Gå til innhold

Pengegave i bryllup


Smørblomsten

Anbefalte innlegg

Hvor stor pengegave er "normalt" å gi når min samboer er forlover til brudgommen? Er 1000 kr til reisegavekort et OK beløp tro? :roll:

Og hvor stor verdi på gave er "normalt" å gi i et bryllup der vi "bare" er gjester? Er 600 kr et OK beløp tro? :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Der jeg "bare" er gjest pleier jeg å gi 500,-. Kjenner jeg brudeparet godt blir det litt mere.Skulle jeg gitt 1000,- hver gang hadde jeg blitt raka fant før året var omme, skal i tre konfimasjoner og fire bryllup som jeg vet om hittil. i år I tillegg blir det to barnedåper og alle de vanlige bursdagene. Blir fort penger av sånt.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk at fra 300kr til 1500kr på våre gavekort.

Og 5-15.000 i pengegaver......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til konfirmasjon gir vi 200 kr. Til dåp kjøper vi gaver.

Som gjest i et bryllup hadde jeg brukt 300-500 etter hvor nært vi hadde vært. Som Forlover ville jeg gitt mere.

Vi var begge forlovere til et vennepar, da gav vi en moccamaster dem ønska seg. Husker ikke hva den kosta..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med den var myntet på meg :)

Vist det er slik at brudepar mener at man skal gi gave som dekker middagen, så mener jeg at det blir feil.

Jeg gir gave etter evne. Og det er klart forskjell på middagsgjester og kaffegjester :)

Jeg har en kurvepris på 1350 kr pr pers, og jeg forventer IKKE at mine gjester skal gi minimun det beløpet. For meg er det viktigste at dem er der og feirer dagen sammen med oss. Hva dem gir er midre viktig.

Da kan man jo like godt betale sin egen middag da jo...

Endret av MayaM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville gitt minimum 1000,- dersom jeg var invitert til middag.En uskreven regel sier at man skal betale ca. kuvertprisen i gave.

Dersom jeg var forlover ville jeg gitt fra .1000-2000 alt ettersom hva lommeboken tillot!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med den var myntet på meg :)

Vist det er slik at brudepar mener at man skal gi gave som dekker middagen, så mener jeg at det blir feil.

Jeg gir gave etter evne. Og det er klart forskjell på middagsgjester og kaffegjester :)

Jeg har en kurvepris på 1350 kr pr pers, og jeg forventer IKKE at mine gjester skal gi minimun det beløpet. For meg er det viktigste at dem er der og feirer dagen sammen med oss. Hva dem gir er midre viktig.

Da kan man jo like godt betale sin egen middag da jo...

Veldig enig her. Det er hyggelig å bli invitert i bryllup, for all del. Men om det forventes at jeg betaler middagen selv synes jeg faktisk det kan opplyses om det. Muligheten for at jeg da heller tar med min kjære ut på en bedre middag framfor å sitte fem timer til bords, synge grusomme allsanger og høre på middelmådige taler er da rimelig stor. Jeg gir gave etter hva lommeboken tillater, uansett hva kuvertprisen måtte være....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pia 30.08.08
Jeg ville gitt minimum 1000,- dersom jeg var invitert til middag.En uskreven regel sier at man skal betale ca. kuvertprisen i gave.

Dersom jeg var forlover ville jeg gitt fra .1000-2000 alt ettersom hva lommeboken tillot!

Enig med denne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var jo vi i utlandet og folk betalte selv opphold og reise - men forloverne er faktsk av de som ga minst gaver. (Den ene fikk vi gavekort på 300, fra henne og samboern som ikke var med - den andre forlovern har vi faktisk ikke fått gave av engang.)

Bryr meg midt i ryggen - vi ba dem fordi vi ville ha dem med på dagen vår,ikke fordi vi ville ha dyr gave.

Vår kuvertpris var på rundt 1100kr - men jeg tenkte jeg da virkelig ikke at gjestene skulle bry seg om når de kjøpte gave.....går virkelig brudepar og forventer sånt?

Endret av *Emma*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pia 30.08.08
Nå var jo vi i utlandet og folk betalte selv opphold og reise - men forloverne er faktsk av de som ga minst gaver. (Den ene fikk vi gavekort på 300, fra henne og samboern som ikke var med - den andre forlovern har vi faktisk ikke fått gave av engang.)

