Gå til innhold

Cyster


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Har fått tatt MR av bekkenet osv, og mottok et brev fra røntgeninstituttet. Der står det:

Multiple små cyster i høyre eggstokk, en større cyste i venstre eggstokk, maksimal diameter vel 2 cm...Dette tillegges ingen patologisk vurdering.

Hva vil det si, når det står...maksimal diameter vel 2 cm?

Og burde jeg ta noen etterkontroller? (står ikke noe i brevet).

Finnes det i så fall noen annen måte å undersøke utenom MR?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har fått tatt MR av bekkenet osv, og mottok et brev fra røntgeninstituttet. Der står det:

Multiple små cyster i høyre eggstokk, en større cyste i venstre eggstokk, maksimal diameter vel 2 cm...Dette tillegges ingen patologisk vurdering.

Hva vil det si, når det står...maksimal diameter vel 2 cm?

Og burde jeg ta noen etterkontroller? (står ikke noe i brevet).

Finnes det i så fall noen annen måte å undersøke utenom MR?

20% av vanlige kvinner har mulitple små cyster uten at det er noen kliniske eller patologiske funn utover dette. Klinisk presentasjon kan være polycystik ovarian syndrome, med inferilitet, insulin resistanse, overvekt, problemer med akne samt andre tegn på forhøyet androgen nivå.

Hvor vidt du trenger etterkontroll/videre undersøkelser osv vurderes av fastlegen din som har fått samme brev som deg, din lege kjenner din syke historie og vet hvorfor du tok MR i utgangspunktet.

Ultralyd er også en vanlig måte å undersøke eggstokkene på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjesten over skriver er helt korrekt, men kan kanskje være like vanskelig å forstå som brevet fra røngteninstituttet. ;)

Ofte tenker man på kreft når man hører ordet cyster, men dette er på langt nær alltid tilfelle. Cyster i eggstokkene er f.eks. svært vanlig og disse kan nærmest sammenlignes med væskefyllte blærer og har ingenting med kreft å gjøre. De er altså ikke farlige. Det de imidlertid ofte en indikasjon på er PCO/PCOS som du kan lese mer om her.

Nå vet ikke jeg hvorfor du opprinnelig ble henvist til MR, men hvis du er ung og ikke har fått barn ennå, ville jeg ha bedt fastlegen om å bli henvist videre til gynekolog for å få undersøkt om du har PCO/PCOS. Dette gjøres v.h.a. ultralyd og blodprøver. PCO/PCOS er ikke farlig i seg selv, men det kan føre til økt risiko for bl.a. hjerte-/karsykdommer og diabetes samt at det kan gi til dels store problemer med å få barn på vanlig måte. Selv om du ikke ønsker barn nå, kan dette være greit å vite om slik at du både har mulighet til å tilpasse livsstil/kosthold i forhold til økt risiko for sykdom og å ta de nødvendige forhåndsregler når du ønsker barn. Hormonprevensjon kan f.eks. gjøre det enda vanskeligere for de med PCO/PCOS og har du en av delene, kan det kanskje være lurt å unngå dette. Vet du om det, kan du dessuten få hjelp med gang i stedet for å gå i måneder og år uten å forstå hvorfor du ikke blir gravid.

Når det er sagt, så kan cystene også være der av andre grunner eller uten noen påviselig årsak, men det er greit å få det undersøkt. Farlige er de ganske sikkert ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du ultralyd av magen eller innvendig (slik som gynekologen bruker)?

Jeg mener i hvert fall innvendig ultralyd og jeg antar at det er det gjesten også mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

].

Hormonprevensjon kan f.eks. gjøre det enda vanskeligere for de med PCO/PCOS og har du en av delene, kan det kanskje være lurt å unngå dette.

Godt innlegg skrevet av Leo, men må arrestere deg litt. Kombinajsons hormonprevensjon eg Diane er en del av behanlingen av PCOS.

Disse hormonprevensjons pillene stabilisere menstrasjons syklus og delvis forhindrer forhøyet androgen nivå.

Annen viktig grunn for kombi hormonprevensjon behnadling av PCOS kvinner er at disse har en økt risiko for endometrial cancer (livmor kreft), kombi piller forhindrer endometrial hyperplasia og dermed minsker kreft risikoen.

Hormonprevensjon har ingen innvirkning på en PCOS kvinne eller annen kvinnes fertilitet når behandlingen er stoppet.

Dersom kvinnen ønsker å bli gravid så gies selvfølgelig ikke hormonprevensjon.

Kvinner med PCOS som ønsker å bli gravide blir som regel behandlet med metformin som øker insulin sensitiviteten, da dette har vist seg å øke fertiliteten (grunnen til at en del overvektige kvinner sliter med graviditet).

hMG kan også brukes for å få eggløsning dersom pasienten ønsker å bli gravid.

Når alt dette er sagt så er det slett ikke sikkert at TS har PCOS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mener du ultralyd av magen eller innvendig (slik som gynekologen bruker)?

Jeg mener innvendig.

Innvending ultralyd er "gold-standar" for diagnostisering av eggstokk cyster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt innlegg skrevet av Leo, men må arrestere deg litt. Kombinajsons hormonprevensjon eg Diane er en del av behanlingen av PCOS.

Disse hormonprevensjons pillene stabilisere menstrasjons syklus og delvis forhindrer forhøyet androgen nivå.

Annen viktig grunn for kombi hormonprevensjon behnadling av PCOS kvinner er at disse har en økt risiko for endometrial cancer (livmor kreft), kombi piller forhindrer endometrial hyperplasia og dermed minsker kreft risikoen.

Hormonprevensjon har ingen innvirkning på en PCOS kvinne eller annen kvinnes fertilitet når behandlingen er stoppet.

