Gå til innhold

Politiet bevæpnes - innvandrere bekymret - NRK tar saken


Sir Winston

Anbefalte innlegg

http://www.nrk.no/norge/minoriteter-frykter-bevaepnet-politi-1.12071826

"Han og Nobuhle Mbilase ble i sommer pågrepet fordi politiet trodde de var nigerianske narkoselgere. Ingen av dem er fra Nigeria, og de har begge bodd i Norge over 20 år.

Det hele viste seg å være en misforståelse, men de frykter at det i framtiden kan gå galt i slike situasjoner nå som politiet har våpen der personer med minoritetsbakgrunn blir stoppet av politiet.

– Hvis politiet her i landet hadde hatt våpen så ville jeg kanskje ha blitt skutt, sier Mbilase."

Ja, for politiet i Norge er jo notorisk triggerhappy, og - selvsagt - rasister.

Jeg likte godt denne lille mini-statistikk:

"Tall NRK hentet inn i september viste at norsk politi i fjor avfyrte skudd tre ganger i fjor – to av dem skadet mennesker."

Tenke seg, når politiet mener at det er grunn til å bruke våpen og skyte - så blir folk skadet???

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

http://www.nrk.no/norge/minoriteter-frykter-bevaepnet-politi-1.12071826

"Han og Nobuhle Mbilase ble i sommer pågrepet fordi politiet trodde de var nigerianske narkoselgere. Ingen av dem er fra Nigeria, og de har begge bodd i Norge over 20 år.

Det hele viste seg å være en misforståelse, men de frykter at det i framtiden kan gå galt i slike situasjoner nå som politiet har våpen der personer med minoritetsbakgrunn blir stoppet av politiet.

– Hvis politiet her i landet hadde hatt våpen så ville jeg kanskje ha blitt skutt, sier Mbilase."

Ja, for politiet i Norge er jo notorisk triggerhappy, og - selvsagt - rasister.

Jeg likte godt denne lille mini-statistikk:

"Tall NRK hentet inn i september viste at norsk politi i fjor avfyrte skudd tre ganger i fjor – to av dem skadet mennesker."

Tenke seg, når politiet mener at det er grunn til å bruke våpen og skyte - så blir folk skadet???

Himmel og hav! Her må det fakkeltog til!

Den statistikken er ikke til å ta feil av...

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.nrk.no/norge/minoriteter-frykter-bevaepnet-politi-1.12071826

"Han og Nobuhle Mbilase ble i sommer pågrepet fordi politiet trodde de var nigerianske narkoselgere. Ingen av dem er fra Nigeria, og de har begge bodd i Norge over 20 år.

Det hele viste seg å være en misforståelse, men de frykter at det i framtiden kan gå galt i slike situasjoner nå som politiet har våpen der personer med minoritetsbakgrunn blir stoppet av politiet.

– Hvis politiet her i landet hadde hatt våpen så ville jeg kanskje ha blitt skutt, sier Mbilase."

Ja, for politiet i Norge er jo notorisk triggerhappy, og - selvsagt - rasister.

Jeg likte godt denne lille mini-statistikk:

"Tall NRK hentet inn i september viste at norsk politi i fjor avfyrte skudd tre ganger i fjor – to av dem skadet mennesker."

Tenke seg, når politiet mener at det er grunn til å bruke våpen og skyte - så blir folk skadet???

Synes du generaliserer litt mye når du skriver at politifolk generelt er triggerhappy og rasister. Det er vel liten tvil om at det er større andel trigger-happy folk i politiet enn de fleste andre steder. Men det er nok mange i politiet med beina godt plantet på jorda. Når det gjelder rasisme så er jeg enig i at det fortsatt er mye rasime igjen i politiet. Men det har avtatt ganske så mye i løpet av de siste tiår. Det skyldes vel delevis at det har kommet folk fra andre etniske grupper inn i politiet og at politiet i større prater med innvandrer og oppdager at det er mange anstendige mennesker også blandt de som ikke er hvite europere.

Jeg er ikke helt sikker på hvordan du tolker din lille statistikk. Den viser at når politiet ikke bærer våpnene med seg så blir faren for skuddsituasjoner mye mindre. I f.eks. Sverige bærer politiet våpnet og det blir avfyrt mer enn ti ganger så mange skudd.

