Gå til innhold

Godteri i barnehagen


Floja Felíz

Anbefalte innlegg

Lurer bare på om det er vanlig at barna ofte får godteri i barnehagen.

Jeg har jobbet i privat barnehage tidligere, og der var det sukkerfritt, men datteren til samboeren min kommer hjem med halvspist mat hver dag fordi de får enten godteri eller kaker o.l i barnehagen. Jeg har også sett at de ansatte deler ut seigemenn o.l når jeg henter, men har ikke fått meg til å si noe enda.

Jeg synes det er utrolig lite gjennomtenkt av barnehagen! Vi prøver jo å lære barna om riktig og sunt kosthold, og det er vanskelig nok om ikke barnehagen skal spolere på denne måten. Når det er bursdag er det jo greit, men ellers synes jeg at barna ikke skulle få sukker i barnehagen.

Hva med de barna som har diabetes o.l? Skal de bare sitte og se på at de andre får godteri og kaker da?

Nei... Jeg er irritert og oppgitt. :sur: Er dette virkelig vanlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest lilletroll

Dette kan IKKE være vanlig!! :hår: Jeg har aldri hørt om noe sånt før, og hadde det skjedd i vår barnehage kan jeg love deg at vi hadde tatt det opp raskt!!! Det hender nista ikke er spist her også, men da er det pga annen MAT, ikke godterier!! Her en dag jeg hentet gikk de rundt med epler til barna....SÅNN skal det være!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva som er vanlig, jeg kan bare svare for barnehagen jeg jobber i.

Vi gir ikke barna godteri, men det hender at de får en ispinne, vafler, boller o.l hvis vi har det.

Ellers er det jo kakefest når det er bursdagsfeiring.

Jeg skjønner ikke hvorfor man har godterier i barnehagen? Det gjør vi aldri. Men det kan jo være tilfeller som hos oss da, at vi får div. varer fra foreldrene, som vi da føler at vi må gi barna, feks ispinner. Og det ser jeg ikke noe galt i.

Når vi velger å gi barna søtt i løpet av dagen, så lar vi samtidig være å gi dem søte påleggsalternativer og juice som drikke for å begrense inntaket.

Så vi har et bevisst forhold til dette, men til tider kan det nok bli mye - særlig i måneder med magen bursdager o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dette er ikke vanlig. Iallfall ikke i de to barnehagene jeg jobber på.

Barnehage 1; Ingen kaker når det er bursdag. Barnet får krone, og velger en sang eller lek. En sjelden gang lages det vafler eller sjokoladekake, men merk dere at det er en sjelden gang. Og det syns jeg må være lov. Spesielt hvis det er spesielle anledninger- jul, påske osv. Eller at en voksen en varm sommerdag kjøper pinneis til alle barna.

Barnehage 2; Her får bursdagsbarnet velge mellom kake, muffins eller gele. JEG syns ikke det er nødvendig å feire bursdagen slik i barnehagen. Barna har som regel både barneselskap og familieselskap hjemme i tillegg, blir ikke det nok? JEG syns det er godt å kose meg med noe i pausa, men syns det blir feil hvis en skal gjøre dette av personalets ønsker og ikke foreldrenes ønsker. Her er det heller ikke noe annet enn ved spesielle anledninger.

Skjønner at du blir frustrert, og det er lov å si fra! Lurt å si fra på en pen måte da, for de vet ikke hva du har gått og irritert deg over i lengre tid. :) Det er nok bare slik at de rett og slett har vært utenksomme, tror jeg. Hvis de ikke tåler at du sier i fra, så si at det kreves av barnehagen å ta hensyn til foreldres ønsker, og at de skal bli tatt opp i fellesskap. Hvis dere er flere som går sammen, går det enda lettere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lilletroll

