Gå til innhold

Hva er dine beste husmortriks?


lillesky

Anbefalte innlegg

Hva er dine beste husmortips?

Sånn som et triks jeg nettopp lærte (her på KG såklart!) er at man kan bruke bakepulver for å få vekk kaffesmak/lukt i termos.

Noen bedre? ;)

Alle tips mottas med stooor takk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

* Når du skal vaske mikrobølgeovnen setter du først inn en bolle vann som du mikrer 5 minutter eller så. Det løser opp alt skitten og det er enkelt å vaske etterpå.

* Vann med zalo og litt salmiakk er perfekt for vasking av vinduer.

* Eggekoker og vannkoker rengjøres enkelt ved å koke eddikvann i dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du røyker eller har besøk som røyker, sett ut en kopp med eddik og den tar vekk lukten nesten med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Bakepulver kan brukes til det meste.. Rustfritt stål blir skinnende blankt av det :) En bitteliten teskje i vannkokeren fjerner alt av kalk og annet skitt.

En annen favoritt er eddik. Fjerner lukt i kjøleskapet, stekeos, røyk etc. Også genialt til å bløtlegge klær som lukter rart (syntetiske treningsklær feks)

Og til sist, zalo. En kombinasjon av zalo og salmiakk er bra til vaske vinduer, fliser og liknende. Småfluer kan drepes ved å lage sukkervann tilsatt zalo. Zalo gjør at insektene synker og drukner.

Og et KG-tips, nylonvask til laminatgulv. Ingen skjolder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Madeline

Skal du reise bort og er redd plantene dine skal tørke ut i mellomtiden, kan du fylle en flaske med vann og sette opp ned i jorda.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Vaskeservietter til baby (av den billige typen) er utmerket til å tørke støv på badet med, og gjør vask og armatur fint og blankt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

* Når du skal vaske mikrobølgeovnen setter du først inn en bolle vann som du mikrer 5 minutter eller så. Det løser opp alt skitten og det er enkelt å vaske etterpå.

* Eggekoker og vannkoker rengjøres enkelt ved å koke eddikvann i dem.

Ang. mikro, bare en bolle med vann uten noe i?

Og eddik og vannkoker, blir ikke ekkel lukt/smak av vannet da?

Nå ble jeg i skikkelig rengjøringshumør av rådene deres. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. mikro, bare en bolle med vann uten noe i?

Og eddik og vannkoker, blir ikke ekkel lukt/smak av vannet da?

Nå ble jeg i skikkelig rengjøringshumør av rådene deres. ;)

Ja, bare vann som du koker i mikro.

Eddiken gir ingen lukt eller smak. Du må skylle godt og kok en omgang vann som du kaster før du bruker den.

Forøvrig vil eddik i vannet du trekker pølser i gjøre at de ikke sprekker, og eddiken gir ingen smak til pølsene.

Og et par tips til:

Har du malt et rom og det lukter sterkt av maling, legg noen boller melk i rommet og la stå over natten, melken trekker til seg lukta.

De som ikke har kjøkkenskap som går helt opp til taket vet godt hvor mye ekkelt støv og fett som samler seg der oppe. Istedet for å bruke tid på å skrubbe det av. Legg plastfolie oppå skapene, og bare bytt plasten et par ganger i året. Mye enklere.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt at nylonvask skal være effektiv mot mye. Bl.a. til å få hvite hagemøbler i plast fine igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bl.a. til å få hvite hagemøbler i plast fine igjen.

:riste: Det funker ikke... Jeg har prøvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Husmora_*
Litt potetmel i badehetten gjør den enkel å få på.

Litt sykkelolje (eller olivenolje) i badehetta gjør også susen. Og dersom du har glemt potetmelet, funker det godt med bakepulver eller vaniljesukker også.

Bare et lite tips.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Husmor

Glemt å legge i vann erter? la de koke 2 min, ta kjelen til side. Tilsett 1 ts natron eller bakepulver og la det stå en time!

Lei a stryking? jeg legger store duker rett på bordet. Fuktig. Strekker de. Er som nystrøkne da gjester kommer.

har du messing? Legges i varmt vann med zalo og eddik. Vask av og tørk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda et tips: Flere har sikkert sett disse stjerneplatene på TV-Shop som brukes for å pusse bestikk, sølvtøy o.l. Men det er ingen vits i å kaste bort penger på dette, for du kan enkelt gjøre det samme selv. Legg et stykke aluminiumsfolie i bunnen av en balje. Hell i varmt vann og en god del salt (minst en stor neve). Så kan du legge i det du vil ha pusset, og det tar ikke lange tiden før det ser blankt og fint ut.

Potetmel er forresten fint til å bruke for å suge opp flekker på sofaen, teppene o.l. Bare dryss et tykt lag over og la det stå en stund.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madeline
Enda et tips: Flere har sikkert sett disse stjerneplatene på TV-Shop som brukes for å pusse bestikk, sølvtøy o.l. Men det er ingen vits i å kaste bort penger på dette, for du kan enkelt gjøre det samme selv. Legg et stykke aluminiumsfolie i bunnen av en balje. Hell i varmt vann og en god del salt (minst en stor neve). Så kan du legge i det du vil ha pusset, og det tar ikke lange tiden før det ser blankt og fint ut.

Jeg prøvde dette for ikke så lenge siden og jeg må si jeg ble skuffet. Visst så jeg litt forskjell etter at søltøyet hadde ligget en stund, men det ble ikke skikkelig blankt. Dessuten måtte det ligge en god stund før det ble noen forskjell. Synd egentlig for det hørtes veldig lovende ut, men heretter blir nok sølvtøyet pusset på vanlig måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...