Eller mener du å påpeke at norsk politi er treffsikkert siden personer ble skadet i to av tre tilfelle? Men det hadde jo også vært interessant å vite om de to som ble truffet var gjerningspersoner som senere ble dømt og straffet eller om dette var tilfeldig publikum.

Anonymous poster hash: c6756...0e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.nrk.no/norge/minoriteter-frykter-bevaepnet-politi-1.12071826

"Han og Nobuhle Mbilase ble i sommer pågrepet fordi politiet trodde de var nigerianske narkoselgere. Ingen av dem er fra Nigeria, og de har begge bodd i Norge over 20 år.

Det hele viste seg å være en misforståelse, men de frykter at det i framtiden kan gå galt i slike situasjoner nå som politiet har våpen der personer med minoritetsbakgrunn blir stoppet av politiet.

– Hvis politiet her i landet hadde hatt våpen så ville jeg kanskje ha blitt skutt, sier Mbilase."

Ja, for politiet i Norge er jo notorisk triggerhappy, og - selvsagt - rasister.

Jeg likte godt denne lille mini-statistikk:

"Tall NRK hentet inn i september viste at norsk politi i fjor avfyrte skudd tre ganger i fjor – to av dem skadet mennesker."

Tenke seg, når politiet mener at det er grunn til å bruke våpen og skyte - så blir folk skadet???

De to som ble pågrepet har nok lest litt for mye om det som skjer i Ferguson, og regner med at politiet i Norge kommer til å oppføre seg som de gjør i USA.

Anonymous poster hash: b8206...a31

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du generaliserer litt mye når du skriver at politifolk generelt er triggerhappy og rasister. Det er vel liten tvil om at det er større andel trigger-happy folk i politiet enn de fleste andre steder. Men det er nok mange i politiet med beina godt plantet på jorda. Når det gjelder rasisme så er jeg enig i at det fortsatt er mye rasime igjen i politiet. Men det har avtatt ganske så mye i løpet av de siste tiår. Det skyldes vel delevis at det har kommet folk fra andre etniske grupper inn i politiet og at politiet i større prater med innvandrer og oppdager at det er mange anstendige mennesker også blandt de som ikke er hvite europere. Jeg er ikke helt sikker på hvordan du tolker din lille statistikk. Den viser at når politiet ikke bærer våpnene med seg så blir faren for skuddsituasjoner mye mindre. I f.eks. Sverige bærer politiet våpnet og det blir avfyrt mer enn ti ganger så mange skudd. Eller mener du å påpeke at norsk politi er treffsikkert siden personer ble skadet i to av tre tilfelle? Men det hadde jo også vært interessant å vite om de to som ble truffet var gjerningspersoner som senere ble dømt og straffet eller om dette var tilfeldig publikum. Anonymous poster hash: c6756...0e3

Tror kanskje du må lese det han skrev en gang til. Han sier vel ganske det motsatt av det du tror han sier

Anonymous poster hash: d5c68...db5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes du generaliserer litt mye når du skriver at politifolk generelt er triggerhappy og rasister. Det er vel liten tvil om at det er større andel trigger-happy folk i politiet enn de fleste andre steder. Men det er nok mange i politiet med beina godt plantet på jorda. Når det gjelder rasisme så er jeg enig i at det fortsatt er mye rasime igjen i politiet. Men det har avtatt ganske så mye i løpet av de siste tiår. Det skyldes vel delevis at det har kommet folk fra andre etniske grupper inn i politiet og at politiet i større prater med innvandrer og oppdager at det er mange anstendige mennesker også blandt de som ikke er hvite europere.

Jeg er ikke helt sikker på hvordan du tolker din lille statistikk. Den viser at når politiet ikke bærer våpnene med seg så blir faren for skuddsituasjoner mye mindre. I f.eks. Sverige bærer politiet våpnet og det blir avfyrt mer enn ti ganger så mange skudd.

Eller mener du å påpeke at norsk politi er treffsikkert siden personer ble skadet i to av tre tilfelle? Men det hadde jo også vært interessant å vite om de to som ble truffet var gjerningspersoner som senere ble dømt og straffet eller om dette var tilfeldig publikum.

Anonymous poster hash: c6756...0e3

Hvor har jeg sagt at norsk politi er triggerhappy??

Jeg sa vel det motsatte?

Og, ja - vi må da håpe, og gå ut ifra, at de som ble rammet var forbrytere, og at det var meningen å ramme dem! (Ikke ironisk ment!!!!)

