Gå til innhold

Hjelp! Kattungeproblem


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei:)

Jeg var og hentet kattungene min i går den er litt redd forsatt og freser en del. Problemet er at den sover hele tiden og spiser litt innimellom. Leke vil den heller ikke? Hva er problemet med den? Er den syk?? Usikker på alder, tror den er omtrent 2-3 måneder

Anonymous poster hash: 65f4f...dc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er den to mnd er den alt for liten til å bli tatt fra mammaen sin, så ikke rart den ikke vil leke og bare freser. Er sikkert usikker og redd.

Endret av Alkymist
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er den to mnd er den alt for liten til å bli tatt fra mammaen sin, så ikke rart den ikke vil leke og bare freser. Er sikkert usikker og redd.

Når den sover ligger den da oppi fanget mitt og maler? Moren var en villkatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kattunger skal være MINST 12 uker før den blir tatt fra mamma`n sin. Ut fra det jeg leser har dere veldig lite kunnskap om katt(unger). Les dere opp på atferd osv.

- minst 12 uker

- Skal være kastrert og minst 8 mnd før den skal ut

- Kjøp kvalitetsfòr hos dyrlege/dyreforretning

- Bruk kattedo og kattesand



Anonymous poster hash: ea7ac...cc8
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kattunger skal være sammen med mor og søsken fram til de er 12 uker gamle.

Ut over det er det ganske skummelt og ikke minst fremmed å flytte fra alt den kjenner og inn i nytt hjem. Kattunger sover mye, men ut over det trenger den litt tid til å bli vant til alt som er nytt.:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når den sover ligger den da oppi fanget mitt og maler? Moren var en villkatt.

Kattunger lærer av mor at mennesker skal man passe seg for hvis de er ville. Om den er litt redd er det helt naturlig. Det vil gå over hvis den får masse kos og oppmerksomhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

To mnd er likevel alt for lite. Om mor var villkatt er det jo bra at du har mulighet til å ta deg av den, men en kattunge skal være minst 12 uker før de blir tatt fra mor. Og alle kattunger må ha markkur. Moren kan jo ha flere smittsomme sykdommer også, så er du lur tar du katten med til veterinær. Så må du ellers bare prøve å gjøre den trygg og glad. Ikke press den til å leke om den ikke vil. Er den frisk så kommer det nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og som nevnt. Les deg opp på katter. Det vil gjøre katten sunnere mentalt og fysisk om du vet hvordan den skal stelles, mates og håndteres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To mnd er likevel alt for lite. Om mor var villkatt er det jo bra at du har mulighet til å ta deg av den, men en kattunge skal være minst 12 uker før de blir tatt fra mor. Og alle kattunger må ha markkur. Moren kan jo ha flere smittsomme sykdommer også, så er du lur tar du katten med til veterinær. Så må du ellers bare prøve å gjøre den trygg og glad. Ikke press den til å leke om den ikke vil. Er den frisk så kommer det nok.

Hva er prisen på markus? Har aldri gitt mine katter det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig at den får orme-kur ja. Katter som går ute får innvollsorm, og parasitter og kattemor smitter barna sine. Dette må de ha med jevne mellomrom hvis de går ute.

Koster ikke mye, neppe mer enn et par hundre kroner. Spør på apoteket.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle katter er må ha det. De smittes av mor mens de er i magen og ormen tar næringen til katten. Til slutt vil marken finnes i avføring og i pelsen (den kryper ut). Utekatter som fanger mye dyr bør få jevnlig. Andre ved behov. Men alltid kattunger. Du får resept av veterinær. Om du ikke reiser til veterinær med katten (det bør du nok siden den egentlig er vill) så kan du ringe og få sendt en resept til nærmeste apotek. Sist jeg bestilte kostet litt over 400 men jeg bestilte to pakker med to dråpekurer i hver siden jeg har 3 katter. Dråpene er veldig greie. Ett lite drypp i nakken og det er det. Andre typer kan blandes I mat men over flere ganger og er litt avhengig av om katten liker det eller gis rett i munn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man får ikke kjøpt reseptfrie. Det sluttet de med for noen år siden. Så ring en veterinær.

Hvis man bor i nærheten av Sverige selges det reseptfritt på apotek der og til en brøkdel av prisen på norske apotek :).

Anonymous poster hash: 8d9f1...f4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter skal ikke ha ormekur med mindre det er påvist at katten orm/makk. Det sa iallefall "min" dyrlege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestill også time for vaksinering! Første gang må de vaksineres 2 ganger med 4 ukers mellomrom, cirka 1000kr til sammen. Vaksine skal gjentas hvert år.

Om du chipper katten, får du 10% rabatt på dyrlegeforsikring hos Agria, men chip eller ei, så anbefaler jeg absolutt å spandere en hundrelapp i mnd på forsikring.



Anonymous poster hash: e3e17...d1e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Seajewel

Katter skal ikke ha ormekur med mindre det er påvist at katten orm/makk. Det sa iallefall "min" dyrlege.

Er mor utekatt, som i dette tilfellet, overføres parasitter og orm gjennom morsmelken, og derfor skal ungene også får ormekur. Utekatrer skal ha kur minst hver fjerde måned. Det sa min veterinær. ;) tror det er lurt å lese litt om katt før man anskaffer seg en....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter skal ikke ha ormekur med mindre det er påvist at katten orm/makk. Det sa iallefall "min" dyrlege.

Ikke voksne katter som ikke er spesielt utsatt kanskje, men kattunger skal alltid ha. Antakelig mer enn en kur også? På hundevalper tror jeg det gis tre kurer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mor utekatt, som i dette tilfellet, overføres parasitter og orm gjennom morsmelken, og derfor skal ungene også får ormekur. Utekatrer skal ha kur minst hver fjerde måned. Det sa min veterinær. ;) tror det er lurt å lese litt om katt før man anskaffer seg en....

Man følger vel ofte heller rådet til veterinæren, enn det man leser. Jeg har også fått beskjed om at jeg ikke trenger å gi ormkur med mindre det er påvist. Eller at jeg kan ta det vår og høst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De sier mye ulikt. Jeg har brukt to ulike og en har sagt kun når det er påvist mark. Den andre sa hver 3.mnd. ironisk nok trenger min ene katt nettopp hver 3.mnd mens en aldri har hatt påvist mark og siste har hatt mark en gang på 10 år. Så trenger nok ikke kur så ofte. Så følg det den aktuelle veterinæren sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...