I barnehagen vår er det ikke kaker eller godterier på bursdager heller. Der sier de at hvis de vil at barnet skal få det i barnehagen må foreldrene selv bake, og da må de bake så det er nok til ALLE barna. (Det er over 80 barn i barnehagen :) ) Dette synes jeg er kjempeflott, for det sier seg selv at i en barnehage med så mange barn er det jo nesten minst en bursdag hver dag, og da hadde det blitt mye kaker/godteri hvis det hadde vært det til hver bursdag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn har opplevd å få slike ting uttdelt, og jeg kan faktisk ikke se noe galt i det så lenge det skjer f.eks. en gang annehver uke. Typiske situasjoner er bursdager hvor foreldrene tar med en kake, kansje kombinert med en pose seigmenn slik at alle får 1-2 seigmenn hver. Jeg har faktisk vært bidragsyter selv ettersom jeg har tatt med kake.

Jeg tviler på at denne kosten er "vanlig" i den forstand at det skjer ofte. Men en kake og/eller en seigmann eller 2 ser jeg ingen krise i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette hørtes ikke bra ut.. Kanskje er det på tide med et ekstra foreldremøte hvor denne saken blir diskutert.....

I barnehagen til datteren min er det helt sukkerfritt.. Under brødmåltidet er det stort sett pålegg som svart pølse, servelat, ost osv.

De får frukt hver dag etter brødmåltidet og etter de har spist nisten sin på etter middagen.

Når det er bursdag for bursdagsbarnet velge mellom pizza, ostesmørbrød, spagetti eller pannekaker. Det blir ikke gitt noe godterier, kaker eller is. Dette ble vi enige om på foreldremøte om at barna for nok av det i bursdagselskap.

Men barnet for krone og alle de andre barna skal si noe fint om bursdagsbarnet.

Hvis barnehagen til datteren min ville delt ut kaker og godterier ofte ville jeg sagt i fra og ellers byttet barnehage om det ikke ble bedre. Sukker er ikke mat selv om man blir mett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber som vikar i barnehager, og det som jeg ser er mest vanlig er at det bare er kaker og søte ting til bursdager eller is på en varm sommerdag.

I den barnehagen jeg var i dag hadde de ikke kaker til bursdager, men foreldrene hadde laget fruktsalat.

I jenta mi sin barnehage skal det bare være ett kakestykke pr barn til bursdag. Vi kan gjerne lage andre ting også som f.eks. pølse m/brød.

Godteri som seigmenn osv. synes jeg ikke har så mye i barnehagen å gjøre, men hvis det er noen som har med til bursdag synes jeg det er greit nok. Men egentlig helt unødvendig. Det burde ikke være noe personalet deler ut hver dag til barna i allefall. Det blir sikkert mer enn nok søtt hjemme for mange av barna. Det burde være foreldrene som har kontroll på hvor mye barnet får i seg av sukker i løpet av en dag.

Hadde det vært i jenta min sin barnehage ville jeg tatt opp saken på en foreldresamtale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodillen

Jeg ville blitt skikkelig irritert hvis de hadde gjort noe sånt i vår barnehage!

Det er tillatt med kake eller is når det er bursdag, selv om jeg egentlig synes det også er noe tull - ungene har jo gjerne både en og to bursdagsfeiringer hjemme, og er det mye unger, så blir det faktisk endel sukker ut av disse bursdagene.

Da vår mellomste gikk i barnehagen ble det faktisk servert Nugatti på brødskivene....! Nå da vår yngste går der er det heldigvis slutt på det. Han reagerer med å bli veldig hyper av sukker og bør slett ikke ha for mye av det. Han er jo ikke den eneste. Sukker har ingen gunstig virkning på f.eks AD/HD-barn. Synes det er greit at man tar hensyn til dem også. Dessuten vet jo alle hvordan det virker på tennene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har delt ut godteri en gang i barnehagen vår, og det var da vi hadde forskjellige smaksopplevelser som tema. Vi delte samtidig ut broccoli, pølse og havregryn.......