Meningen med å bringe statistikken opp, ja hele artikkelen fra NRK, var at dette er en idiotisk problemstilling!

Endret av Sir Winston
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har jeg sagt at norsk politi er triggerhappy??

Jeg sa vel det motsatte?

Og, ja - vi må da håpe, og gå ut ifra, at de som ble rammet var forbrytere, og at det var meningen å ramme dem! (Ikke ironisk ment!!!!)

Meningen med å bringe statistikken opp, ja hele artikkelen fra NRK, var at dette er en idiotisk problemstilling!

I det første innlegget skriver du "Ja, for politiet i Norge er jo notorisk triggerhappy, og - selvsagt - rasister."

Hvis dette er ironi bør du markere dette med et ironiflagg. Uansett hva du mener om dette kan du være sikker på at noen er enig og at noen er hundre prosent uenig. Det gjør det litt vanskelig å diskutere med folk som bruker ironi uten å merkere det. (Forøvrig er det vanlig når man bruker ironi at man ikke bare gjentar motstanderenes syn men gjerne trekker de ut i det latterlige).

Hva mener du egentlig at statistikken viser?

Anonymous poster hash: c6756...0e3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det første innlegget skriver du "Ja, for politiet i Norge er jo notorisk triggerhappy, og - selvsagt - rasister."

Hvis dette er ironi bør du markere dette med et ironiflagg. Uansett hva du mener om dette kan du være sikker på at noen er enig og at noen er hundre prosent uenig. Det gjør det litt vanskelig å diskutere med folk som bruker ironi uten å merkere det. (Forøvrig er det vanlig når man bruker ironi at man ikke bare gjentar motstanderenes syn men gjerne trekker de ut i det latterlige).

Hva mener du egentlig at statistikken viser?

Anonymous poster hash: c6756...0e3

Nei, jeg bør ikke merke ironi med ironiflagg, det jeg bør er å være forberedt på at noen ikke evner å oppfatte åpenbar ironi.

"Ja, for politiet i Norge er jo notorisk triggerhappy, og - selvsagt - rasister."

Hva i denne setningen indikerer at det IKKE dreier seg om ironi?

Den "statistikken" på 3-4 tilfelle viser føkk-all, det var poenget mitt!

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det første innlegget skriver du "Ja, for politiet i Norge er jo notorisk triggerhappy, og - selvsagt - rasister."

Hvis dette er ironi bør du markere dette med et ironiflagg.

Anonymous poster hash: c6756...0e3

99% forstår at dette er ironi. Og den siste prosenten bør forstå det ut fra sammenhengen i innlegget.

Anonymous poster hash: af96e...47f

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var liksom en av de som var litt stolt da, av å kunne fortelle folk på ferie i utlandet at vi som eneste nasjon i Norden stod uten bevæpnet politi. Folk trodde nemlig ikke på meg da jeg fortalte det til dem.

Fleste politivesener i verden bruker bevæpnede styrker og det er på høy tid at også norge holder følge med utviklingen. Vi står ovenfor en terrortrussel og da er det nødvendig for politiet å ha riktig beredskap. Politiet er her for å beskytte og tjene folket, det være seg svart, hvit eller tutti-frutti farget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var liksom en av de som var litt stolt da, av å kunne fortelle folk på ferie i utlandet at vi som eneste nasjon i Norden stod uten bevæpnet politi. Folk trodde nemlig ikke på meg da jeg fortalte det til dem.

Fleste politivesener i verden bruker bevæpnede styrker og det er på høy tid at også norge holder følge med utviklingen. Vi står ovenfor en terrortrussel og da er det nødvendig for politiet å ha riktig beredskap. Politiet er her for å beskytte og tjene folket, det være seg svart, hvit eller tutti-frutti farget.

Politiet trenger våpen for å beskytte seg selv og for å beskytte befolkningen. Bevæpning er imidlertid også viktig for å øke folks respekt og frykt for politiet. Politiet bør alltid true med skytevåpen når en person anholdes eller stoppes, selv om dette kun gjelder promillekontroll av bilister. Dette gjør at folk ikke tør å rømme fra politiet og ikke tør å lyve om straffbare forhold. Politiet bør dog ikke løsne skudd før den anholdte gjør motstand eller forsøker å flykte.

