Gå til innhold

Ønske om barn, har vikarjobb


Gjest SmurfeLurfen

Anbefalte innlegg

Gjest SmurfeLurfen

Hei!

Vi har snakket om barn en stund og det er noe vi begge har lyst på.

Men jeg har ingen fast jobb, da jeg ikke har relevant utdanning for det jeg jobber som. Men skal ta fagbrev når jeg får nok arbeidserfaring. Men det gjenstår minst 2,5 år igjen med jobbing før jeg har nok arbeidserfaring og kan ta fagbrev. Kan begynne på videregående men de sier at jeg vil få vanskeligheter med å få lærlingeplass og det vil uansett ta 4 år.

Har høgskoleutdanning fra før men jobber ikke med det yrket jeg er utdannet som.

Men hvordan ville det blitt med permisjon og mulighet for å komme tilbake i jobb om vi skulle fått barn nå? Får ikke fast stilling der jeg jobber nå grunnet manglende utdanning men har nesten 100 % jobb som vikar likevel.

Eller kan arbeidsplassen bare "droppe" meg etter fødselspermisjonen? Siden jeg ikke da har en fast stilling jeg skal tilbake til? Og risikere at dem har funnet andre vikarer i mellomtiden og jeg havner nederst på lista?

Bør jo kanskje vente til jeg også får fagbrev og fast jobb, men det er ikke ofte det blir lyst ut stillinger der jeg jobber og det kan fort ta en stund før jeg får fast stilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har ingen garanti for at jobben er der når du er tilbake fra permisjon. Spørsmålet blir egentlig hvor enkelt kan du finne deg en annen jobb, dersom du ikke får forlenget der du er nå?

I tillegg til hvor gammel du er, selvsagt.



Anonymous poster hash: 6cc78...565
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du jobber 6 av 10 mnd før svangerskapet får du iallefall betalt mammapermisjon, og far får betalt pappapermisjon. De har ikke lov til å sparke deg pga graviditet, du er jo ansatt selv om du går i et vikariat. Ta en telefon til nav, så får du svar på alle spørsmål :)

Anonymous poster hash: 142e1...2a0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge har du igjen av vikariatet ditt? Jeg føler det er vesentlig for å besvare spørsmålet ditt :)



Anonymous poster hash: 1758c...33f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmurfeLurfen

Hei!

Har ikke noe vikariat. Får vite vakter ca 2 mnd frem i tid. Noen ganger ringer de på dagen. Har jobbet der et par år ca. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du får ok med lønn og er ganske sikker på at du får nok vakter fremover er det vell ikke noe probelm? Jeg er nylig ferdig utdannet helsefagarbeider, men har heller ikke noe fast. Fikk heldigvis 53% vikariat nå rett etter jeg ble gravid og frem til en måned før jeg skal i permisjon, så det er supert.

Om du skal vente med å få barn til du er ferdig utdannet og har fått noe fast kan du måtte vente i maaange år!! Jeg tror det går helt fint om du blir gravid nå, så lenge du får tjent opp til foreldrepenger. Og de trenger sikkert som tilkallingsvikar etter du er ferdig i permisjon og, hvis ikke trenger de det sikkert et annet sted.

Det ordner deg stort sett alltid :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest SmurfeLurfen

Så koselig å høre Sissa 😊

Planlegger å ta helsefagarbeider jeg også 😊 er ikke lett å få noe fast selv med utdanning heller. Og ofte små stillinger i starten. Skulle jo tro de fortsatt trenger tilkallingsvikarer i årene fremover.

Så man må ha jobbet i 6 av de siste 10 mnd før termin for å ha rett på stønad? Det er ikke noe mer man må ordne i forkant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du jobber 6 av 10 mnd før FØDSEL får du iallefall betalt mammapermisjon, og far får betalt pappapermisjon. De har ikke lov til å sparke deg pga graviditet, du er jo ansatt selv om du går i et vikariat. Ta en telefon til nav, så får du svar på alle spørsmål :)

Ser jeg har skrevet feil. Mente såklart fødsel, ikke svangerskapet!

Anonymous poster hash: 142e1...2a0

Anonymous poster hash: 142e1...2a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...