Gå til innhold

Valpetråden - gleder og frustrasjon


Gjest Pink.Pearls

Anbefalte innlegg

Vi har en hund som blir kjempeglad når klosaksa kommer fram fordi han har fått mye godbit. Finn noen godbiter som han digger, hvis han ikke er interessert i de du har, finn andre. Smårettskinke, ost, pølse, skinkeost på tube, leverpostei. Finn noe han veldig, veldig gjerne vil ha.

Så: Ta fram klosaksa og få valpen til å stikke nesa bortpå den. Godbit og masse skryt.

Kan han ligg/dekk er det fint å få ham til å gjøre det.

Hold klosaksa borti labben - godbit

Hold klosaksa borti en klo - gobit.

Så er det kanskje nok, og du kan vente til neste dag.

Samme prosedyre neste dag, da klipper du kanskje én klo. Godbit.

Så kan du øke. Kanskje får du tatt hele labben og tar en annen labb dagen etter. Går det greit kan du øke fortere.

Jeg har klipt for langt, og da satt jeg og grein mens det var blod overalt, men jeg klarte å skryte og gi godbit rett etter jeg klippa, så selv om han hylte til fordi det var vondt ble han ikke skremt fordi jeg ikke viste ham at det var noe å bli skremt av.

Syns forøvrig at det er veldig fint å være to. Pleier å være samboer som klipper og jeg som gir godbit. Han får fortsatt for hver klo, han er 17 mnd. Skjønner ikke hvorfor det skal være tvang, det er koseligere med godtefest! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har klipt for langt, og da satt jeg og grein mens det var blod overalt, men jeg klarte å skryte og gi godbit rett etter jeg klippa, så selv om han hylte til fordi det var vondt ble han ikke skremt fordi jeg ikke viste ham at det var noe å bli skremt av.

Det gjorde jeg og engang. Men han reagerte ikke, så tror kanskje at jeg ikke traff nerven men et blodkar eller noe, jeg skjønte ikke hvor alt blodet kom fra med det første før jeg så at det var fra han, uten å tenke over det fikk jeg full panikk, da skjønte jo han at det kunne kan spille på :rolleyes: Så han ble "fornærmet" en liten stund.

Men heldigvis ikke fått skrekken for kloklipp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte en sånn lick-treat, en slags deodorantlignende sak med baconsmak, det distraherte han lenge nok til at jeg klarte å klippe klørne på forpotene :) tenkte å ta bakpotene i dag. Er litt mer selvsikker nå, siden det gikk så fint i går, haha :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte en sånn lick-treat, en slags deodorantlignende sak med baconsmak, det distraherte han lenge nok til at jeg klarte å klippe klørne på forpotene :) tenkte å ta bakpotene i dag. Er litt mer selvsikker nå, siden det gikk så fint i går, haha :)

Å, hvor kjøpte du den? Valpen min vil plutselig ikke klippe klør (han er 12 uker nå). Har aldri klippet feil eller noe, ingen dårlige erfaringer så jeg skjønner ikke hvorfor han plutselig har snudd helt :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, hvor kjøpte du den? Valpen min vil plutselig ikke klippe klør (han er 12 uker nå). Har aldri klippet feil eller noe, ingen dårlige erfaringer så jeg skjønner ikke hvorfor han plutselig har snudd helt :vetikke:

Sånn var min og :P Bare plutselig bestemte seg for at det var skummelt :P Men fikk ordnet det til slutt selv om vi fremdeles trener på det.. Tar det nok litt for sjeldent ja...

Du kan kjøpe de på dyrebutikken og eventuelt på nett ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn var min og :P Bare plutselig bestemte seg for at det var skummelt :P Men fikk ordnet det til slutt selv om vi fremdeles trener på det.. Tar det nok litt for sjeldent ja...

Du kan kjøpe de på dyrebutikken og eventuelt på nett ^^

Har kjøpt nå, men den lille luringen min lar seg ikke lure selv om han likte den, he he :P Må nok trene masse masse mer selv om jeg trodde jeg gjorde det, tar noen klør hver dag- evt bare markerer med klipperen så han blir vant til det. Hmm :forvirret:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Er litt redd for å jinxe noe nå, men; Bobby har ikke hatt noen uhell inne på halvannen uke nå! Krysser fingrene for at det holder seg sånn :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det holder seg! Valpen vår har vært husrein i snart tre uker og vi er overlykkelige! Har rullet ut teppet i stua igjen og det er så deilig å slippe å tørke opp tiss hver dag! :danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det holder seg! Valpen vår har vært husrein i snart tre uker og vi er overlykkelige! Har rullet ut teppet i stua igjen og det er så deilig å slippe å tørke opp tiss hver dag! :danse:

Waaait for it! :fnise:

Min hadde en laaaaaang periode der han var stueren også bare gikk det i periodevis før han ble 100% :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, så deilig! Ja, det er dødsdigg! Jeg har alltid brukt håndklær til å tørke opp tiss med (ser for meg at det er bedre for miljøet enn å bruke tørkerull), og det var en periode der vi omtrent ikke hadde håndklær til å tørke oss med selv :fnise:

Det som ER litt dumt er at han endelig hadde blitt bra i magen, men så kjøpte jeg noen godbiter på Kiwi som jeg ga han. Så nå må vi ut en gang annenhver time fordi han må akutt på do, så det er jo litt kjedelig.. Håper magen hans blir bra snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også vært uheldige med noen godbiter: gav han en periode noen godbiter som var til katter. De + litt store mengder kattebæsj, var ikke noe særlig for magen :glare:

Hos oss har det bare vart en dag, så er han fin igjen i magen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bobby er alltid dårlig i typ 2 uker før det går over... Men ting ser bittelitt fastere ut i dag enn de gjorde i går, så kanskje det er på vei til å bedre seg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bobby har vært ganske sutrete de siste dagene, og jeg har ikke helt skjønt hvorfor. Før nå. Fant årsaken ved matskåla hans:

190038B0-88EE-4587-838C-EDCF51FEE5FE_zps

Han har mistet sin første jeksel! De andre er også løse, så det er vel bare snakk om et par dager før resten er ute.