Anonymous poster hash: 2de4a...f0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politiet trenger våpen for å beskytte seg selv og for å beskytte befolkningen. Bevæpning er imidlertid også viktig for å øke folks respekt og frykt for politiet. Politiet bør alltid true med skytevåpen når en person anholdes eller stoppes, selv om dette kun gjelder promillekontroll av bilister. Dette gjør at folk ikke tør å rømme fra politiet og ikke tør å lyve om straffbare forhold. Politiet bør dog ikke løsne skudd før den anholdte gjør motstand eller forsøker å flykte.

Anonymous poster hash: 2de4a...f0e

Jeg tror dette er mere siktet mot direkte trusler og farlige situasjoner som kan oppstå i forbindelse med terror og at du har et helt feil bilde av saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Politiet trenger våpen for å beskytte seg selv og for å beskytte befolkningen. Bevæpning er imidlertid også viktig for å øke folks respekt og frykt for politiet. Politiet bør alltid true med skytevåpen når en person anholdes eller stoppes, selv om dette kun gjelder promillekontroll av bilister. Dette gjør at folk ikke tør å rømme fra politiet og ikke tør å lyve om straffbare forhold. Politiet bør dog ikke løsne skudd før den anholdte gjør motstand eller forsøker å flykte.

Anonymous poster hash: 2de4a...f0e

Det hadde gjort at jeg hadde mistet all respekt for politiet!

Anonymous poster hash: d5c68...db5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to som ble pågrepet har nok lest litt for mye om det som skjer i Ferguson, og regner med at politiet i Norge kommer til å oppføre seg som de gjør i USA.

Anonymous poster hash: b8206...a31

Forsvare seg mot en farlig mistenkt, mener du?

Anonymous poster hash: d6a4d...178

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dette er mere siktet mot direkte trusler og farlige situasjoner som kan oppstå i forbindelse med terror og at du har et helt feil bilde av saken.

Jeg tror at AB....f0e prøver seg på sarkasme, jeg!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det hadde gjort at jeg hadde mistet all respekt for politiet!

Anonymous poster hash: d5c68...db5

Dersom bevæpning hadde medført at du ble såpass redd for politiet at du ikke turde annet enn å føye politiets kommandoer og overholde loven, ville likevel hensikten være oppnådd, samme hva du føler for etaten.

Anonymous poster hash: 2de4a...f0e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg bør ikke merke ironi med ironiflagg, det jeg bør er å være forberedt på at noen ikke evner å oppfatte åpenbar ironi.

"Ja, for politiet i Norge er jo notorisk triggerhappy, og - selvsagt - rasister."

Hva i denne setningen indikerer at det IKKE dreier seg om ironi?

Den "statistikken" på 3-4 tilfelle viser føkk-all, det var poenget mitt!

Er det noe i den setningen som indikerer at det dreier seg om ironi? Det er mange som mener at politiet er triggerhappy og rasister så utalelsen er ikke så overraskende. Hva du mener med at statistikken er "føkk-all" aner ikke jeg.

Du har sikkert mange interessante meninger og tema er heller ikke uinteressant. Men til tross for oppfordring klarer du ikke å fortelle hva du egentlig mener. Det blir dermed litt for krevende for meg å delta i denne diskusjonen med deg.

Anonymous poster hash: c6756...0e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe i den setningen som indikerer at det dreier seg om ironi? Det er mange som mener at politiet er triggerhappy og rasister så utalelsen er ikke så overraskende. Hva du mener med at statistikken er "føkk-all" aner ikke jeg.

Du har sikkert mange interessante meninger og tema er heller ikke uinteressant. Men til tross for oppfordring klarer du ikke å fortelle hva du egentlig mener. Det blir dermed litt for krevende for meg å delta i denne diskusjonen med deg.

Anonymous poster hash: c6756...0e3

Gir du deg?

Nå hadde vi det jo så hyggelig.

Hva jeg mener om at innvandrere er redde for at politiet bevæpnes, og at NRK selvsagt griper tak i dette, er - syns jeg selv - forholdsvis godt beskrevet i trådens (lettere) ironiske tittel samt i tekstens ironiske vinkling av bl.a. politiet som rasister.

Jeg angrer dog dette nå, og ser at jeg må uttrykke meg mye klarere fremover (dvs her etter, ikke i retningen frem foran meg!)

Føkk-all er delvis norsk, delvis engelsk, på rent amerikansk skirves det 'fuck-all', betyr noe i retning av: Ikke en føkkings dritt!

Men, I guess youhad to be there.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...