Du har sikkert rett, men jeg fikk altså denne advarselen fra min lege. Ikke fordi det i og for seg påvirker fertiliteten, men fordi det kan ta svært lang tid å komme i normalt gjenge igjen etter avsluttet behandling. Jeg ble spesielt advart mot hormonprevensjon med depotvirkning. I de tilfellene hvor menstruasjon/eggløsning er fraværende, har jeg imidlertid forståelse for at bruk av kombinasjonspiller kan være hensiktsmessig slik du beskriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har sikkert rett, men jeg fikk altså denne advarselen fra min lege. Ikke fordi det i og for seg påvirker fertiliteten, men fordi det kan ta svært lang tid å komme i normalt gjenge igjen etter avsluttet behandling. Jeg ble spesielt advart mot hormonprevensjon med depotvirkning. I de tilfellene hvor menstruasjon/eggløsning er fraværende, har jeg imidlertid forståelse for at bruk av kombinasjonspiller kan være hensiktsmessig slik du beskriver.

Det jeg beskriver er p-piller, ikke p-stav el da de har depotvirkning som du skriver og det kan ta opptil et år å komme i normalt gjenge.

Så du har helt rett med depot-medikamenter, men det er altså ikke det som brukes i PCOS behandling.

Med høye androgene verdier så får en lite FSH og dermed ikke eggløsning, uønsket, økt hårvekst i mannling mønster er også en følge. Kombipiller er det eneste som hjelper mot dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg beskriver er p-piller, ikke p-stav el da de har depotvirkning som du skriver og det kan ta opptil et år å komme i normalt gjenge.

Så du har helt rett med depot-medikamenter, men det er altså ikke det som brukes i PCOS behandling.

Med høye androgene verdier så får en lite FSH og dermed ikke eggløsning, uønsket, økt hårvekst i mannling mønster er også en følge. Kombipiller er det eneste som hjelper mot dette.

Vi er helt enige og dette kan du åpenbart mye om! (Mer enn mange av de legene jeg har vært hos opp gjennom årene, så kanskje du er lege?) Jeg kunne med fordel ha vært mer spesifikk da jeg advarte mot hormonprevensjon. Brukt i behandlingsøyemed er det selvfølgelig helt i orden, men da snakker vi jo også om kvinner som uansett har liten mulighet for å bli gravide på vanlig måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags blodprøver burde jeg be om å få tatt?

Og hvis det hadde vært sjanse for PCOS, ville ikke da røntgenlegen vedlagt/skrevet noe om dette i brevet til meg og fastlegen min?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva slags blodprøver burde jeg be om å få tatt?

Og hvis det hadde vært sjanse for PCOS, ville ikke da røntgenlegen vedlagt/skrevet noe om dette i brevet til meg og fastlegen min?

Som sagt så har 20% av vanlige kvinner multiple cyster på eggstokkene og kun 3-7% av kvinner PCOS.

Diagnosen av PCOS er klinisk, det vil si at det finnes ingen blodprøve, ultralyd eller MR som kan gi deg diagnosen. Så røntgenlegen kan derfor ikke si noe annet enn de konkrete funn han har gjort.

Det du kan gjøre er å diskutere det med fastlegen din, si at du har hørt om PCOS og at du lurer på om det kan være det er som er problemet.

Fastlegen din som sitter på all din helse info kan da vurdere om det kan være årsaken.

Det kliniske diagnosen stilles på grunnlag av:

Akne, uønsket mannlig hårvekst, mer enn 6 månders forstyrret menstrasjons mønster (mengde, fravær ol), overvekt (selvom noen PCOS er normal vektig), subfertility og klinske tegn på insulin resistanse.

Før du går til legen bør du kanskje føre en mens dagbok om du ikke gjør det, der du også notere om det er forskjell i mengde.

Andre ting og tenker over er uforklarelig økt vekt de siste årene, vekst av mannlige grove hår, problem med å bli gravid bla.

Jeg er ikke tilhenger av at pasienter skal gå til legen og forlange blodprøver ol som de har hørt om av andre, men det kan noen ganger være greit å bringe på banen tester en har hørt om for å finne ut om de er relevante for en.

Grunnen til at jeg sier dette er at blodprøver og andre tester koster staten utrolig mye penger og det er en del av jobben til leger å tilse at det ikke kastes bort penger på unødvendige tester, da helsebudsjettet er stramt.

Her er allikevel en liste over tester som søtter diagnosen av PCOS dersom alle kliniske tegn er tilstede:

Fastende blod glukose eller oral glukose toleranse test m insulin nivåer

LH, FSH, E2 og progesterone nivåer

Serum testosterone og SHBG

FAI%

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter her.

Takk for svar alle sammen :) Da er dette noe jeg forsåvidt kan ta opp med en gynekolog da...? De tar jo blodprøver også om dette er nødvendig :)

Men det er vel ikke noe hastverk? (Er 21 år...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter her.

Takk for svar alle sammen :) Da er dette noe jeg forsåvidt kan ta opp med en gynekolog da...? De tar jo blodprøver også om dette er nødvendig :)

Men det er vel ikke noe hastverk? (Er 21 år...)

Umulig å svare på om det haster eller ikke basert på info som er gitt her. Men fastlegen har ansvar for å kontakte deg dersom han/hun er bekymret over det kliniske bilde og prøve resultater som de kjenner til. Derfor kan du nok ta det med ro og snakke med dem om det ved neste korsvei, dersom dette ikke er år til da.

Når det gjelder PCOS så bør man passe på å leve i tråd med rettningslinjer gitt for å minske faren for hjerte og karsykdommer samt insulin resistanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...