Gå til innhold

Ansettelses kontrakt


Gjest Jente_81

Anbefalte innlegg

Gjest Jente_81

Det står:

Lønn er fastsatt til 280.000 pr.år inkl feriepenger. Ferie og feriepenger i henhold til ferielover.

Vil dette si at min årslønn egentlig ikke er 280.000 men et mindre beløp siden feriepengene er inkludert?

Jeg ble helt forvirret..... :forvirret:

Så vil dette si at : 10,2% gange 280.000 delt på 100 = 28560

Så min aktuelle lønn utenom overtid er da : 280.000 minus 28560 = 251.440?

Altså 20953 vilvære min brutto lønn i mnd?

Er det teit å ringe arbeidsgiver å spør om dette? Når de ansatte meg sa han at de hadde utarbeidet et lønnforslag på 280.000 (da regnet jeg med at det var årslønnen, helt til jeg så på kontrakten i ettertidog ble forvirret).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, hvorfor skal det være teit om du lurer på lønna di? Ring sjefen/lønningskontoret og spør du :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermine, 35
Det står:

Lønn er fastsatt til 280.000 pr.år inkl feriepenger. Ferie og feriepenger i henhold til ferielover.

Vil dette si at min årslønn egentlig ikke er 280.000 men et mindre beløp siden feriepengene er inkludert?

Jeg ble helt forvirret.....  :forvirret:

Så vil dette si at : 10,2% gange 280.000 delt på 100 = 28560

Så min aktuelle lønn utenom overtid er da : 280.000 minus 28560 = 251.440?

Altså 20953 vilvære min brutto lønn i mnd?

Er det teit å ringe arbeidsgiver å spør om dette? Når de ansatte meg sa han at de hadde utarbeidet et lønnforslag på 280.000 (da regnet jeg med at det var årslønnen, helt til jeg så på kontrakten i ettertidog ble forvirret).

Typisk jenter...når du får en kontrakt (som i utgangspunktet er et forslag), ligger det jo i kortene at du har anledning til å komme med motkrav/et nytt forslag - ikke sant?

Menn benytter seg av denne anledningen, kvinner tør ikke og tenker ikke videre...

Derfor får menn høyere lønn.

280.000,- i årslønn gir deg en månedslønn som dette: 280.000,- / 12.

Du trenger ikke bekymre deg over feriepenger inn i dette regnestykket, hold det for seg selv.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jente_81

Ja, kansje det.

Men denne lønna var såpass mye høyere en det jeg hadde forventet når jeg kom ut i jobb at jeg takket ja! Og er kjempefornøyd....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at du sannsynligvis vil ha 4 uker ferie også, altså ulønnet, så at 280 000 i året er inkl feriepenger tror jeg høres rett ut.. Selv om det høres feil ut med en gang. Tror du bare kan dele på 12.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo nettopp derfor er det vel ikke feil at ferielønnen er inkludert! Tar du ikke ferie får du jo feriepenger i tillegg til mnd-lønn den mnd du skulle hatt fri. Tar du fri får du ikke lønn men feriepengene får du jo uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta
Altså 20953 vilvære min brutto lønn i mnd?

Nei. Du må dele på 11, ikke 12. Den tolvte måneden er jo feriemåneden og da får du feriepengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jo, du skal dele på 12.

Jeg har en årslønn på 400.000,- og har brutto hver måned 33.333,-.

Altså: 400.000 : 12 = 33,333

Aner ikke hvorfor, og jeg skjønner ikke helt dette med feriepenger heller, men du skal altså dele på 12 - det vet jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Du må dele på 11, ikke 12. Den tolvte måneden er jo feriemåneden og da får du feriepengene.

Men feriepengene er jo inkludert, så det må bli 12.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jente_81

Er mere forvirret nå....

Skal ikke feriepengene bli utbetalt før ferien og ikke hver mnd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Er mere forvirret nå....

Skal ikke feriepengene bli utbetalt før ferien og ikke hver mnd?

Prøv å ikke la deg forvirre av de dårlige svarene her.

1) Din brutto månedslønn vil være 280.000,- / 12

2) Du vil få minst 4 ukers sommerferie, og da får du feriepenger (altså det veldig mange kaller for "lønn", men det heter "feriepenger": summen du får er nemlig høyere enn din ellers normale lønn. Poenget for deg er: ja, du får inntekter i din sommerferie.

Slutt nå å være forvirret, hør på dette, og få gjerne en forklaring fra ditt lønningskontor også. Vær forberedt på full forvirring når forklaringen om lønn/feriepenger kommer...de som skal forklare tenker sjelden på at den som spør ikke vet hvordan slikt utregnes og hva forskjellene er...det viktige for deg er at du vet at du får inntekter, ikke hva de heter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jente_81

Hehe, nå må jeg bare le :ler:

Slutt nå og være forvirret hihi............. ja, skal prøve å ikke tenke noe mer på saken.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2) Du vil få minst 4 ukers sommerferie, og da får du feriepenger (altså det veldig mange kaller for "lønn", men det heter "feriepenger": summen du får er nemlig høyere enn din ellers normale lønn. Poenget for deg er: ja, du får inntekter i din sommerferie.

Feriepenger er basert på lønn fra året før. Hvis du begynner i din første jobb midt i 2006 og tar "vanlig" 4 ukers sommerferie i 2007, vil du det året bare få halvparten så mye feriepenger som hvis du hadde jobbet i hele 2006.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LilSweetie

Det er ikke lov med feriepenger inkludert i lønnen! Det er forsåvidt greit å regne ut lønnen (månedslønn*11), regne ut feriepenger og så legge sammen disse, og så kalle det "lønn inkludert feriepenger". Men mange arbeidsplasser som sier at feriepenger er inkludert i lønnen, gjør det bare for å slippe unna å betale feriepenger. Sånn at du får lønn hver måned, og så ingen feriepenger fordi det var "inkludert" i lønningene dine. Dette er IKKE lov! Sjekk med arbeidsgiver så du er sikker på at det ikke er dette de gjør...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...