Bryr meg midt i ryggen - vi ba dem fordi vi ville ha dem med på dagen vår,ikke fordi vi ville ha dyr gave.

Vår kuvertpris var på rundt 1100kr - men jeg tenkte jeg da virkelig ikke at gjestene skulle bry seg om når de kjøpte gave.....går virkelig brudepar og forventer sånt?

Det er ingen her som har sagt at VI forventer det. Det som ble sagt var at det egentlig er en uskreven regel, og hva vi ville gitt hvis det var oss.

Bryr meg ikke i det hele tatt om om vi i det hele tatt får noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen her som har sagt at VI forventer det. Det som ble sagt var at det egentlig er en uskreven regel, og hva vi ville gitt hvis det var oss.

Bryr meg ikke i det hele tatt om om vi i det hele tatt får noe...

Vi var visst veldig enige i dette :) Signerer deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

300kr som middagsgjest?  :overrasket:  Det dekker jo ikke engang hovedretten..

Da vi giftet oss hadde vi en kuvertpris på 1550 kr. Forventet virkelig ikke så dyre gaver. En av de fineste gavene vi fikk var for øvrig gratis, en tegning laget av en av gjestene.

Jeg var forlover en gang og hadde dårlig råd. Ga en gave fra listen på kr 700. Følte meg virkelig ikke gnien, ga etter evne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

..og hvordan skal egentlig gjestene vite hva kuvertprisen kan ventes å ligge på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde gitt det jeg hadde hatt råd til.. Ikke alle som har råd til å gi gave på 1000 kr. I tillegg skal en jo kanskje bruke penger på kjole/dress, reise osv.. Hadde ikke brydd meg om jeg fikk f.eks 500 kr av min forlover.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor stor pengegave er "normalt" å gi når min samboer er forlover til brudgommen? Er 1000 kr til reisegavekort et OK beløp tro? :roll:

Og hvor stor verdi på gave er "normalt" å gi i et bryllup der vi "bare" er gjester? Er 600 kr et OK beløp tro? :roll:

Jeg ville gått for de summene her :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg må innrømme at jeg aldri har hørt om den uskrevne regelen...

Og da lurer jeg litt også på hvordan kan gjestene vite hva kurveprisen er på????

Uansett så synes jeg det er en tåpelig regel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg og mannen var forlovere i min søsters bryllup kjøpte vi en dvd-spiller til ca 3000,- til de. Vi visste de ønsket seg det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et vennepar (de står oss nært men er ikke forlovere) sa at de hadde kjøpt gave fra ønskelista vår, og da blei jeg veldig nysjerrig... De har kjøpt en lysestake til 1800, og da fikk jeg nesten litt sjokk. I fjor var vi i bryllup og ga 500 per par (venninne av meg, men ikke veldig nær) og 250 for de single (vi spleisa). Jeg synes jeg ga 500 når noen gifta seg for ørten år siden og synes egentlig det var minimum. Men folk må gi hva de vil og alle har jo en begrensning. Egentlig burde man nesten ikke forvente noen stor gave, for folk legger ganske mange penger i bare å stille opp. Vi har veldig mange tilreisende, men alle utenom to kan kjøre dit med bil (maks 3,5 t) og alle må jo overnatte på hotell (har fått pris på 800 per natt for dobbeltrom). I tillegg er det veldig mange jeg vet om som har kjøpt seg ny kjole i anledning dagen, og det kan jo også koste flesk. Men akkurat det er jo strengt tatt opptil hver enkelt det også.

Vi var heldige nå, for det var 30% på serviset vi skulle få fra farmor og farfar, så nå har vi 3000 ekstra til bryllupsreisa! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg aldri har hørt om den uskrevne regelen...

Og da lurer jeg litt også på hvordan kan gjestene vite hva kurveprisen er på????

Uansett så synes jeg det er en tåpelig regel!

Alle vet da at kuvertprisen ligger på mer enn 300kr. 500kr ville vært minimum for meg å gi, hvis jeg hadde dårlig råd. Ellers ville jeg gitt for nærmere 1000kr. Kuvertprisen pleier å ligge rundt 1000kr. Dessuten så lurer jeg på hva man får for 300kr. En kaffekopp?

Dette har ingenting med hva jeg forventer av gaver av mine gjester. Det er bare det jeg forventer av meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...