Gå til innhold

Neste års skattekort


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Er det noen som vet hvor tidlig jeg kan bestille neste års skattekort?

Jeg skal ut i fødselspermisjon i januar og vet at neste års skatt for min del vil bli vesentlig anderledes enn årets, derfor ønsker jeg å vite dette fortest mulig og også få unna papirmølla med søknader osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det har vel ikke noe å si for utfylling av skjemaene hva skatten blir til neste år?

Hvis det er fødselspenger du tenker på, så beregnes jo dette ut fra bruttolønn og så trekkes skatt deretter utifra gjeldende skattekort.

Dvs. du fører opp bruttolønn, leverer skattekort på vanlig måte, til vanlig tid og resten ordner seg deretter.

Det er ikke noe sted du skal føre nettolønn eller skattetrekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som gjesten ovenfor skjønner jeg ikke hvorfor du trenger det.

Men for å prøve å svare på spørsmålet, så vil det ihvertfall ikke være mulig før statsbudsjettet for neste år er vedtatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg skjønner i grunnen ikke hvorfor det har noen betydning for dere hvorfor jeg vil ha neste års skattekort tidligst mulig. Dessuten skrev jeg det; jeg vil ha unna papirmølla tidligst mulig. (Det er arbeidsgiver som forteller trygdekontoret, som utbetaler fødselspengene, hva jeg skal trekkes i skatt. Fra og med januar, når min permisjon begynner, gjelder et nytt skattekort, derfor vil jeg ha dette tidligst mulig, slik at min arbeidsgiver kan få videresendt de nødvendige opplysningene, bl skattetrekket, så fort som mulig, slik at jeg ikke får forsinket utbetaling i januar. Noe mer dere lurer på? :roll: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg skjønner i grunnen ikke hvorfor det har noen betydning for dere hvorfor jeg vil ha neste års skattekort tidligst mulig. Dessuten skrev jeg det; jeg vil ha unna papirmølla tidligst mulig. (Det er arbeidsgiver som forteller trygdekontoret, som utbetaler fødselspengene, hva jeg skal trekkes i skatt. Fra og med januar, når min permisjon begynner, gjelder et nytt skattekort, derfor vil jeg ha dette tidligst mulig, slik at min arbeidsgiver kan få videresendt de nødvendige opplysningene, bl skattetrekket, så fort som mulig, slik at jeg ikke får forsinket utbetaling i januar. Noe mer dere lurer på? :roll: )

Det skjønte jeg ikke.

Får du fødselspenger direkte fra trygdekontoret, så skal skattekortet også direkte dit, og såvidt jeg vet får trygdekontorene alle skattekort oversendt maskinelt uansett. Trygdekontoret trenger det bare fra deg hvis du skal ha frikort, og det skal du vel ikke?

Får du fra arbeidsgiver, er det arbeidsgiver som trekker skatten, på samme måte som om du skulle vært i jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vel ikke noe å si for utfylling av skjemaene hva skatten blir til neste år?

Hvis det er fødselspenger du tenker på, så beregnes jo dette ut fra bruttolønn og så trekkes skatt deretter utifra gjeldende skattekort.

Dvs. du fører opp bruttolønn, leverer skattekort på vanlig måte, til vanlig tid og resten ordner seg deretter.

Det er ikke noe sted du skal føre nettolønn eller skattetrekk.

Dette er mitt tredje barn, så jeg vet hvordan det fungerer. Min arbeidsgiver skal gi opplysninger om bl a inntekt og skattetrekk og hvem får arbeidsgiver opplysninger om skattetrekk fra? Jo, meg, som igjen må få det av likningskontoret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Får du fødselspenger direkte fra trygdekontoret, så skal skattekortet også direkte dit,

Feil, skattekortet skal alltid sendes hovedarbeidsgiver. Uansett om trygekontoret får det overført maskinelt, er skattetrekket en av postene arbeidsgiver skal fylle ut opplysninger om på dette skjemaet som skal fylles ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også fått tre barn, og har aldri fylt ut noe skattetrekk i noe skjema.

Uansett, som sagt vil det helt klart ikke være mulig å få tak i noe skattekort før statsbudsjettet er vedtatt, pluss at ligningskontoret bruker litt tid på å legge inn de nye tallene i systemene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett, som sagt vil det helt klart ikke være mulig å få tak i noe skattekort før statsbudsjettet er vedtatt, pluss at ligningskontoret bruker litt tid på å legge inn de nye tallene i systemene sine.

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette slik en papirmølle da? Skattekortet får du vel i desember eller januar, og sender det straks inn til arbeidsgiver. Det funker jo slik for alle, regner med at det sendes ut i god tid til at din arbeidsgiver får sendt det videre; du er jo ikke den første/eneste som går ut i permisjon på den tiden av året. Ønsker du en annen skattesats, ordner du dette og leverer nytt skattekort når det er i boks. Om du må skatte "feil" for januar måned, er vel ikke det verdens undergang? Du risikerer ikke å skatte 50% pga manglende skattekort i januar uansett, om du sender det inn med en gang du får det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du risikerer ikke å skatte 50% pga manglende skattekort i januar uansett, om du sender det inn med en gang du får det.

Og om det skulle komme for sent, brukes fjorårets skattekort i januar hvis man ikke har levert, så 50% blir det uansett ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og om det skulle komme for sent, brukes fjorårets skattekort i januar hvis man ikke har levert, så 50% blir det uansett ikke.

Feil igjen. Arbeidsgiver er forpliktet til å trekke 50% dersom skattekort ikke er levert. Du vet skremmende lite til å begynne å råde andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil igjen. Arbeidsgiver er forpliktet til å trekke 50% dersom skattekort ikke er levert. Du vet skremmende lite til å begynne å råde andre.

Jaså? Les her:

http://skatteetaten.no/Templates/Kunngjori...&epslanguage=NO

Og i tilfelle du ikke finner det:

"I januar kan skattekortet for 2005 brukes hvis skattyteren ikke har kunnet levere nytt skattekort."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil igjen. Arbeidsgiver er forpliktet til å trekke 50% dersom skattekort ikke er levert. Du vet skremmende lite til å begynne å råde andre.

Nei fjorårets skattekort kan brukes i januar med mindre årets skattekort allerede er levert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Skattekortet sendes ut i slutten av desember. Du får det ofte i romjula eller begynnelsen av januar.

Jeg vet når det sendes ut, jeg lurte på hvor tidlig jeg kunne få det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet når det sendes ut, jeg lurte på hvor tidlig jeg kunne få det.

De eneste som kan svare på det er jo skattemyndighetene. Så min anbefaling blir å kontakte de du årlig får skattekort fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke bestille det noe tidligere. Det er da de produseres. Hverken papir eller layout er ferdig før da. De holder på i løpet av høsten å bestemme hva som skal trykkes på skattekortet, hvilke pinkoder du skal få og hva som skal legges ved osv. Det er etter at første produksjonen er sendt at man kan bestille nytt eller endret skattekort. Du må nok smøre deg med tålmodighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...