Gå til innhold

Hvorfor kommer debatten opp igjen til hver eneste jul om juleavslutting i kirken for de som går på skolen?


tonelise10

Anbefalte innlegg

Jeg forstår ikke hvorfor det skal være så vankelig å få med seg noe ord fra Bibelen (som kan ha mye sant i seg) opp mot å sitte å gjøre skolearbeid.
Det er direkte missbruk av både tid og ikke minst ødelegge en del av stemingen som julen har med å gjøre.

Jeg ser at det er mange som elsker å kverulere rundt dette temaet.
Om det er med vilje eller at dere stokk dumme som ikke forstår at en trenger å få med

litt mer i kofferten til jul enn mas om å ha de mest fineste julegavene, eller familemiddager da vil jeg si

at dere mangler noe arvorlige greier.

En ting til som dere sier at det er en tradisjon og ikke noe mer enn det. Da vil jeg si at dere har et alvorlig problem. Er det noen som hadde trengt litt påfyll fra Bibelen så er det akkurat dere.



Anonymous poster hash: 334e0...b11
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg forstår ikke hvorfor det skal være så vankelig å få med seg noe ord fra Bibelen (som kan ha mye sant i seg) opp mot å sitte å gjøre skolearbeid. Det er direkte missbruk av både tid og ikke minst ødelegge en del av stemingen som julen har med å gjøre. Jeg ser at det er mange som elsker å kverulere rundt dette temaet.Om det er med vilje eller at dere stokk dumme som ikke forstår at en trenger å få medlitt mer i kofferten til jul enn mas om å ha de mest fineste julegavene, eller familemiddager da vil jeg siat dere mangler noe arvorlige greier.En ting til som dere sier at det er en tradisjon og ikke noe mer enn det. Da vil jeg si at dere har et alvorlig problem. Er det noen som hadde trengt litt påfyll fra Bibelen så er det akkurat dere. Anonymous poster hash: 334e0...b11

Jeg tror du må jobbe litt mer med argumentene dine, så slipper du å ty til personangrep. Det å kalle folk stokk dumme og å si at folk mangler noe alvorlige greier er unødvendig i denne diskusjonen. Det er kun hersketeknikker.

Anonymous poster hash: 75b3d...34c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å lese setningen din flere ganger men klarer ikke å forstå hva du mener. Mener du at:- Mange vil bry seg dersom skolen kutter ut julegudstjenesten. eller- Mange vil ikke bry seg dersom skolen kutter ut julegudstjenesten. Anonymous poster hash: f14e4...c11

"Ikke" skulle ikke vært med i setningen. Beklager forvirringen. Svært få ville hatt problemer med at gudstjenesten ble byttet ut med en annen type avslutning.

Anonymous poster hash: 75b3d...34c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Ikke" skulle ikke vært med i setningen. Beklager forvirringen. Svært få ville hatt problemer med at gudstjenesten ble byttet ut med en annen type avslutning.

Anonymous poster hash: 75b3d...34c

Javel, det er da helt greit. La de som ønsker å delta fortsatt få lov til det, mens de som ikke ønsker å gå få et bra alternativ. Så kan klassen ha en felles, avslutning med snop og brus siste skoledag (uten et eneste religiøst innslag). Uansett er det ingen skole som har full undervisning helt til siste skoledag før ferien. De siste dagene går som regel til grøtspising, julepyntlaging og rydding.

Har et barn i barnskolen et et på ungdomsskolen. På begge skolene får de elevene som ønsker å dra på julegudstjeneste i morgen (nest siste dag før juleferien) tilbud om det, mens de elevene som ikke ønsker å gå i kirka får alternative tilbud. På barneskolen må det godkjennes av oss foreldre, men på ungdomsskolen bestemmer elevene selv.

