Gå til innhold

Slutte på p-piller


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Etter 15 år har jeg nå tenkt å kaste pillene. Synes det har vært veldig greit å gå på de i forhold til å vite når man får blødninger, slippe menssmerter, kunne utsette blødningene osv. Men, nå vil jeg ha barn, og da er det ingen vei utenom.

Hva er dine erfaringer på å slutte på pillen? Fikke du tilbake menssmertene du hadde som tenåring? Er det veldig mye og ustabile blødninger i overgangsfasen? Hvor lang tid må jeg regne med at det tar før pillene er helt ute av kroppen? (Jeg bruker Yasmin). Vil jeg gå opp/ned i vekt? Ømme bryster? Osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjesten

Eg fekk litt problem med huda, ikkje mykje, men litt. Fekk ikkje menssmerter, mensen blei kortare- gjekk frå 7 dagar til 3. La på meg ein god del, 5 kilo trur eg. Det mest slitsomme var at eg fekk ganske store humørsvingningar over litt for lang tid. Eg blei mykje meir nedfor, men også mykje gladare. Akkurat som om pillen hadde tatt toppane og botnane på stemningane mine. Ellers gjekk det meste seg til ganske fort hos meg i alle fall. Lykke til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Vurderer også å kaste p-pillene. Hatt en del problemer med mellomblødninger etc de siste årene, og så vil vi i tillegg gjerne bli gravide etterhvert. Lurer også på hvordan kroppen reagerer etterpå. Tenker da først og fremst på når man kommer ordentlig igang med menstruasjon igjen. Tenkt meg på ferie snart, så det hadde vært greit å slippe styrtblødninger midt i ferien (har timet dette ift når jeg skal ha blødning m/p-pillene, og er redd dette "forstyrres" dersom jeg hopper av pillene nå når jeg er ferdig med dette brettet). Har hatt én måneds opphold tidligere, og mener å huske at jeg fikk mens i normal tid da, mener så lenge siden at jeg ikke er sikker.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg sluttet med pillen etter 17 år merket jeg egentlig ikke så mye.

Det tok 48 dager til første normale mens, deretter hadde jeg min vanlige syklus fra før pillene (ganske lang syklus med ca 35-40 dager)

Gikk ikke opp eller ned i vekt. Hadde ingen humørsvingninger. Ikke mer eller mindre menssmerter og heller ikke kortere eller lengre blødninger.

Gikk veldig greit. Det har endret seg mye mer nå etter fødsel og med innsatt spiral

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en liten pause fra p-piller akkurat nå, pga. tydeligvis innbilte bivirkninger. Har riktignok fått bedre hud (tilbake til min vanlige hud) og større sexlyst, men det er vel det eneste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel. Jeg ble gravid på første forsøk da jeg sluttet med p-pillene. Det er jo en mulighet selv om det sies at du bør vente til du har hatt mensen tre (?) ganger før du forsøker...

Etter svangerskapet har jeg forsøkt litt av hvert - minipiller, andre p-piller, kondom og pessar. Sistnevnte er det eneste som fungerer uten problemer. Ja - kondomer har jo heller ingen bivirkninger, men dem kjenner man jo når de brukes...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

jeg har sluttet på p-pille (trionetta) etter ca 8 års sammenhengende bruk). tok siste pille den 26 april og fikk første "ekte" blødning den 3.juni. dvs en "syklus" på 38 dager. akkurat nå venter jeg på mensen igjen - antar den er ike om hjørne... dvs itt langr sykuser, men så vidt jeg husker var de på ca 5 uker før jeg begynte på p-piller også. jeg har ikke hatt noen store problemer m p-pillene, men føler meg generellt bedre nå. som om kroppen renses??! om et par måneder skal vi forsøke å lage et barn:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor bør man vente til man har hatt mensen tre ganger?

Tror det har noe med å få systemet helt i gjenge igjen, de ekstra hormonene ut av kroppen. I tillegg vil syklusen stabilisere seg etterhvert og det er lettere å finne riktig fødselstermin. Dette er hva jeg har hørt. Ikke at jeg skjønner at dette med fødselstermin er så viktig. De fleste tester jo når de ikke får mensen etter ca. 4 uker sånn uansett og fortsetter vel å teste jevnlig om ikke mensen kommer, og utfra det kan du vel si litt om når du ble gravid. Dessuten fastsettes jo endelig termin ved ultralyd!

Derfor valgte vi å bare forsøke med en gang og se hvordan det gikk! Og det gikk jo helt fint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg sluttet med p-piller gikk jeg først 7 måneder uten eggløsning. En og annen blødning med varierende mellomrom (det korteste var 21 dager, det lengste var 78, men somregel rundt en gang i måneden) men de var ikke mer smertefulle enn pillemens i det hele tatt.

Bivirkningene, som var grunnen til at jeg sluttet med pillene, forsvant (med andre ord, jeg fikk igjen sexlysta og sluttet å grtåte ukentlig av filleting) men jeg fikk mer uren hud (Den har jo ikke vært perfekt mens jeg gikk på piller heller da, men mer kviser nå).

Når jeg fikk igjen eggløsningen skjedde det noe med mensen, den ble VOND igjen, minst så ille som jeg husket fra før pillenes tid. Det varte dog bare 3 ganger (hvilket var ca 5-6 måneder, for jeg har fått lange sykluser nå, halvannen til to måneder mellom hver mens) Deretter ble mensen "levelig" igjen. Litt mer vondt enn på pillene, men ikke så ille som til å begynne med.

Jeg har lange og uregelmessige sykluser, og ikke helt stabil eggløsning. Håper det ordner seg innen vi skal forsøke å lage baby, men det er ikke enda, så det ordner seg vel (vurderer å ta en tur til legen til høsten bare for å finne ut om dette kanskje er noe som kan "hjelpes" litt, for det er slitsomt å ikke vite når mensen skal komme i det hele tatt, og dessuten har jeg denne syklusen nå gått med "spotting" i ca 2 uker, og det er kjedelig... Og vel ikke heeeeeelt normalt...)

Men, min syklus var litt på bærtur før jeg begynte på pillene også tror jeg, så jeg tror vi kan si at etter 7-10 måneder en plass, så fikk jeg tilbake mine "normale" sykluser fra før pillenes tid. Humøret og sexlysta er bedre, men huda er ikke det...

Dette er helt individuelt fra kvinne til kvinne, så det er ikke mulig å fortsi hvordan det vil bli for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
jeg har sluttet på p-pille (trionetta) etter ca 8 års sammenhengende bruk). tok siste pille den 26 april og fikk første "ekte" blødning den 3.juni. dvs en "syklus" på 38 dager. akkurat nå venter jeg på mensen igjen - antar den er ike om hjørne... dvs itt langr sykuser, men så vidt jeg husker var de på ca 5 uker før jeg begynte på p-piller også. jeg har ikke hatt noen store problemer m p-pillene, men føler meg generellt bedre nå. som om kroppen renses??! om et par måneder skal vi forsøke å lage et barn:-)

gjest igjen;

jamen kom ikke tante-rød på dag 38 denne gangen også... altså for annen gang av to mulige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...