samme måte som gjøres med adoptivforeldre. Teoretisk burde dette gjelde alle foreldre, men å plukke opp de som får til dette på egenhånd vil sannsynligvis være for krevende og kostbart så da er der de som av ulike grunner trenger hjelp som er det gjennomførbare. Ingen grunn til å ta dette personlig.

Anonymous poster hash: 5c410...ab4

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som adopterer må fremvise både politiattest og attest fra barnevern på at de er egnet som foreldre, hvorfor skal det være noe annerledes for deg som også må ha hjelp til å få barn? Har du ingenting å skjule er det bare en formalitet, har du noe å skjule så er det bra at det blir oppdaget. Det er da ikke mer mistenkeliggjøring enn at personell i barnehager, barnevern, sykehus og legevakter må vise politiattest for å få jobb. Det er en enkel sikkerhetsforordning, de som er dømt for overgrep eller mishandling av barn bør heller ikke få hjelp av staten til å skaffe seg noen. Uansett hvilke tiltak man iverksetter vil noen føle seg truffet på negativt vis.

Personlig syns jeg ikke hverken du eller andre burde få støtte av det offentlige til å få barn når dere ikke kan få det naturlig (dere burde betalt rubbel og bit selv), men når staten nå spytter inn penger så er det helt rett at de kan sette noen føringer. Du får reise til utlandet om du føler deg å tråkket på da. Barnløshet er for øvrig naturens seleksjon, tenk litt på det du.

Anonymous poster hash: 002a4...d78

Har du kilder på dette? At barnløshet er naturlig seleksjon?

Anonymous poster hash: 41105...810

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som adopterer må fremvise både politiattest og attest fra barnevern på at de er egnet som foreldre, hvorfor skal det være noe annerledes for deg som også må ha hjelp til å få barn? Har du ingenting å skjule er det bare en formalitet, har du noe å skjule så er det bra at det blir oppdaget. Det er da ikke mer mistenkeliggjøring enn at personell i barnehager, barnevern, sykehus og legevakter må vise politiattest for å få jobb. Det er en enkel sikkerhetsforordning, de som er dømt for overgrep eller mishandling av barn bør heller ikke få hjelp av staten til å skaffe seg noen. Uansett hvilke tiltak man iverksetter vil noen føle seg truffet på negativt vis.

Personlig syns jeg ikke hverken du eller andre burde få støtte av det offentlige til å få barn når dere ikke kan få det naturlig (dere burde betalt rubbel og bit selv), men når staten nå spytter inn penger så er det helt rett at de kan sette noen føringer. Du får reise til utlandet om du føler deg å tråkket på da. Barnløshet er for øvrig naturens seleksjon, tenk litt på det du.

Anonymous poster hash: 002a4...d78

De som adopterer må fremvise både politiattest og attest fra barnevern på at de er egnet som foreldre, hvorfor skal det være noe annerledes for deg som også må ha hjelp til å få barn? Har du ingenting å skjule er det bare en formalitet, har du noe å skjule så er det bra at det blir oppdaget. Det er da ikke mer mistenkeliggjøring enn at personell i barnehager, barnevern, sykehus og legevakter må vise politiattest for å få jobb. Det er en enkel sikkerhetsforordning, de som er dømt for overgrep eller mishandling av barn bør heller ikke få hjelp av staten til å skaffe seg noen. Uansett hvilke tiltak man iverksetter vil noen føle seg truffet på negativt vis.

Personlig syns jeg ikke hverken du eller andre burde få støtte av det offentlige til å få barn når dere ikke kan få det naturlig (dere burde betalt rubbel og bit selv), men når staten nå spytter inn penger så er det helt rett at de kan sette noen føringer. Du får reise til utlandet om du føler deg å tråkket på da. Barnløshet er for øvrig naturens seleksjon, tenk litt på det du.

Anonymous poster hash: 002a4...d78

Barn som vokser opp med steforeldre, i fosterhjem og i adoptivhjem er mer utsatt for vold, vanskjøtsel og seksuelle overgrep enn barn som vokser opp med biologiske foreldre. Dette er altså grupper hvor det beviselig finnes flere personer som har redusert evne til å ta seg av disse barna som trenger et hjem. Som potensielle ivf-foreldre er vi fortsatt biologiske foreldre, og sosiale foreldre fra først i svangerskapet, som et hvilket som helst annet foreldrepar. Forskjellen ligger bare i at befruktningen skjer utenfor kroppen, og med hormonstøtte i noen uker. Kan du vise at vi utgjør en større risiko for barna våre enn andre foreldre, er jeg selvsagt med på politiattest. Det gjorde jeg også med glede da jeg jobbet med barn, da jeg er fullt klar over at pedofile vil søke seg til stillinger, verv og andre posisjoner hvor det er spesielt stor tilgang til barn.

Det er faktisk heller ikke riktig at personell i sykehus og på legevakt må ha politiattest på overgrep eller vold for å få jobbe. En lege fikk ha autorisasjon selv om han var dømt for voldtekt mot stedatteren på 12 år, med begrunnelsen at det ikke var en pasient han hadde utnyttet.