Anonymous poster hash: f14e4...c11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trolletrine
Jeg forstår ikke hvorfor det skal være så vankelig å få med seg noe ord fra Bibelen (som kan ha mye sant i seg) opp mot å sitte å gjøre skolearbeid. Det er direkte missbruk av både tid og ikke minst ødelegge en del av stemingen som julen har med å gjøre. Jeg ser at det er mange som elsker å kverulere rundt dette temaet.Om det er med vilje eller at dere stokk dumme som ikke forstår at en trenger å få medlitt mer i kofferten til jul enn mas om å ha de mest fineste julegavene, eller familemiddager da vil jeg siat dere mangler noe arvorlige greier.En ting til som dere sier at det er en tradisjon og ikke noe mer enn det. Da vil jeg si at dere har et alvorlig problem. Er det noen som hadde trengt litt påfyll fra Bibelen så er det akkurat dere. Anonymous poster hash: 334e0...b11 [/acronym

Jeg vet ikke hvem du er eller hva slags verdier du har, men litt mindre arroganse og forutinntatthet er ihvertfall noe du burde ønske deg til jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savner den tiden da jeg gikk i barnehagen og barneskolen da vi:

-sang "Å du som metter liten fugl"

-da vi forberedte skuespill fra Bibelen til juleavslutninger

Alle ble med på det, både kristne, ikke-kristne, humanister og de få fremmedkulturelle som gikk i klassen. Det var en koselig tid :)

Anonymous poster hash: f6c96...14c

Mine minner fra den tiden er ikke FULLT så lystige. (På den annen side var jeg nok litt av problemet; jeg var ikke utpreget styrbar på den tiden heller)

Hvilket er litt av grunnen til at jeg har tatt med meg samme grunnleggende oppfatning, fra å være barn, til å bli kristen og for etterpå bli ateist : religion har ingenting i skolen å gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er tull å si at man feirer hedensk jul. Er det noen som vet hvordan Yuleblotet var i vikingtiden? Hvor mange likheter er det med vår moderne julefeiring og den før-kristne feiringen i Norge?

De fleste her sier vel bare at de fleste juletradisjonene ikke er kristne. Tradisjonene stammer fra forskjellige steder.

Anonymous poster hash: 75b3d...34c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er vanskelig for religiøse å svelge at noen feirer jul selv om de ikke feirer en religiøs jul. Men egentlig burde det ikke være vanskelig å se at julen kan ha forskjellig betydning for folk. Jeg kan heller ikke se at den julen en vanlig norsk familie feirer er i tråd med budskapet i det nye testamentet, julen er fråtsing og kapitalisme dratt til det ytterste.

Jeg gjentar at det er vel ikke så mange ikke religiøse som angriper de som feirer en kristen jul, men det er bra mange kristne som går til angrep på dem som ikke feirer en religiøs jul. De vil at vi skal bli som dem, i alle fall dersom vi skal feire jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke hvorfor det skal være så vankelig å få med seg noe ord fra Bibelen (som kan ha mye sant i seg) opp mot å sitte å gjøre skolearbeid.

Det er direkte missbruk av både tid og ikke minst ødelegge en del av stemingen som julen har med å gjøre.

Jeg ser at det er mange som elsker å kverulere rundt dette temaet.

Om det er med vilje eller at dere stokk dumme som ikke forstår at en trenger å få med

litt mer i kofferten til jul enn mas om å ha de mest fineste julegavene, eller familemiddager da vil jeg si

at dere mangler noe arvorlige greier.

En ting til som dere sier at det er en tradisjon og ikke noe mer enn det. Da vil jeg si at dere har et alvorlig problem. Er det noen som hadde trengt litt påfyll fra Bibelen så er det akkurat dere.

Anonymous poster hash: 334e0...b11

Du må faktisk bare akseptere at ikke alle ønsker kristen forkynning for barna sine i forbindelse med julen. Jeg er imidlertid enig i at det ikke er riktig at de barna som ikke går i kirken skal sitte å gjøre skolearbeid, om enn av en annen årsak en deg. Det er religionsfrihet i Norge, likevel blir disse barna "straffet" på denne måten, i stedet for at skolen kan bruke litt ressurser på en alternativ juleaktivitet.

Hvis du tror at et ønske om å ikke feire jul på kristent vis er ensbetydende med å ikke ha andre "verdier" knyttet til julen enn gavemas og familiemiddager, da er det faktisk du som har et problem. Med slike holdninger oppnår du bare å bygge opp under folks motforestillinger mot kristen julefeiring, ingen ting annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...