Gå til innhold

Asymmetrisk rumpe.. Ubalanse i musklene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg begynte å trene i fjor sommer, etter ca. 3 års pause hvor jeg har vært ganske inaktiv (har kontorjobb, og har vært skikkelig sofaslabbedask). Jeg var ganske aktiv tidligere, men har også hatt noen lange pauser fra treningen..

Uansett, jeg har tatt mye squats og fulgt ulike "butt workouts" som fokuserer på rumpe og lår.. Men etter en økt merker jeg at jeg blir mye mer sliten på den venstre siden. Nå ser det helt skjevt ut.. Dvs. den høyre siden ser utrent ut og mye større enn den venstre som er ganske fit. Er dette unormalt? Merker at jeg blir mer sliten på venstre side etter trening.. Og jeg får aktivert musklene mye lettere der. Men det er kanskje fordi jeg har tatt hardere i på den siden, og at ujevnheten bare har blitt verre og verre?

Det ser jo utrolig dumt ut, og jeg lurer på om det kan være fordi jeg har trent feil eller om kroppen min bare er asymmetrisk? Har ikke lagt merke til det før nå.

Noen andre med samme problem?

Finnes det noen løsning? Burde jeg fokusere på å trene den høyre siden som ser "utrent" ut for å jevne ut? :S

Kvinne, 27 år

(Er forresten 1.60 og 46 kg)



Anonymous poster hash: 0b9e3...e42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pics or it didn't happen!



Anonymous poster hash: f56de...4a4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det samme på overkroppen.

Høyre side er svakere, og jeg kompenserer ved å bruke venstre side mer aktivt.

Derfor blir venstre side mer utviklet enn høyre side.

Det var en PT som gjorde meg oppmerksom på problemet, og han viste meg hva jeg gjorde feil, og hvordan jeg kunne unngå å kompensere med den sterke siden.

Det tok litt tid, og det ble to skritt tilbake før jeg kunne gå framover igjen, men det fungerer heldigvis greit nå. :)

Jeg anbefaler deg å få en vurdering og veiledning fra en PT, slik at du får aktivert muskulaturen på høyre side også. :)



Anonymous poster hash: 4b24d...714
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle er skjeve. Noen mer enn andre. Jeg har en cm forskjell på benlengde. Ergo bruker jeg høyre ben mer og må derfor være mer bevisst når jeg trener bein og rumpe.

Jeg har også en ødelagt skulder så jeg må trene med manualer og ikke stang slik at jeg får lik belastning på begge armene. Allikevel ser man stor forskjell på høyre og venstre arm :P

Anonymous poster hash: fbc46...349

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar :)

Bilde er vel ikke så relevant.. Poenget er at det både ser asymmetrisk ut, og jeg føler forskjellen.

AB #3: Ja det hørtes lurt ut. Eller kanskje en fysioterapeut? Trener ikke på treningssenter.

AB #4: Hvordan trener du for å jevne ut belastningen? Tar du flere repetisjoner/tyngre vekt på den svakeste siden? Er det best å trene ett ben av gangen? Synes det er vanskelig å styre hvor vekten faller når jeg tar squats og andre øvelser som trener begge bena samtidig.. Merker det automatisk i den sterkeste siden, mens den andre slapper mer av..

Har vel kanskje alltid vært litt asymmetrisk, men føler det ble tydeligere etter jeg begynte å trene rumpe/lår spesifikt :/

TS



Anonymous poster hash: 0b9e3...e42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herreminhatt hvor pirkete du er med deg selv.

Det sitter i hodet ditt :)

Hehe, det sitter ikke bare i hodet, jeg kan se det på bilder :P

Men er vel ikke verdens undergang..

Anonymous poster hash: 0b9e3...e42

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid

Hehe, det sitter ikke bare i hodet, jeg kan se det på bilder :P

Men er vel ikke verdens undergang..

Anonymous poster hash: 0b9e3...e42

Javel ? Det krever bilde. Send meg et bilde eller legg et ut her. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...