(Noen som vet om tannfelling kan forårsake dårlig mage hos valper? Vet at menneskebabyer kan bli temmelig dårlige når de får tenner, så jeg tenkte det kanskje var en mulighet for at det er slik hos valper også)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg hatt valpen i to dager, og kan konkludere med èn ting; jeg er så sliiiiten.

Han skal absolutt leke med pus (som hater det), bite på alt han får tak i, spesielt storebror. Stakkars lille storebror er ikke store karen selv enda, og synes jeg er fryktelig slem som ikke lar han stjele alle lekene fra lillebror. Det er litt rodeo her i blant. :fnise:

Men - de kommer godt overens, så jeg kan jo ikke være annet enn fornøyd likevel. Så fort minsten blir noen måneder eldre vil de nok få enda mer glede av hverandre enn de allerede har. Gleder meg til det, og ikke minst til de begge er et par år gamle og forhåpentligvis stort sett oppfører seg fint. :biggrin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hallo jeg må bare komme med et tips. Bobby sliter jo med mye dårlig mage, og han har spist sykt mye fiskeboller og ris etter at jeg fikk han. Jeg har alltid tenkt at det bør funke, og blitt fortvilet når det IKKE har gjort det, og han har fortsatt å være dårlig i magen i uke etter uke.

Men nå har jeg knekt koden! Jeg finhakker en gulrot og slenger en liten neve i bunnen av matskåla hans, legger i tørrfôr oppå og heller kokende vann over, og legger på et lokk så det får stå og svelle en liten stund. Så heller jeg av det resterende vannet, og heller på litt biola, og lar han spise det. Magen hans ble bra etter ETT MÅLTID. Så om noen av dere har hunder som ikke blir bedre av ris og fiskeboller, så vil jeg anbefale det. Funker som fjell :)

Endret av bippo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo jeg må bare komme med et tips. Bobby sliter jo med mye dårlig mage, og han har spist sykt mye fiskeboller og ris etter at jeg fikk han. Jeg har alltid tenkt at det bør funke, og blitt fortvilet når det IKKE har gjort det, og han har fortsatt å være dårlig i magen i uke etter uke.

Men nå har jeg kjekt koden! Jeg finhakker en gulrot og slenger en liten neve i bunnen av matskåla hans, legger i tørrfôr oppå og heller kokende vann over, og legger på et lokk så det får stå og svelle en liten stund. Så heller jeg av det resterende vannet, og heller på litt biola, og lar han spise det. Magen hans ble bra etter ETT MÅLTID. Så om noen av dere har hunder som ikke blir bedre av ris og fiskeboller, så vil jeg anbefale det. Funker som fjell :)

Så kjekt! :) Takk for tipset! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vår lille, søte valp er i ferd med å bli en skummel, farlig vakthund :sjokkert::sjokkert: (litt overdrivelse her). Han er 5 måneder nå, så kanskje ikke så valp lenger, mer liten ungdom :)

Vi bor i blokk og det er naturligvis mange som går i gangen. Enkelte som går i gangen reagerer han tydeligvis på. Da knurrer han dypt og løper mot døra og boffer mørkt. Dette har kun skjedd inne i leiligheten og kun når jeg har vært alene hjemme med han. Han har i disse tilfellene også vært nærmere døra enn meg.

Er dette noe jeg bør bekymre meg for, og jobbe med eller er det normal atferd som vil forsvinne etter hvert?

Og er det et tegn på usikkerhet eller lignende? Noen av dere med valp på samme alder som har opplevd lignende?

Jeg er ikke så begeistret for denne atferden: Jeg trenger ikke en vakthund, og ønsker ikke at han skal oppfattes som skummel/truende ovenfor andre: han er jo som sagt verdens snilleste, lille hund… :sjenert:

Han er retriever, så et ligger vel ikke naturlig for han at han skal være en skummel vakthund. :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bobby har også begynt å boffe litt på teite ting, mørket og sin egen refleksjon i vinduet osv. Jeg tenker at det bare er en fase egentlig, at det kanskje bare spøker litt for han? Har du mulighet til å spørre oppdretter om det? Jeg ringer min hver gang det er noe jeg lurer på, hun er virkelig gull verdt!

Forresten. Hvordan reagerer valpene deres når de blir badet? Bobby er grei når han er i dusjen, står (stort sett) stille, og lager bare litt klagelyder om jeg bruker litt lang tid, men etter at jeg har tørket han blir han klin gærn og løper rundt og knurrer og bjeffer noe helt forferdelig! Er det bare det at han syns det er kjipt å være våt tror dere? Det er fryktelig merkelig hvertfall. Han er jo aldri sånn ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...