Gå til innhold

Olivenolje vs solsikkeolje


Blueberry

Anbefalte innlegg

Jeg gikk for en tid tilbake over til å bruke solsikkeolje til steking i steden for olivenolje (bruker bare olivenolje hvis det står spesifisert i oppskrifter). Dere som har så mange meninger om det meste har kanskje en fornuftig mening om oljer også. Er det noen vesentlig forskjell på solsikkeolje og olivenolje? Noe spesielt å ta hensyn til? Tenker da både på helsen og på kokkeleringen.

PS: Vi snakker om vanlig olivenolje her, ikke extra virgin og de greiene der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hmmm, jeg har hørt at olivenolje tåler høye temperaturer dårlig, og at solsikkeolje er et godt alternativ til for eksempel fritering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmmm, jeg har hørt at olivenolje tåler høye temperaturer dårlig, og at solsikkeolje er et godt alternativ til for eksempel fritering?

Det stemmer. Rapsolje er visst hakket sunnere, men det er slettes ikke smaksnøytralt :forvirret:

Personlig synes jeg olivenolje bare egner seg visse typer italiensk mat, pizzadeig feks. Bruker helst extra virgin i dressinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt rapsolje til steking og i noe bakst, men solsikkeolje er kanskje bedre om det er mer nøytral smak? Bruker forøvrig olivenolje til bla dressing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt rapsolje til steking og i noe bakst, men solsikkeolje er kanskje bedre om det er mer nøytral smak? Bruker forøvrig olivenolje til bla dressing

Jeg synes at solsikkeolje er mye mer smaksnøytralt i hvert fall. Rapsolje smaker skikkelig ekkelt, men vet om flere som mener det er smaksnøytralt. Kommer kanskje an på merket..? Hvem vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, jeg har hørt at olivenolje tåler høye temperaturer dårlig, og at solsikkeolje er et godt alternativ til for eksempel fritering?

Det kommer an på type olivenolje. Kaldpressete (virgin-oljer) er ikke så godt egnet, mens de som er laget av olivenfrukten etter at den har blitt kladpresset kan brukes. Jeg er ikke sikker på hvor sterk smak det er av denne varmpressete oljen. Jeg bruker den ikke selv.

Ellers:

Steking: Maisolje

Baking: Solsikkeolje

Italiensk mat og endel salater: Olivenolje (virgin).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hippopotamus
Hmmm, jeg har hørt at olivenolje tåler høye temperaturer dårlig, og at solsikkeolje er et godt alternativ til for eksempel fritering?

Jepp. Olivenolje tåler høye temperaturer svært dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer at oliveolje ikke tåler så høy varme, gir fort en ganske besk smak.

Når det gjelder helse så er det vel egentlig ikke store forskjellen hva man bruker til steking...? Når oljen når en viss temperatur så forsvinner jo uansett mye av næringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Planteoljer

Slik bruker du planteoljene

Planteoljer som kosttilskudd

- Udo's Choice

- Hampfrøolje

- Linfrøolje

- Kokosolje

Planteoljer til kalde retter

- Linfrøolje

- Hampfrøolje

- Rapsolje (uraffinert)

- Soyaolje (uraffinert)

Planteoljer til både kalde og varme retter

(til steking bør du velge disse matoljene i prioritert rekkefølge)

- Kokosolje

- Solsikkeolje med mye oljesyre (blir solgt som steikeolje av helios)

- Tistelolje med mye oljesyre

- Peanøttolje

- Sesamolje

- Avokadoolje

- Olivenolje

- Rapsolje (raffinert)

Disse oljene blir minst ødelagt av høye temperaturer og oksygen. De er rimelig stabile på grunn av spesielle antioksidanter og/eller forholdsvis lite essensielle fet-tsyrer, særlig Omega-3-fettsyrer.

Steik uansett ved lav varme og bruk vann og krydder i panna.

Oppskrift på god steikeolje:

1/3 kokosolje + 1/3 sesamolje + 1/3 olivenolje.

Varm opp kokosoljen til 80 grader og bland sammen. Olivenolje kan erstattes med solsikke- eller tistelolje som inneholder mye oljesyre. (High oleic)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
<span style='font-size:14pt;line-height:100%'>Planteoljer</span>

Slik bruker du planteoljene

Planteoljer som kosttilskudd

- Udo's Choice

- Hampfrøolje

- Linfrøolje

- Kokosolje

Planteoljer til kalde retter

- Linfrøolje

- Hampfrøolje

- Rapsolje (uraffinert)

- Soyaolje (uraffinert)

Planteoljer til både kalde og varme retter

(til steking bør du velge disse matoljene i prioritert rekkefølge)

- Kokosolje

- Solsikkeolje med mye oljesyre (blir solgt som steikeolje av helios)

- Tistelolje med mye oljesyre

- Peanøttolje

- Sesamolje

- Avokadoolje

- Olivenolje

- Rapsolje (raffinert)

Disse oljene blir minst ødelagt av høye temperaturer og oksygen. De er rimelig stabile på grunn av spesielle antioksidanter og/eller forholdsvis lite essensielle fet-tsyrer, særlig Omega-3-fettsyrer.

Steik uansett ved lav varme og bruk vann og krydder i panna.

Oppskrift på god steikeolje:

1/3 kokosolje + 1/3 sesamolje + 1/3 olivenolje.

Varm opp kokosoljen til 80 grader og bland sammen. Olivenolje kan erstattes med solsikke- eller tistelolje som inneholder mye oljesyre. (High oleic)

Ang. fett, så er det værre å steke i olivenolje enn smør. Det skjer noen bindinger ved visse temperaturer som ikke er bra, ved bruk av olivenolje i stekepannen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg slenger på et spørsmål til her... Hvilken olje er mest nøytral på smak til baking av søte bakverk?

Jeg ville brukt solsikkeolje eller maisolje. Har også brukt rapsolje uten at jeg synes det gir smak (men kanskje litt farge) på bakverk - men synes riktignok denne oljen gir smak i steking, dressinger o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...