Ellers kan det hende at en stakkar får en tiloversblitt seigmann etter en busdag, hvis h*n er den siste som er igjen i barnehagen og mamma kommer ett på fem igjen......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodillen
Vi har delt ut godteri en gang i barnehagen vår, og det var da vi hadde forskjellige smaksopplevelser som tema. Vi delte samtidig ut broccoli, pølse og havregryn.......Ellers kan det hende at en stakkar får en tiloversblitt seigmann etter en busdag, hvis h*n er den siste som er igjen i barnehagen og mamma kommer ett på fem igjen......

Er ikke barnehagen oppe til fem, da...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

QUOTE(Bodillen @ 12.01.2006 (19:24)

[b)

Er ikke barnehagen oppe til fem, da...?

Er ikke så morsomt å ALLTID være den som sitter igjen alene og vente på å bli hentet. Selv om foreldrene er i sin fulle rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utdeling av søtmat og godteri i barnehagen er en uting :frustrert:

Hos oss er det ikke noe søtpålegg (to brødmåltid/dag pluss frukt og grønt), aldri godteri, pølsefest når det er bursdag, og kaker toppen 1 fredag i mnd når det er hentekaffe. HVIS barna har bakt til foreldrene, da. Kjempebra synes jeg! Hvorfor venne barna til at "kos" er ensbetydende med noe søtt å spise??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest 0

Nå har ikke jeg noen barn men synes det er unødvendig med sukker i barnehagen, selv på en bursdag.

Da jeg gikk i barnahagen fikk vi ikkekake hver gang noen hadde bursdag. Det holdt med krone og bursdagssang. Ellers var barna flinke til å gi hverandre litt ekstra oppmerksomhet den dagen.

Vi lever i et samfunn der vi spiser altfor mye sukker i utgangspunktet. Jeg synes det er lite gjennomtenkt av barnehager å støtte denne trenden. Fedme og sukkersyke har blitt like vanlig som influensa. Nei takke meg til! Aldri snop, ikke kaker på bursdager, men en is eller kake ved noen FÅ spesielle anledninger i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest gjest 0
Utdeling av søtmat og godteri i barnehagen er en uting  :frustrert:

Hos oss er det ikke noe søtpålegg (to brødmåltid/dag pluss frukt og grønt), aldri godteri, pølsefest når det er bursdag, og kaker toppen 1 fredag i mnd når det er hentekaffe. HVIS barna har bakt til foreldrene, da. Kjempebra synes jeg! Hvorfor venne barna til at "kos" er ensbetydende med noe søtt å spise??

Veldig bra sagt! :klappe:

Det er problemet i dag. Vi regner det som å kose oss hvis vi får noe søtt å spise, og dette overføre vi til barna våre. Kos kan være mye mer enn det! Litt ekstra oppmerksomhet, en lek/oppgave barna trenger hjelp av voksne for å gjennomføre.

Det er nesten bedre å la barna se en disney film på tv enn å spise kaker hver eneste uke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest christineemily

I barnhagen til eldstemann var det kaker og annet i hytt & pinevær selvom vi foreldre reagerte veldig, og tok det opp på foreldremøter. Så det ble ingen slutt på det selvom flertallet av oss foreldre sa klart ifra at vi var sterkt imot dette :frustrert: . I barnehagen til vår yngste derimot er det helt annerledes. Der er det is når noen har bursdag. Det er ikke lov å ha med yoghurt til barna en gang, fordi sukkeret i yoghurten gjør barna spinnville... ;) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke barnehagen oppe til fem, da...?

Egentlig ikke.

Hvis barnehagens åpningstid er til kl. 17.00 betyr det at den ansatte skal kunne gå ut av barnehagen, sette på alarmen og låse døren klokken 17.00 PIP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke så morsomt å ALLTID være den som sitter igjen alene og vente på å bli hentet. Selv om foreldrene er i sin fulle rett.

-og de er da ikke i sin fulle rett ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...