Gå til innhold

Burde funksjonshemmede få lov å kjøpe sex?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tenker da på funskjonshemmede som er mer rammet en at de ikke kan gå. At de feks har redusert håndkraft eller at de totalt sett er betydelig funksjonshemmet.

En anne gruppe som burde ha unntak er psykisk utviklingshemmede. Mange av disse kan bli veldig frustrerte og aggressive, noe som kan i utslag i sexpress i mot ansatte og hjelpere.



Anonymous poster hash: bec77...6c7
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei. Forhold på etterspørrersiden er ikke relevante. Sexkjøp bør være forbudt av hensyn til menneskeverdet og friheten til dem som ellers måtte ha prostituert seg for å tilby sex.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, siden jeg er for at mennesker skal ha råderett over egen kropp og kunne selge seksuelle tjenester, mener jeg selvsagt at det også må være ok å kjøpe seksuelle tjenester. Og selvsagt må dette også være ok for funksjonshemmede. Jeg ønsker en liberal stat der flertallet anerkjenner individets rett til å ta sine egne livsvalg også når flertallet oppatter valgene som ukloke og dumme (som det å velge å ta betalt for seksuelle tjenester).

Tvang, vold og hallikvirksomhet bør være straffbart, slik det jo også var før sexkjøpsloven trådte i kraft i 2009.

Endret av Cuckold
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det finnes kjøpere og selgere av tjenesten finnes intet hinder.



Anonymous poster hash: fba93...894
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Forhold på etterspørrersiden er ikke relevante. Sexkjøp bør være forbudt av hensyn til menneskeverdet og friheten til dem som ellers måtte ha prostituert seg for å tilby sex.

Hva med de som selger sex frivillig?

Anonymous poster hash: 16a63...c42

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten må sexkjøp være lovlig eller ikke. Kan ikke tillate visse grupper. Og hvor går grensen for funksjonshemming. Ville jo blitt nærmest komisk å følge med hvordan dette skulle vært håndhevet :skratte:



Anonymous poster hash: c05a8...ca6
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med de som selger sex frivillig?

De kan bare fortsette. Det er jo ikke straffbart å selge sex i dag. Er det vel?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, siden jeg er for at mennesker skal ha råderett over egen kropp og kunne selge seksuelle tjenester,

Kriminaliseringen av sexkjøp er nettopp begrunnet med at mennesker skal ha råderett over egen kropp og slippe å måtte selge seksuelle tjenester.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kriminaliseringen av sexkjøp er nettopp begrunnet med at mennesker skal ha råderett over egen kropp og slippe å måtte selge seksuelle tjenester.

Her har du nok misforstått litt, det var akkurat like forbudt å frata mennesker råderett over egen kropp ved å utsette dem for vold eller tvang før denne loven trådte i kraft. Derimot er loven en krenkelse av min rett til å selge seksuelle tjenester, for hvis ingen har lov til å kjøpe seksuelle tjenester av meg er det ikke mye vits i å si at jeg har lov å selge.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du nok misforstått litt, det var akkurat like forbudt å frata mennesker råderett over egen kropp ved å utsette dem for vold eller tvang før denne loven trådte i kraft. Derimot er loven en krenkelse av min rett til å selge seksuelle tjenester, for hvis ingen har lov til å kjøpe seksuelle tjenester av meg er det ikke mye vits i å si at jeg har lov å selge.

Ja, men straffeforfølgningen av dem som kjøper seksuelle tjenester, reduserer etterspørselen og dermed omfanget av tvungen prostitusjon. Jeg er enig med deg i at staten ideelt sett ikke burde legge seg bort i frivillig salg av seksuelle tjenester, men problemet er bare at uten kriminalisering, så blir det vanskeligere å ta bakmennene bak tvungen prostitusjon.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra NAV.no: "Hvis du har dårlig eller ingen seksuell funksjonsevne som følge av sykdom eller skade og problemet kan løses ved seksualtekniske hjelpemidler, kan du få stønad til hjelpemidlet."

Med andre ord, er man fysisk begrenset til seksuell aktivitet, får man sexleketøy sponset av Nav. Ser derfor ingen grunn til å ty til sexkjøp.



Anonymous poster hash: 61cbd...d09
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men straffeforfølgningen av dem som kjøper seksuelle tjenester, reduserer etterspørselen og dermed omfanget av tvungen prostitusjon. Jeg er enig med deg i at staten ideelt sett ikke burde legge seg bort i frivillig salg av seksuelle tjenester, men problemet er bare at uten kriminalisering, så blir det vanskeligere å ta bakmennene bak tvungen prostitusjon.

Å forby sexkjøp også i tilfeller der ingen overgrep skjer for å komme tvang og overgrep i forkjøpet er som å forby SM-lek med håndjern fordi håndjern også brukes til å holde mennesker fanget. Eller som å forby alkohol fordi noen begår voldelige handlinger i fylla. Denne formen for begrunnelse av lovgivning er uakseptabel og kan brukes til å rettferdiggjøre en formynderstat der borgerne fratas friheten til å ta sine egne valg i livet.

Så lenge sexsalget ikke innebærer hallikvirksomhet, vold og tvang bør det være helt kurant. Vi trenger myndigheter som kan respekters, og det forutsetter at myndighetene tilkjennegir en helt annen tilbakeholdenhet og respekt for menneskets rett til å gå sin egen vei, menneskets rett til å ta sine egne valg basert på sine egne verdier og sin egen overbevisning.

Dagens sexkjøpslov er en beklagelig påminnelse om våre politikeres manglende modenhet og sviktende dømmekraft, den minner oss på at dette bare er mennesker, og ikke engang spesielt kloke og anstendige mennesker. Den som kjenner historien vet at mennesker til alle tider har funnet på lover vi dessverre ikke har noen grunn til å respektere. Slike lover undergraver hele den store røde bokens legitimitet og minner oss om at det viktigste tross alt er å handle slik vi mener er rett.

Kunne jeg foretatt en tidsreise tilbake til Norge anno 1800 vil mange av lovene være forkastelige, jeg vil ta hensyn til den militære makten som er i stand til å utsette meg for pinsler og vold hvis jeg ikke følger dem, men jeg vil ikke oppfatte dem som så legitime som et mer sivilisert samfunns lover. Dagens lover har høyere legitimitet enn lovene i 1800, men lover som sexkjøpsloven minner oss om at heller ikke dagens lovverk er noe mer enn menneskeverk, og at heller ikke dagens myndigheter har den modenhet jeg mener vi burde forvente i et sivilisert samfunn.

Endret av Cuckold
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

problemet er bare at uten kriminalisering, så blir det vanskeligere å ta bakmennene bak tvungen prostitusjon.

Det kunne man ha ordnet ved at kommunen hadde en slags godkjenningsordning av den prostituerte.

Anonymous poster hash: bec77...6c7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På min forrige arbeidsplass var den en veldig utagerende beboer som var psykiskutviklingshemmet. Han fikk et sexleketøy og veiledning, men om han brukte den i noen særlig grad vet jeg ikke. Han var veldig opptatt av å ta på kvinner i de fleste tilfeller ansatte. Han kunne oppføre seg ganske upassende også ute.

I tillegg hadde han en epilepsi alarm som han kunne løse ut bevisst, slik at vi var nødt å gå inn til ham. Umulig å vite hva som ventet oss for å si det slik.



Anonymous poster hash: bec77...6c7
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...