Naturen er ikke mer selektiv med hvem som tildeles dårlig fungerende forplantningsorganer enn den er når den fordeler kreft, hjertefeil og andre sykdommer. Hadde naturen visst bedre så hadde ikke Alvdalkvinnen hatt barn, det ville ikke vært barn som led under mishandling, og shaken baby ville ikke vært en diagnose.

Det er vel ca 2 000 barn årlig som fødes etter ivf, med de krav som allerede stilles ved assistert befruktning. Omtrent i underkant av 60 000 som unnfanges naturlig, altså ca 30 ganger flere, mange av dem ikke planlagte og utenfor forhold eller i ikke gode, etablerte forhold. I hvilken gruppe tror du det er flest barn som trenger beskyttelse fra myndighetene?

Vi betaler behandlingen selv, og ja, jeg er forbruker av en privat tjeneste, og ville foretrukket å kjøpe tjenester hos en lege som vil møte oss og se oss an før hun/han avgjør om det er behov for politiattest eller sosialrapport eller innhente andre opplysninger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Poenget er jo ikke at de med reproduksjonsutfordringer har større statistisk sjanse enn andre for å være overgripere, poenget er at her har man en mulighet for å legge inn en skikkethetsvurdering, på samme måte som gjøres med adoptivforeldre. Teoretisk burde dette gjelde alle foreldre, men å plukke opp de som får til dette på egenhånd vil sannsynligvis være for krevende og kostbart så da er der de som av ulike grunner trenger hjelp som er det gjennomførbare. Ingen grunn til å ta dette personlig.

Anonymous poster hash: 5c410...ab4

Barn som tas fra sine opprinnelige familier og tildeles nye foreldre trenger ekstra beskyttelse. Det er meg bekjent ikke noen spesiell risiko for omsorgssvikt i å være født av ivf-foreldre.

Hvis jeg var gynekolog og bekymret for barnehelse, ville jeg ønsket å sikre barn av svært unge foreldre, barn av pasienter med mer alvorlig psykiatrisk historie, dem som har innleggelser grunnet forgiftning med rusmidler osv osv., om jeg skulle velge ut grupper å sjekke ut nøyere.

Jeg ser virkelig ingen grunn til at akkurat vi skal levere politiattest uten noen som helst indikasjon på at vi vil komme til, eller allerede har gjort oss skyldig i noen forbrytelse mot barn.

Klart det er billigere å sjekke ut 4-6 000 foreldrepar enn 60 000, men det hjelper så lite å velge gruppe etter pris og ikke etter vurdert risiko for barna. Da blir det ikke en meningsfull bruk av ressurser, og det blir et meningsløst inngrep mot oss barnløse. Personlig? Jeg har ingenting å skjule, men det er belastende å være i den situasjonen at jeg kanskje aldri kan få barn, og at jeg kan være avhengig av hjelp fra fremmede for å få det til. Jeg må brette ut kroppen og privatlivet for en rekke fremmede mennesker, jeg har gått gjennom kirurgi, og undersøkelser hvor jeg har hatt problemer med å ikke kaste opp eller svime av pga smerter, jeg har vært gjennom mange måneder med medisinering som påvirker kroppen, humøret og livskvaliteten min. Og jeg kjenner hver dag på frykten for at behandlingen kanskje ikke vil føre til noe. Det betyr mye for meg hva slags holdninger jeg blir møtt med av dem jeg må søke hjelp hos.

Endret av Biloba
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare tanken på å kreve politattest for helsehjelp er jo absurd.

Hvilke andre former for helsehjelp skal dette utvides til etterhvert? Bør alle med potensielt farlige sykdommer som er under eller i fruktbar alder avkreves attest? Sånn at vi ikke redder livet til barnemishandlere mener jeg... For det viktigste er jo å beskytte barna eller?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si litt mer jeg...

Ufrivillig barnløse er allerede en stigmatisert gruppe. Jeg har en sykdom med flere ulike symptomer, inkludert økt hårvekst, overvekt og manglende eggløsning.

Hvis jeg vil ha hjelp mot uønsket hårvekst, vil staten dekke det og jeg betale en liten egenandel.

hvis jeg vil ha hjelp mot overvekten (ikke voldsom overvekt, jeg bruker str L), vil staten dekke det og jeg betaler en liten egenandel

Hvis jeg vil ha hjelp mot eggløsningsvanskene, da må jeg søke, vente, vurderes, gå til samtaler og kontroller, det samme må mannen min selv om min sykdom er kjent. Jeg får etterhvert hjelp av staten, men de tar en utvidet egenandel og dekker lite av medisinene. Tilsammen kostet utredning og 1 prøverørs behandling meg i underkant 80 000 kr, og det var via offentlig behandling og går som "dekket" av staten.

Og argumentet er at det ikke er en menneskerett å få barn. Men derimot er det en menneskerett å slippe å nappe noen hår på overleppa? En menneskerett å bruke mindre enn M i klær?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget var vel at legene ønsker en fast rutine i de tilfellene de får en dårlig følelse på de som kommer for å få hjelp til befruktning. Og det forstår jeg godt. Om en og annen uskyldig føler dette stigmatiserende får bare være.

Anonymous poster hash: 83d41...a0a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...